Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Berätta om era erfarenheter med alla synkningar!

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-20 20:42

Det första som slår en när man läser beskrivningen av nya iCloud och de tjänster som serveras omkring detta 'moln' är hur smidigt alla synkningar kommer att vara...

Men ni som redan hunnit prova: hur fungerar det i verkligheten och vad skall man tänka på?

(själv väntar jag några månader då iCloud kräver OS Lion och jag kan inte uppdatera systemprogramvaran i alla stationära datorer utan att förlora funktioner med vissa program...änsålänge).

Allt fungerar. Dock slagit av Backup av luren (2,5GB per iOS-enhet). Med två enheter blev det 300MB kvar till allt annat.

Två personer delar en kalender (vi ser varandras), smidigt.

Bildrullen är en cool grej.

Inte märkt några glitches mer än att jag fubbat till det med iMessage, iPhonen svarar på en adress, iPhonen på en annan.
Frugan messar mig men det hamnar i iPaden som ligger på skrivbordet... = missat meddelande...

Men själva synket fungerar som ett spjut.

Ursprungligen av Goflorp:

Allt fungerar. Dock slagit av Backup av luren (2,5GB per iOS-enhet). Med två enheter blev det 300MB kvar till allt annat.

Två personer delar en kalender (vi ser varandras), smidigt.

Jag har kommit ungefär så långt att jag insett att jag behöver slå av något som tar mycket plats

Exakt var är det som synkas över när man har valt "Documents & Data" (eller något liknande)?

Något annat som jag däremot inte lyckats hitta är
1. var man manuellt kan trigga en synkning, både från Lion och iOS?
2. hur man (om det ens går) kollar synkstatus?
3. Kan jag på något sätt backa upp telefonen till Lion och köra övrig synk via iCloud?

Anyone?

/Jonas

Allt fungerar perfekt för mig. Det enda tråkiga med alltihop är att jag inte kan slå ihop mitt iCloudkonto med mitt iTuneskonto. Men en dag, kanske...

3. slå av synka data och kör in luren i datorn som förr.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-20 21:22

Uppgraderingen gick utan några problem. Tog lite längre tid än vanligt. Till iCloud synkar jag allt utom bilder och har 4.7GB ledigt.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2011-10-20 21:33

Får tre exemplar av varje kalender.........
Men så har jag heller inte lusläst vad som gäller i o m 10.7.2 och iCloud jfr med Mobile.me.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-22 13:29
Ursprungligen av Le:

Får tre exemplar av varje kalender.........
Men så har jag heller inte lusläst vad som gäller i o m 10.7.2 och iCloud jfr med Mobile.me.

Har samma problem att jag får tre exemplar av varje kalender. Väldigt störande när man har iOS5 och drar ner "rullgardins meny" och har tre exemplar av samma.

Kör dock Snow Leopard, kanske det har någon betydelse?

2. i menyraden i OSX

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-22 11:39

Kan man använda icloud som en off-line backup lösning av alla sorts filer eller bara filer i appleprogram?
//

Ursprungligen av bjhak:

Kan man använda icloud som en off-line backup lösning av alla sorts filer eller bara filer i appleprogram?
//

Just nu iaf bara det iCloud erbjuder iom iOS 5.

Jag fick det at fungera perfekt efter uppdateringen av iOS 5 vid första synkroniseringen men nu fungerar det inte alls, varken mellan iMac - IPad eller mellan iMac och iPhone, förut fungerade det klockrent. Förut om jag ändrade i iMacs adressregister, iCall och sen synkroniserade så uppdaterades det i iPad och iPhone, samma sak om jag uppdaterade nåti iPhone och sen synkroniserade klockren synkronisering. Lägge rjag in en födelsedag och sen synkar icke den kommer med i imacs adressbok.

Är det bara jag som har problem med det eller fler?

Senast redigerat 2011-10-23 14:37

Vet inte om det här blir ett inlägg eller svar...
Men jag har stött på lite problem med synkroniseringen mellan iMacs adress bok ich alla kalendrar till iPhone 3GS och iPad 1, ska man synkronisera via iTunes eller köra via inställningarna i iPhone resp. iPad1 under Systeminställningar iCloud? I iTunes under avancerat står det: "Endast under nästa synkronisering kommer iTunes att ersätta den markerade informationen på denna iPad med information på datorn." Men det som jag skrivit in i min adressbok i iMac kommer inte med eller uppdateras inte i mina enheter? Har provat fram å tillbaka. Förut gick det ju så fint med synkroniseringen, ändrade jag i adressboken så synkades det upp i min iPhone och vice versa, suck! Någon som vet hur man ska göra för att få det att fungera med "molnet" iCloud?

  • Medlem
  • 2011-10-29 17:05

Bildströmning fungerar ibland och ibland inte. Ngn. som har ett tips? Återställa något?
bosse

Ursprungligen av Bosse:

Bildströmning fungerar ibland och ibland inte. Ngn. som har ett tips? Återställa något?
bosse

Testa att göra en reset på www.icloud.com.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2011-12-30 14:14

Inte mycket som fungerar. Hade tidigare MobileMe och me.com adress. Synade kalender och kontakter och allt synades på iPhone, iPad, macmini och outlookPc. Var supernöjd och uppgraderar gladeligen till iCloud. MEN... Efter det funkar nästan inget. Jag får inga felmeddelanden så jag vet inte vad jag ska göra åt det.
Synken mellan MacMini och PC funkar fläckvis och stundtals. Men inga andra enheter. IPad visar calender och kontakter konstigt. Det + tecknet som används då man vill lägga till nya adresser o kontakter suns inte allas. Likaså listan på de olika kalendrarna syns inte heller.
Då jag gjort en total fabriksåterställning på iPad så visas kalender och kontakter som det ska. Så fort jag anger mitt iCloud som är det samma som appleID så försvinner + tecknet i kalender och kontakter. Inga kontakter eller händelser visas heller.
Jag kan heller inte inaktivera iCloud kontot heller, eller stänga av nån synkfunktion i iCloud heller. Försöker jag det så står det bara och tuggar hela tiden timma efter timma.
iPhonen verkar ha samma strul, men den vågar jag inte göra nån återställning på då jag har mina kontakter på den enheten just nu i alla fall.
Nån som sitter med liknande strul?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-22 13:55

Har du kollat vilka kalendrar? Har du synkat via dator med USB tidigare, har du en där. Har du sedan kört igång iCloud, har du en där.
Titta under inställningar vilka kalendrar du har tillgängliga. Och i iCal vilka kalendrar som ska synas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-22 18:18
Ursprungligen av kenjon:

Har du kollat vilka kalendrar? Har du synkat via dator med USB tidigare, har du en där. Har du sedan kört igång iCloud, har du en där.
Titta under inställningar vilka kalendrar du har tillgängliga. Och i iCal vilka kalendrar som ska synas.

Jo, det stämmer. Jag har alltid synkat via USB förut, tills nu då, när iCloud kom. Då gör den ju det via wifi. Så, jag har nog en via USB, en via iCloud och sedan en via min mailadress (inte Gmail eller liknande utan en egen domain). Just nu vill jag egentligen bara ha via iCloud, så jag även får in ändringarna på min iPad också. Men jag ska kika på inställningarna, annars återkommer jag

Edit:
iCloud fungerar bäst med OS X Lion va? Kan exempelvis inte lägga in iCloud som konto i iCal?

Senast redigerat 2011-10-22 21:21
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-22 21:38

Med Lion kommer det in automatiskt i iCal.

Jag flyttade runt lite bokmärken i Mobile Safari igår kväll, och de finns kvar där, men på mina Maccar är de spårlöst försvunna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-23 10:57

Och du har liknande inställningar både på iPhone och datorn, dvs iCloud resp dator? Så inte datorn försöker synka med iPhonen, och iPhonen vill synka med iCloud?

Ursprungligen av kenjon:

Och du har liknande inställningar både på iPhone och datorn, dvs iCloud resp dator? Så inte datorn försöker synka med iPhonen, och iPhonen vill synka med iCloud?

Jag har iCloud-synkning på i både luren och på datorn, ingen synkning i iTunes. Det löste sig när jag slog av och på bokmärkessynkningen på iPhonen, men det känns ju inte helt gjutet att man ska behöva göra så.

Hej!

Jag har hittills bara problem med inkommande mail... jag får ingen notis om det om jag inte är inne i Mail-appen eller startar den!
Detta är riktigt irriterande eftersom det ska ju pushas med automatik så notis ska komma.
Någon idé någon?

Sen har jag TVÅ bildström i Bilder-appen på telefonen... går ju fan inte att ta bort den ena.
Den fylls heller inte med bilder när jag fotograferar.
Någon idé någon?

Mvh,
Heli84

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-05 22:31

Hej!

Jag skulle synka upp ca 1300 bilder a 2gb.
Dock synkade icloud upp 1000bilder, verkar vara en begränsning på just 1000 bilder?

/R

Ursprungligen av robber:

Hej!

Jag skulle synka upp ca 1300 bilder a 2gb.
Dock synkade icloud upp 1000bilder, verkar vara en begränsning på just 1000 bilder?

/R

Apple - iCloud - New photos on all your devices.

1000 of your latest photos. With you all the time.
iCloud manages your Photo Stream efficiently so you don’t run out of storage space on your iPhone, iPad, or iPod touch. If you have Photo Stream enabled on your iOS device, every single photo you take appears in a special Photo Stream album that holds your last 1000 photos. You can’t edit or delete photos from your Photo Stream. If you want to touch up a photo or keep a favorite shot permanently, simply save it to your Camera Roll..iCloud stores new photos for 30 days, so you have plenty of time to connect your iOS device to Wi-Fi and make sure you always have your most recent shots handy.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-05 22:41

Svart på vitt

Synd då jag trodde jag hittat ett komplement till dropbox

Ursprungligen av keptang:

Apple - iCloud - New photos on all your devices.

1000 of your latest photos. With you all the time.
iCloud manages your Photo Stream efficiently so you don’t run out of storage space on your iPhone, iPad, or iPod touch. If you have Photo Stream enabled on your iOS device, every single photo you take appears in a special Photo Stream album that holds your last 1000 photos. You can’t edit or delete photos from your Photo Stream. If you want to touch up a photo or keep a favorite shot permanently, simply save it to your Camera Roll..iCloud stores new photos for 30 days, so you have plenty of time to connect your iOS device to Wi-Fi and make sure you always have your most recent shots handy.

Ibland händer det av någon anledning att vissa bilder jag tar (med min iPhone 4S) inte hamnar i bildströmmen. De flesta gör det, men då och då händer det att någon bild hoppas över. Någon som vet vad detta kan bero på + någon som har någon smidig fix för att få in bilden i datorn i alla fall, utan sladd?

  • Medlem
  • växjö
  • 2011-11-22 11:01
Ursprungligen av billyjam:

Ibland händer det av någon anledning att vissa bilder jag tar (med min iPhone 4S) inte hamnar i bildströmmen. De flesta gör det, men då och då händer det att någon bild hoppas över. Någon som vet vad detta kan bero på + någon som har någon smidig fix för att få in bilden i datorn i alla fall, utan sladd?

Synk via Photo Stream sker bara via WiFi

Jag vet, men det brukar innebära att bilder man tagit synkroniseras senare, när man kopplas upp mot wifi igen. Så sker också för mig med de flesta bilder - dock inte alla, vilket är det märkliga här...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-04 20:32
Ursprungligen av billyjam:

Jag vet, men det brukar innebära att bilder man tagit synkroniseras senare, när man kopplas upp mot wifi igen. Så sker också för mig med de flesta bilder - dock inte alla, vilket är det märkliga här...

Har haft exakt samma problem, känns som att den missar bildströmmen ibland, och för mig kan det vara hela serier bilder som inte dyker upp, och ibland så kommer dom efter ganska långt tid, ett par dagar... Hur snabbt ska bildströmmen synkas?

Bevaka tråden