Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lion tappar nätverksdisk

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en nätverksdisk på hemnätverket och brukar lägga till den som startobjekt för att den ska finnas tillgänglig direkt efter inloggning. Nu har jag precis köpt en Lion-burk och plötsligt tappas disken bort någon timma efter montering (endast på Lion). Det är en enkel match att montera den igen förstås, men det blir problem vid långa filoperationer ibland. Tex lät jag Iphoto uppgradera ett Iphoto-bibliotek på nätverksdisken, vilket skulle ta ett par timmar, men en bit in i processen hängde Iphoto och Finder meddelade att nätverksenheten inte var monterad.

Någon som känner till detta?
/C#

Du lämnar inte mycket information.

Nätverksdisk? Är det en NAS, på en server (OS X, Linux, Windows), USB-disk kopplat till router eller vad?
Med vilket protokoll är den utdelad? Samba/SMB, AFP, NFS osv.

Om den är utdelad via AFP-protokollet på en NAS eller Linuxburk så behöver du säkert uppdatera NAS:ens firmware alternativt Netatalk på Linuxburken. Detta för att den gamla versionen av Netatalk (som är den mjukvara som brukar användas i NAS:ar också) inte fungerade så bra med Lion. Netatalk med ett versionsnummer på 2.2 eller senare löste detta problemet.

Tack för snabbt svar och bra motfrågor! Ja, jag var kanske lite sparsam med informationen... Nätverksdisken delas över AFP och ligger på en Netgear ReadyNAS NV+ med 4 diskar i X-RAID-läge. Firmware är RAIDiator 4.1.8, vilket är den senaste officiella. Kollade runt lite och denna firmware ska "stödja Lion" som det heter, men tydligen finns också performance issues, som ska vara åtgärdade i senaste beta-releasen. Jag få väl testa den.

Nu har jag testat RAIDiator 4.1.9-T2 och det verkar funka. Tack för knuffen i rätt riktning!

Däremot har jag fått andra problem, som ett korrupt Iphoto-bibliotek, men det blir kanske ämnet för en annan tråd. :-/

1
Bevaka tråden