Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett år efter bytet till Mac - hur känns det?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det hade varit kul att höra kommentarer från Switchers som bytt från PC/Windows till Mac något år efter bytet. Hur känns det - hur fungerar allt - har du/ni funderat på att byta tillbaka? Varför?

Jag har kört Mac så länge att jag knappt minns hur det var att köra Windows så alla kommentarer är jätteintressanta!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-04 22:43

För en annan som har jobbat i IT-branschen i snart 15 år så är varje dag efter jobb ren och skär glädje...oftast. Lite som att vara switcher en gång om dygnet

Man tvingas sitta med Windows-maskiner på jobb men när man kommer hem kan man slippa de problemen och komma till en stabil och attraktiv miljö istället Några chefer har dock på sistone skaffat sig ett par MacBook Air's så där supporterar man med glädje

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-05 00:06

Det är nog nästan exakt år sedan jag skaffade min första Mac. En iMac.
Hade kvar min gamla PC laptop ifall att jag skulle behöva göra något som inte gick att göra på Mac. Kan ju säga att den inte har varit igång många timmar sedan inskaffandet av Macen haha

Tror inte att jag har önskat att byta tillbaka en enda gång under tiden jag har haft min Mac. Det är snarare så att jag saknar min Mac när jag tvingas använda någon väns PC

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-02-05 01:16

Min första mac blev en MacBook Pro tidig-2011, då jag slog till med en ssd + en hdd då jag inte har användning för en cd-enhet. Är supernöjd med datorns prestanda, operativsystem och design. Fast jag kunde inte låta bli att installera Windows 7 på den då jag behöver vissa program som saknas, som Autodesk program, dock har de ju gått ut med att autodesk ska släppa fler CAD-program till macplattformen nu så då kanske man kan avinstallera windows! Däremot slog jag till på att köpa en Nokia Lumia 800 här om dagen så i grund och botten är man väl kanske en Microsoftkille

Ursprungligen av musicG:

Däremot slog jag till på att köpa en Nokia Lumia 800 här om dagen så i grund och botten är man väl kanske en Microsoftkille

Skulle jag inte säga Imo så har microsoft också tänkt användarupplevelse när de gjorde WP7. Tycker personligen att det inte skiljer så mycket mellan WP7 och iOS om man endast ser på användarupplevelse.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-02-05 01:40
Ursprungligen av barbapappa_86:

Skulle jag inte säga Imo så har microsoft också tänkt användarupplevelse när de gjorde WP7. Tycker personligen att det inte skiljer så mycket mellan WP7 och iOS om man endast ser på användarupplevelse.

Det är faktiskt ett trevligt operativsystem WP7, känns som lite nyare gränssnitt än ios och android. Inge vidare marketpalce än måste jag säga, då jag saknar vissa appar och många av apparna kostar pengar vilket de inte gör på ios eller android, Och Nokian i sig tycker jag är snyggare än iPhonen är då den har varit med väldigt länge nu känns det som. Den meningen får jag väl förmodligen ångra sen när 5an kommer!

Ett år sedan jag köpte min första Mac en MBA 13",efter att ha varit PC användare sedan 1993. Jag är så otroligt nöjd. Det är en helt ny värld som har öppnats för mig sen jag köpte den. Vem kunde tro att saker kunder vara så enkla på en dator? Skrivardelning, fjärrskiva, att alla program automatisk läggs i programmappen=slut på den tiden då man letade .exe filer på PCn för att öppna nedladdade filer, att viloläget faktiskt fungerar som det är tänkt, mm mm. Den är dessutom lagom stor, lätt, och den klarar alla applikationer jag kör med råge.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-02-05 13:39

Ett och ett halv år utan blåskärmar och annat strul. Windowsmaskinen står kvar i förrådet orörd. Har endast behövt den en gång, och det var för att uppgradera firmware på en SSD. Skruva isär iMac och MBP kräver lite finess och kunskap men är inte omöjligt.

Har visserligen läst en del kurser som krävt Win/Office etc men för dessa tillfällen finns VirtualBox.
Mina tre största anledningar till att jag inte byter tillbaka är: stabiliteten, ljudnivån och det visuella. OS X är vackert!

Byta tillbaka? Nej, inte förrän Microsoft har en bättre helhetslösning (telefon, pekdator, operativ, hårdvara, backup).

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-05 15:54

Köpte en iMac i somras och har inte ångrat mig en gång. Stabilare, snyggare och enklare. Det enda jag saknar är bärbarheten, men så valde jag medvetet en stationär för att kunna jobba med bilder smidigare. Än så länge har jag inte saknat något program från Windows, antingen finns det till Mac eller så finns det ett minst lika bra alternativ i Mac App Store.
Min gamla Windowsmaskin har jag kvar för att kolla min jobbmail, det funkar bara med Explorer. Varje gång jag startar den så ska den uppdaterats och scanna efter virus, tar ca 10 min bara att starta den. Tacka vet jag Mac.
T.o.m. min fru som var väldigt skeptisk innan vi bytte, blev helt såld efter bara ett par dagar.
Det ska mycket till för att jag ska köpa en Windowsmaskin igen. De får jag nog av på jobb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-06 13:59

Jag har varit PC/Windows 'power user' sedan 1991 men switchade helt över till OSX och köpte en ny Mac Mini i slutet av 2011.

20 år av (o)vanor sätter sina spår, min digra ålder på 42 år och brist på tid kanske även det bidrar till att switchen tar längre tid än den borde men acceptansen är 100%-ig och jag kommer aldrig att gå tillbaka till Windows, dock finns det ett par små aber som jag jobbar på att acceptera

- Känslan av att inte ha örnkoll på filsystemet - jo jag vet att det kanske inte behövs och att det finns substitut till WindowsCommander men appen är java-baserad och seeeg
- jag är fortf. osäker på om jag installerar eller kör ett program jag laddat ned från webben... mount/unmount av DMG's är inte helt självklart
- Geekbench på 6000 är kanske inte mycket att skriva hem om men det är mitt eget, snåla fel

Uppsidorna är för många för att lista men ett par jag vill lyfta fram är
- AppStore!
- Mjukt och intiutivt gränssnitt
- Integrationen av Appletillbehör och applikationer från 3:e part är smooth
- Hela ekosystemet med iTunes som hub och ATV/iPod/iPhone/iPads är genomtänkt och skriker perfektion
- Stabilitet/uptime och känslan av att jag inte behöver boota om för att återta systemresurser
- Spotlight
- inbyggd Scripting-möjlighet

Apples enkelhet och smidighet är guld värt för mig och dessutom väldigt beroende framkallande! T.ex. MBP med ACD 27 tre kablar och du har en stationär och allt är inkopplat. Tangentbord, mus m.m. är kopplat via ACD 27, lättare och smidigare lösning får du leta efter!

Har kört linux/unix långt innan mileniumbuggen blev upptäckt och har nu vart mac användare i två år.
Saknar linux lite, men har kommit fram till att min arbetsstation bara skall funka 100% så jag kan fokusera all
min tid på vad jag jobbar med och inte reparera x.org för att jag råkade lägga in ett experimental repo i debian eller likande

Så under dessa två år har jag ökat min produktivitet med kanske 150% och jag behöver inte sitta och pilla med min user experience
i timmar för att få det som jag vill, det har någon redan gjort åt mig

Det ända jag saknar är en native hypervisor, som tex KVM för linux. Annars har jag inget att klaga på.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-02-14 11:18
Ursprungligen av Jens Skott:

Har kört linux/unix långt innan mileniumbuggen blev upptäckt och har nu vart mac användare i två år.
Saknar linux lite, men har kommit fram till att min arbetsstation bara skall funka 100% så jag kan fokusera all
min tid på vad jag jobbar med och inte reparera x.org för att jag råkade lägga in ett experimental repo i debian eller likande

Så under dessa två år har jag ökat min produktivitet med kanske 150% och jag behöver inte sitta och pilla med min user experience
i timmar för att få det som jag vill, det har någon redan gjort åt mig

Det ända jag saknar är en native hypervisor, som tex KVM för linux. Annars har jag inget att klaga på.

Haha. Hade lite samma förut (körde Gentoo som Desktop OS).
Jag skaffade en iBook för många år sedan då jag dels ville ha en dator som alltid fungerade, samt en liten behänding skrivmaskin att ta med sig på resor mm, så fort man var hemmifrån. Sedan blev nästa dator en MBP som var kraftfull nog att ta över som desktop-maskin med eftersom det inte spelades mycket så klarade den även det galant (Boot Camp). Och på den vägen är det nu, det finns så många bra program till Mac för att skriva mm som skapar en trevlig upplevelse för användaren som gör att det är svårt att slita sig. På mina servrar hemma körs det fortfarande Linux, jag jobbarr som Unix/*nix systemadministratör mm. Och det finns en Windowsinstallation som bara används för spel
Även damen hemma har gått från PC (både bärbart och stationärt) till en MacBook som hon använder med nöje. Eller för att sammanfatta hennes kommentar när den var inlämnad på lagning: "Måste jag använda min gamla PC nu? *Suck*"

Köpte min första mac 2004, en iBook G4 12". Till 99% för att den var så himla snygg! I början var jag förälskad i den! Man kände sig cool med den. Det var inte många datorer på den tiden som hade WiFi och det var ännu färre datorer som såg ut något för världen. Vill minnas att jag satt ute i trägården och surfade och tyckte att det var så himla tufft att kunna göra det! Dessvärre avtog förälskelsen när det visade sig att sidor som tex. SAS och Handelsbanken inte fungerade som de skulle. Jag blev lika förbannad varje gång jag skulle in på hemsidor som inte fungerade som de skulle just för att man körde Safari. Att sen MSN inte hade stöd för webcam (22 år gammal, MSN och tjejer på webcamen var livet) till mac fick bägaren till att rinna över. Jag sålde min mac och bytte tillbaka till PC. Jag var överlycklig över att ha bytt tillbaka.
Den nya iMacen kom, 2007? Jag blev förälskad i utseendet och slog till. De flesta hemsidorna fungerade nu som de skulle men där var fortfarande en del saker jag störde mig på. Den största saken som retade mig var att när jag skulle köra två skärmar, tex. spela upp ett avsnitt av en tv-serie på min dator till min tv så stängdes inte skrämen på iMacen av utan den glimrade svart och irriterande i sovrummet. Så efter ett tag fick iMacen lämna mig till förmån för min gamla PC. Egentligen enbart för att det inte gick att köra en skärm åt gången. När jag väl satt där med min PC kom jag på mig själv att sakna både det ena och det andra från Mac OS X och bara någon månad efter att jag sålt min iMac köpte jag så en ny igen. (min flickvän var vansinnig!)
Är inne på min tredje bärbara mac och min tredje iMac. Jag fullkomligt älskar enkelheten i Mac OS X och designen. Att bara kunna gå bort till datorn och trycka på en knapp på tangentbordet och vara up and running på sekunder är underbart! Innan jag ens hunnit lyfta locket på min Macbook Air så är den redo! Det går att möblera med produkterna. Hela rummet förstörs inte av att där står den dator inne, tvärtom!

Finns så mycket positivt att säga om Mac, fan hela hemmet är vad jag kallar för macaliserat. Airport Extreme, express, iPhone, iPad, Macbook Air, iMac, Mac Mini. Allt bara fungerar som det ska! (oftast)

Det jag kommer på på rak arm nu som jag inte gillar med mac är Findern - har aldrig tyckt om den och kommer nog aldrig göra det heller.
Ersatt den med Total Finder som ger mig precis det jag vill ha!
Sen har jag aldrig riktigt kommit underfund med varför inte Flash finns på min iPhone eller iPad.

Jag är så himla nöjd.
Frustrationen som uppstår när jag ska hjälpa släktingar med PC-burkar talar nog för sig självt om hur skönt jag har det hemma.

Det enda jag stör mig på är andra människor... Jag gick IT på gymnasiet och gillar man Mac, ja, då är man ju en jubelidiot som bara betalar för mycket pengar. Så på Facebook blir det; Steve Jobs dör = Skrattfest, Hemlösa katter nästa dag = Omg, so sad!, samma människa...
Tyvärr får man den reaktionen av väldigt många även om de knappt är insatta i teknik.

Men jag drömmer helt klart om en 27" iMac i framtiden och längtar efter att uppgradera från min 3Gs men den får hänga med lite till ~
Hoppas det inte var för OT. ^^;

Ursprungligen av ChibiChibiUsagi:

Jag är så himla nöjd.
Frustrationen som uppstår när jag ska hjälpa släktingar med PC-burkar talar nog för sig självt om hur skönt jag har det hemma.

Det enda jag stör mig på är andra människor... Jag gick IT på gymnasiet och gillar man Mac, ja, då är man ju en jubelidiot som bara betalar för mycket pengar. Så på Facebook blir det; Steve Jobs dör = Skrattfest, Hemlösa katter nästa dag = Omg, so sad!, samma människa...
Tyvärr får man den reaktionen av väldigt många även om de knappt är insatta i teknik.

Men jag drömmer helt klart om en 27" iMac i framtiden och längtar efter att uppgradera från min 3Gs men den får hänga med lite till ~
Hoppas det inte var för OT. ^^;

måste bara kommentera även fast det är OT:

Jag var själv Mac - hatare . Det var bara PC som gällde för mig fram tom för ungefär 10 år sen då jag gick över till Mac .. and I aint going back ... because I´ve gone mac ..

kan inte fatta varför jag var itne Mac .. iof så var det ju Mac os 7,8,9 på den tiden å det var ju en annan femma .. men ändå ... jag tror det måste varit ren skär främlingsförgäntlighet mot Mac .. Jag visste egentligen inte mycket om Mac ändå gilla jag det inte .. Människan i dess natur är väll rädd för det som är okänt och Mac var okänt .. (Du vet när man som PC användare argumenterar att man tycker om att Meka och läga sin tid på att fixa dator ... då kan man undra hur f%€# man tänkte egentligen ) sådan tur var tog förnuftet över till slut (när jag blivit överbevisad ) och nu är det Mac 100% och har inte varit annat än nöjd de senaste 10 åren ..

@gotfredsen Haha, jag förstår vad du menar!
Jag kan fortfarande tycka det är lite kul att mecka med PC, anta utmaningen liksom.
Men vill jag göra det hemma på fritiden? Knappast!

fick en ipad i födelsedagspresent i slutet på 2010, ville ha en android platta och var lite butter över ipaden. Funderade ett tag på att byta den men är idag glad att jag behöll den.
under våren 2011 blev jag med iphone efter ett antal android lurar, bytte ofta telefon tidigare men nu när jag vet hur bra ios funkar så tittar jag aldrig på annat än iphone och väntar glatt på femman.
så gjorde jag tillslut det stora bytet på mellandagsrean och köpte mig en imac 21,5". Är otroligt nöjd! Allt är så enkelt, det bara funkar... önskade att jag kunde övertala alla runt omkring mig, har redan konverterat några och jobbar på flera!
jag brukade alltid vara den som åkte runt och styrde upp polarnas/svärföräldrar etc datorer och tyckte det vara ganska kul att påta på med windows och med nätverk men nu när jag vet hur enkel allt kan vara så orkar jag inte hålla på längre. Det är otroligt tråkigt att svära över windows när man vet hur enkelt osx är!

Är helnöjd och kommer inte gå tillbaka till windows inom överskådlig framtid! ipad 3 står näst på inköps listan!

Ursprungligen av alidhojd:

fick en ipad i födelsedagspresent i slutet på 2010, ville ha en android platta och var lite butter över ipaden. Funderade ett tag på att byta den men är idag glad att jag behöll den.
under våren 2011 blev jag med iphone efter ett antal android lurar, bytte ofta telefon tidigare men nu när jag vet hur bra ios funkar så tittar jag aldrig på annat än iphone och väntar glatt på femman.
så gjorde jag tillslut det stora bytet på mellandagsrean och köpte mig en imac 21,5". Är otroligt nöjd! Allt är så enkelt, det bara funkar... önskade att jag kunde övertala alla runt omkring mig, har redan konverterat några och jobbar på flera!
jag brukade alltid vara den som åkte runt och styrde upp polarnas/svärföräldrar etc datorer och tyckte det vara ganska kul att påta på med windows och med nätverk men nu när jag vet hur enkel allt kan vara så orkar jag inte hålla på längre. Det är otroligt tråkigt att svära över windows när man vet hur enkelt osx är!

Är helnöjd och kommer inte gå tillbaka till windows inom överskådlig framtid! ipad 3 står näst på inköps listan!

Välkommen ombord på skutan!

[Välkommen till den ljusa sidan! brukar man säga med, det är liksom tradition]

Känner igen mig så väl i det där "kanelbullekonsultandet" - har väl hållt liv i halva släktens maskiner förut....

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-02-27 23:26
Ursprungligen av Goflorp:

Välkommen ombord på skutan!

[Välkommen till den ljusa sidan! brukar man säga med, det är liksom tradition]

Känner igen mig så väl i det där "kanelbullekonsultandet" - har väl hållt liv i halva släktens maskiner förut....

Ursprungligen av alidhojd:

fick en ipad i födelsedagspresent i slutet på 2010...

Känner samma sak här, att flänga runt och installera drivrutiner för skrivare osv, det känns lite segt. Hade vännen istället köpt en Mac hade hon/han suttit och vart kreativ istället.

Jag måste också skriva en rad här känner jag, kul tråd! Sitter dessutom uppe och väntar på en tvättmaskin som ska bli klar, så jag passar på att skriva ett lite längre inläg :).

För mig började det för drygt två år sedan. Jag kör eget företag som frilansare, och tänkte "vidga vyerna" lite med en 13" Macbook Pro, då jag var lite nyfiken på OS X men främst hade planerat att installera Windows på den och ha med på möten då det var en smidig rese-dator. Då jag även jobbar med webb i olika former tänkte jag att det är bra att ha en dator där jag kan testa webbsidor i t ex Safari och Firefox på Mac.

Jag började klicka runt lite på den för att lära mig grunderna, och insåg snabbt att det mesta var rätt smidigt. En stor vändpunkt var när jag hade den + en annan laptop (Sony Vaio) som jag skulle fixa med under en helg. Steg nr 1 var att installera en skrivare - med mac:en stoppade jag i kontakten, och vips dök det upp en skrivare på macen (komplett med en liten bild på den och allt), och jag kunde klicka "print" direkt. På PC:n tog det någon timme eller tre att googla fram rätt drivrutiner, ladda hem och installera.. Nåja, inte hela världen tänkte jag.

Nästa sak jag gjorde var att kolla att jag kunde komma åt mitt interna nät som jag skulle. Kopplade upp mac:en mot min router, och vips dök alla nätverksenheter upp i Finder. Klart. På PC:n klickade jag runt bland Workgroups mm men hittade ingen annan dator, så jag fick till slut kolla upp deras IP-nummer och koppla upp till dem genom att skriva typ "\\192.168.0.X\" i explorer. Nu började jag bli lite irriterad.

Nästa grej var att sätta upp så att jag skulle kunna dela ut internet från ett 3g-modem via WiFi, något jag använder mig av en del när jag är ute och reser. Började med PC:n.. Guuud vilket mörker det var. Gå in på TCP/IP, avancerade nätverksintällningar, skapa ny AD-HOC med tusen inställningar jag knappt visste vad det var, starta om mellan varje ändring mm (ska tilläggas att detta var på en XP-installation).. Efter ca 1-2h fick jag det iaf att fungera.. Sedan när jag skulle avbryta testet och koppla upp på interna nätet gick det såklart inte alls - fick manuellt ändra tillbax alla inställningar jag gjort, vilket tog sin tid (och några omstarter till) innan det fungerade. Mäkta irriterad slog jag på min MBP för att testa om det var lika knöligt där.. Gick in på "Sharing" och valde.. "Share from: 3G modem".. "Share to: WiFi". Klart. Tog typ 30 sekunder, och fungerade PRECIS så som man vill att det ska fungera. Och för att avbryta klickade man bara ur "Share internet"-checkboxen. Lovely.

Efter det började jag testa runt med en massa andra saker som också fungerade precis så som jag ville. Två skärmar? Dra / släpp dem precis som du vill ha dem under Displays, på PC:n var det knepigt att ens välja att man ville ha display #2 till vänster istället för höger. Keychain? Sjukt praktiskt att ha alla sina passwords samlade på ett ställe som sköts av systemet. Terminalen? Gillar att nörda lite med linux, så den blev jag också glad över.

Summa summarum i alla fall, jag sket i att installera Windows på min MBP och slutade använda PC:n helt. Är grymt nöjd med bytet, förut la man säkert några timmar i veckan på att fixa inställningar / registry-bekymmer / drivrutiner och allt vad det var, nu lägger jag 100% av tiden vid datorn på produktivitet eller nöjen. Har kört en iMac sedan late 2009 (första 27"), den har tuffat på 8h+ per dag sedan jag skaffade den utan minsta problem. Det må hända att hårdvaran är dyrare, men betalar mer än gärna för en smärtfri upplevelse som jag är riktigt nöjd med än för något knöligt, irriterande stressmoment som Windows känns som nu.

Ibland tänker jag att Windows 7 faktiskt verkar helt ok, det har ju hänt en del senaste åren.. sedan ber någon kompis om hjälp med att fixa något, och så fort man börjar gräva lite i systemet inser man att inte mycket förändrats egentligen Så inga planer på att byta tillbax för min del!

Just det här "Det går att göra på en PC med men det är lättare på en Mac" .... hur förklarar man det för en PC-nisse som bara känner till just det där skruva i saker i två timmar? Allt som man gör på en mac går ju att göra på en PC med - men oftast omständigare, krångligare och betydligt mer "tekniskt".

Själv kommer jag på mig själv att pilla med jobbsaker hemma, då jag kan svänga ihop det som behövs på min hemma-Mac många gånger snabbare än om jag sätter mig vid min Dell på jobbet.

Ursprungligen av Goflorp:

Just det här "Det går att göra på en PC med men det är lättare på en Mac" .... hur förklarar man det för en PC-nisse som bara känner till just det där skruva i saker i två timmar? Allt som man gör på en mac går ju att göra på en PC med - men oftast omständigare, krångligare och betydligt mer "tekniskt".

Själv kommer jag på mig själv att pilla med jobbsaker hemma, då jag kan svänga ihop det som behövs på min hemma-Mac många gånger snabbare än om jag sätter mig vid min Dell på jobbet.

Tack gode gud för att jag är PC-fri hemma. Jag har dock en Lenovo ThinkPad på jobbet. Bara det att den hänger sig och IE slutar svarar lite då och då gör att jag blir grön i ansiktet. Som du skrev, man kan göra allt som man kan på en Mac på en PC men inte fasen är det en bättre upplevelse eller går snabbare.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2012-02-28 14:15

Det var snart ett år sedan vi bytte från PC till Mac på jobbet (Webbyrå) vi köpte 15" high-end 2011 MBP med högre upplösning. Det tog ett litet tag innan man hittade ersättningsprogram för allt, som t.ex texteditor, etc men de flesta program fanns ju redan till Mac. Så vi provade ett par program för att hitta rätt. Nu ett år senare är jag på väg bort från företaget och därmed även min Mac. Det första jag tänker göra privat är att köpa en ny Mac, dock blir det en 13" MBP med uppgraderat minne.

Fortfarande en del saker som jag tycker PC/Windows är bättre på i operativet, men mycket har gått att lösa i OSX ändå. Sedan när man har både iPhone och iPad så blir steget till en Mac mycket mindre också.. Apple har verkligen lyckats med att locka in folk att köpa andra Apple produkter när man väl skaffat en

Tänker dock fixa en virtual machine så jag kan köra Win7 och kanske Ubuntu också, för att testa sajter i olika webbläsare osv.

Edit: Varför jag har varit medlem på forumet sedan 2004 är för att reklambyrån jag jobbade åt tidigare körde Mac också, och även en macserver så då behövde jag lite support på den Men personligen har jag inte kört mac förrän förra året.

Ursprungligen av Urme:

Det var snart ett år sedan vi bytte från PC till Mac på jobbet (Webbyrå) vi köpte 15" high-end 2011 MBP med högre upplösning. Det tog ett litet tag innan man hittade ersättningsprogram för allt, som t.ex texteditor, etc men de flesta program fanns ju redan till Mac. Så vi provade ett par program för att hitta rätt. Nu ett år senare är jag på väg bort från företaget och därmed även min Mac. Det första jag tänker göra privat är att köpa en ny Mac, dock blir det en 13" MBP med uppgraderat minne.

Fortfarande en del saker som jag tycker PC/Windows är bättre på i operativet, men mycket har gått att lösa i OSX ändå. Sedan när man har både iPhone och iPad så blir steget till en Mac mycket mindre också.. Apple har verkligen lyckats med att locka in folk att köpa andra Apple produkter när man väl skaffat en

Tänker dock fixa en virtual machine så jag kan köra Win7 och kanske Ubuntu också, för att testa sajter i olika webbläsare osv.

Edit: Varför jag har varit medlem på forumet sedan 2004 är för att reklambyrån jag jobbade åt tidigare körde Mac också, och även en macserver så då behövde jag lite support på den Men personligen har jag inte kört mac förrän förra året.

Kan varmt rekommendera Coda om du fortfarande komemr sysla med utveckling, webb osv osv

Panic - Coda - One-Window Web Development for Mac OS X

i.m.o så är program som Dreamwaver en ren synd att använda ... Coda är riktigt riktigt bra ...

och som lokal webserver

MAMP: Mac, Apache, MySQL, PHP

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2012-03-26 11:54

Jo jag kör/körde Coda, det var det bästa verktyget jag hittade.. dock störde jag mig på att jag inte kunde markera flera rader och tabba in alla rader i taget utan att behöva "block editera" allting..

MAMP körde jag också in på lokala datorn.

Ursprungligen av gotfredsen:

Kan varmt rekommendera Coda om du fortfarande komemr sysla med utveckling, webb osv osv

Panic - Coda - One-Window Web Development for Mac OS X

i.m.o så är program som Dreamwaver en ren synd att använda ... Coda är riktigt riktigt bra ...

och som lokal webserver

MAMP: Mac, Apache, MySQL, PHP

Ursprungligen av Urme:

Jo jag kör/körde Coda, det var det bästa verktyget jag hittade.. dock störde jag mig på att jag inte kunde markera flera rader och tabba in alla rader i taget utan att behöva "block editera" allting..

Det var en av de första sakerna jag åtgärdade i Coda Den här mini-pluginen ger standard indent/outdent, fungerar precis som man är van i andra editorer: Tab key indenting for Coda | Steam Engine

1
Bevaka tråden