Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om Fogra39

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-11 09:54

Hej!
Jag ska göra några broschyrer innehållande både foton och vektorgrafik. Fick info från beställaren att pdf'n ska köras mot Fogra39. Hittills fick jag jobba mot profiler hämtade från tryckerier och det såg bra ut i specifikationerna och i dem färdiga resultaten.

När jag granskade värdena i Fogra39 blev jag lite fundersam:
I Compression fliken står det att bilder över 225 ppi samplas ner till 150 ppi med bildkvaliteten medium - alltså runt 60-70%
I Output fliken står att det ska konverteras till destination som är sRGB.

Då är min fråga:
Hur bra blir fotona som är i 300 ppi och vad händer med de 3 Pantone färger jag har i loggan efter det?

/malen

  • Medlem
  • 2012-02-11 11:49

Jag tror du hamnat fel bland inställningarna.
Nu vet jag inte vilket program du jobbar i men i InDesign kan du göra såhär.
Gå till Redigera -> Färginställningar och se till att du använder Prepress Europa3. Då får du FOGRA39 som cmyk-profil.
När du sedan exporterar till pdf använder du PDF/X-1a och dina rgb-bilder konverteras till cmyk på rätt sätt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-11 12:01

Tack för svaret.

Jag jobbar i InDesign 5,5. I färginställnigar har jag ingen profil som heter Prepress Europa 3. I det här jobbet valde jag som CMYK Fogra39 och Adobe RGB. När jag exporterar pdf'n då väljer jag Fogra39 som i bifogad bild1. Allt man ändrar där resulterar i modifierad Fogra39 och det rubbar ju själva Fogra39 profilen. Eller har jag fel?
/malen

  • Medlem
  • 2012-02-11 12:00

Glömde att jag tänkte bifoga några dumpar också

  • Medlem
  • 2012-02-11 12:13

Jag har inD CS5. Kan inte vara så stor skillnad.
Vad har du för inställningar att välja på i Färginställningar?
Den bild du visar är från pdf-exporten. Det är inte där du skall börja utan under Redigera och färginställningar.

Senast redigerat 2012-02-11 12:27
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-11 12:27

Jag ber om ursäkt för förvirring - sitter här jätteförkyld med feber och är nu lite vimsig. Jag valde i färginställningar inte generellt Prepress... utan endast Fogra39 som CMYK hantering.
Det som är konstigt för mig är att jag fick info om att pdf'n ska vara i Fogra39 profil inte med PDF/X-1a.
Det stämmer väl att den standard ger Fogra39 som CMYK och andra värden som är mycket bra. Jag måste nog kolla på måndag själv med tryckeriet för att reda ut detta.

Tack för hjälpen
/malen

  • Medlem
  • 2012-02-11 12:37

Lätt att gå vilse bland alla inställningar som finns.
Det kan tänkas att tryckeriet har egna pdf-förinställningar som de döpt till FOGRA39 och som de tänker att du skall ladda hem och använda.
Men använder du inställningarna i mina dumpar blir det säkert ganska ok.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-11 12:42

Tack än en gång.
/malen

Jag tänkte gå in och svara men det var lite utanför min liga. Kul att du hittade svaret här på 99mac!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-11 21:28

I de flesta fall vid ett problem så ger 99mac den bästa hjälpen man kan få.

/malen

1
Bevaka tråden