Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kloning och ominstallation över nätverket

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-15 11:43

Jag har sökt lite angående detta men egentligen inte hittat nå't tydligt eller enkelt svar, varken på svenska eller engelska.

Vad jag VILL göra är att klona disken från min MBP till min TimeCapsule och efter hårddiskbyte slänga in klonen på nya disken över LANet. Är detta görbart eller bör/måste jag göra en grundinstallation och sedan återskapa från min TimeMachine-backup?

Tips?
Idéer?
Förslag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-15 12:18

Baeckis,

Visst kan du göra en backup till din TC, byta hårddisk, för att sedan återskapa ditt tidigare system till den nya disken!!

Apples supportsidor hittar du mer instruktioner...

Exempelvis,

Grunderna i Mac: Time Machine

Lycka till...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-15 12:47

Jo, säkerhetskopior har jag inga problem med men vad jag har förstått så måste jag ändå installera OS X på den nya disken innan jag kan återskapa systemet från en säkerhetskopia. Har jag förstått fel? Vad jag vill göra är ju att få in en klon från min TC utan att behöva installera någon programvara först. Det kanske inte går!?

Ursprungligen av Baeckis:

Jo, säkerhetskopior har jag inga problem med men vad jag har förstått så måste jag ändå installera OS X på den nya disken innan jag kan återskapa systemet från en säkerhetskopia. Har jag förstått fel? Vad jag vill göra är ju att få in en klon från min TC utan att behöva installera någon programvara först. Det kanske inte går!?

Nej, det tror jag inte går. I så fall får du klona din nya disk mot en gammal via en annan dator (eller datorn som är föremål för diskbyte - innan du tar ut den gamla).

Carbon Copy Cloner - Features

  • A Better Bootable Backup — your data, the operating system's data, all preserved impeccably on a bootable volume, ready for production at a moment's notice

  • Simplest method to migrate to a new hard drive (larger or smaller), especially if you have lost your original Mac OS X Installation DVD

  • Support for block-level disk-to-disk clones for super-fast upgrades

1
Bevaka tråden