Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för SMS-bluff om Apple

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-09-18 14:35

En kollega fick ett sms från +1 (256) 348-4212 som sa att hans nummer valts ut av Apple för en gåva. Den bifogade länken innehöll apple.se i adressen (men gick naturligtvis inte dit). Klickade man på den sades att man vunnit en iPad 3. Sen slog antivirusprogrammet till på datorn vi testade med...

Någon annan som råkat ut för detta?

iPhone är väl relativt säker, så frågan är om koden skulle kunna köras på den? Eller är det egentligen android-lurar som man vill åt?

Länken går inte till apple.se. Bara strunta i det och radera.

edit: Var tvungen att kolla länken, underbar svenska på den.

Citat:

Din kod som valideras ... vänligen stå!
Du har en vinnande kod!
Nu skickar dig att hävda din gratis Apple iPad 3!

  • Medlem
  • 2012-09-18 15:00

Jo, vi vet att länken inte är äkta.

nån annan som fått detta, eller liknande?

skulle det kanske vara bra att ha en sida med spam-nummer här på 99?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-18 15:30
Ursprungligen av lime:

Jo, vi vet att länken inte är äkta.

nån annan som fått detta, eller liknande?

skulle det kanske vara bra att ha en sida med spam-nummer här på 99?

Truecaller finns redan att ladda ner som sköter detta

Ursprungligen av lappen71:

Truecaller finns redan att ladda ner som sköter detta

Den skötte in det för mig. Fick meddelandet i går och uppdaterar TrueCaller regelbundet. Ingen kritik - bara konstaterat.

Varning för SMS-bluff om Apple

Inte nog med att The Phone House SMS-spammar mig om iPhone 5, jag fick detta runt lunch idag. Säkert har fler fått det redan men klicka inte på länken i SMS:et. Bara ett tips i all vänlighet.

Japp - kollegan fick detta också idag...

Men länken kan inte gärna göra något väl? Min mamma skulle ju klicka utan att blinka... men tja, det är också anledningen till att vi skaffade henne en mac.

Även jag har begåvats med detta SMS.

Jag har fått ett sådant sms och råkade klicka på länken. Nu har min iPhone börjat krångla. Min hem knapp har slutat fungera. Jag vet inte om det har med smset att göra eller om det är något annat. Kan någon hjälpa mig?! (jag har provat att återställa den)

Ursprungligen av Emil.Bris:

Jag har fått ett sådant sms och råkade klicka på länken. Nu har min iPhone börjat krångla. Min hem knapp har slutat fungera. Jag vet inte om det har med smset att göra eller om det är något annat. Kan någon hjälpa mig?! (jag har provat att återställa den)

Det har inte med SMSet att göra. Antagligen är det en ren slump att hemknappen började strula i samma veva.

Ok, då kan jag vara lite lugnare.

Jag fick också sms:et idag till min iphone, snabb (och dum) som jag var klickade jag på länken men kom givetvis ingenstans. Borde jag inte använda banktjänster mer eller kan man göra något för att vara säker på att detta s.k spionprogram är borttaget?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-25 08:31

Me2 fått mess nu

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-10-01 21:55

Vaknade imorse av att jag fick ett sms med generöst erbjudande. Givetvis så var det detta fejk-sms som trillat in. Verkar vara vanligt, har flera kompisar som fått det också...

Ja det snurrar runt friskt nu. Tjejen fick det till sin Samsung inatt.

Många har fått det sms't, iPhone och Android

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-02 00:10

DN skriver om de sms som skickats. De påstår att det installerar spionprogram, jag är lite tveksam. Fick för mig att det var phising efter kontokortsuppgifter m.m.
Bluff-SMS installerar spionprogram - DN.SE

Ursprungligen av Sandrasofie:

Jag fick också sms:et idag till min iphone, snabb (och dum) som jag var klickade jag på länken men kom givetvis ingenstans. Borde jag inte använda banktjänster mer eller kan man göra något för att vara säker på att detta s.k spionprogram är borttaget?

Det är ingen fara, inget hände. Kör på som vanligt du.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-02 17:53

Man behöver inte ha smartphone för att få detta. Jag fick det till min gamla SE K750i.

Ursprungligen av Gunnar B:

Man behöver inte ha smartphone för att få detta. Jag fick det till min gamla SE K750i.

Korrekt. Fick den till min gamla Nokia, och med den går det nästan bara att ringa med … Googlade lite och så klart hittade jag lite fakta om ämnet.
Med sunt förnuft fattar man att det kan inte vara sant vad som står på SMS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-03 15:19

Undra hur många som verkligen klickar på en liknande länk

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-03 15:42
Ursprungligen av 20hz:

Undra hur många som verkligen klickar på en liknande länk

Ganska många skulle jag tro. Men antalet som går "hela vägen" är nog något färre.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-10-03 20:14

Det ökar nu, har fått 3 st idag...:mad:

  • Medlem
  • 2012-10-03 20:59

Min mamma fick häromdagen och idag fick jag själv två stycken.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-03 21:05

Tänkte nästan nyss skriva att jag klarat mig bra. Men det vibrerade precis i telefonen och det påstods att mitt telefonnummer gjort mig till en vinnare…

Ursprungligen av joakimo:

Tänkte nästan nyss skriva att jag klarat mig bra. Men det vibrerade precis i telefonen och det påstods att mitt telefonnummer gjort mig till en vinnare…

xkcd: New Car

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-10-04 09:43

Även om inte många går på bluffen så är det sjukt irriterande att bli väckt av ett sms kl 03.51.

Varför lägger inte teleopartörerna in spärrar för nummer som på detta flagranta sätt försöker blåsa kunderna?

Precis som man kan få sin domän svartlistad om en kapning gör att man blir klassad som spam:are, alltså.

Fått två hittills. Får kanske varna familjen utifall... :|

Länken kan installera en skadlig kod på din iPhone som gör att personerna bakom meddelandet kan stjäla all din data så som bilder, kontakter, sms osv. ifall ni har gott in på länken föreslår jag att ni säkerhetskopierar och fabriksåterställer.Varning för bluff Sms från hackare | Apple Bladet

Bevaka tråden