Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kompaktkamera - tips och råd

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag tänkte köpa en kompaktkamera.
Har fått lite tips från ett annat forum och det skulle även vara bra att höra kommentarer och åsikter från medlemmar på "99mac"
Har för närvarande en Nikon D3100 med objektiv Nikon Nikkor AF-S DX 35/1,8 G.
Den använder jag inte så ofta pga för stor för att ha i handväska och för invecklad att ställa in för att ta spontana vardagsbilder. Har försökt lära mig på egen hand genom att läsa manualen men erkänner att man skulle ha gått en fotokurs.
Kriterier för en kompaktkamera:
- Ta spontana rörliga/ ej rörliga vardagsbilder
- Avstånd 0,5-4 meter
- Inom- och utomhus främst i dagsljus
- Seriebilder
- Oskärpa i bakgrunden önskas (så att inte behöver redigera efter i bildbehandlingsprogram)
- Det ska vara en sökare
- Det är väl för många krav för en kompakt?:)

Jag har fått tips på bland annat:
Sony RX 100
Nikon V1
Fudji X100
Panasonic G3

mvh/marie

Senast redigerat 2012-11-24 17:14

Sony RX100 har inte sökare, så är det ett krav kan du stryka den direkt.

Nikon V1 och Panasonic G5 (G3:an är en äldre modell) är kameror med utbytbara objektiv. Inget fel i det, alls, om du är intresserad, men det har i pris i hur stora de blir med de utbytbara objektiven på. Fuji X100 är en jättebra kamera, men stor och har ingen zoom, vilket kan vara jobbigt. När jag tittar på din kravlista är det spontant antingen Fuji X10 - med sökare och zoom, samt nättare och behändigare än X100 - eller en Canon G1X (bättre bildkvalité, men ordentligt mycket större) - jag tänker på. Om du gav upp kravet på sökare finns det en hel uppsjö bra kompaktkameror att välja mellan, men med sökare är de färre.

Ursprungligen av GustafMA:

Sony RX100 har inte sökare, så är det ett krav kan du stryka den direkt.

Nikon V1 och Panasonic G5 (G3:an är en äldre modell) är kameror med utbytbara objektiv. Inget fel i det, alls, om du är intresserad, men det har i pris i hur stora de blir med de utbytbara objektiven på. Fuji X100 är en jättebra kamera, men stor och har ingen zoom, vilket kan vara jobbigt. När jag tittar på din kravlista är det spontant antingen Fuji X10 - med sökare och zoom, samt nättare och behändigare än X100 - eller en Canon G1X (bättre bildkvalité, men ordentligt mycket större) - jag tänker på. Om du gav upp kravet på sökare finns det en hel uppsjö bra kompaktkameror att välja mellan, men med sökare är de färre.

Hej! Fuji X10 och Panasonic G5 ska jag titta närmare på......vad ska man helst köpa för objektiv med tanke på kraven? Jag tror att jag inte kommer att byta objektiv när jag hittar den som passar bäst.......

  • Medlem
  • 2012-11-24 20:42

Prisjakt har en bra sökfunktion där man kan ställa in vad man söker efter. I länken nedan angav jag enbart att den ska ha optisk sökare och sorterade efter pris. Man kan självfallet ställa in fler sökparametrar. (Det stämmer dock inte alltid med verkligheten). Utifrån den listan kan man ju sedan googla efter recensioner eller posta frågor. Lycka till!

Digitala kompaktkameror - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Kolla Canon G15.

Ursprungligen av jurassic579:

Kolla Canon G15.

Den ska jag även titta på. Den är ganska ny på marknaden?...pga jag hittar inte bilder som är tagna med denna kamera vilket skulle underlätta att göra sig en uppfattning.....

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-11-24 22:00
Ursprungligen av marie-claire:

Den ska jag även titta på. Den är ganska ny på marknaden?...pga jag hittar inte bilder som är tagna med denna kamera vilket skulle underlätta att göra sig en uppfattning.....

Canon PowerShot G15 Quick Review: Digital Photography Review

Nu har jag köpt en Nikon V1 med objektiv, minneskort och väska för paketpris under 4000 kr. Ganska prisvärt om man tänker på att det det är ganska bra prestanda för att vara en kompaktkamera.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2013-01-14 10:17

Då kanske jag kan använda mig av den här tråden;)
Min Lumix LX3 är på väg att ge upp, denna gång måste kameran ha optisk sökare och jag har några alternativ.
Det kanske finns fler, tips och åsikter mottages tacksamt!

Canon G15
Fujifilm X10
Nikon P7100

Edit.
Är det kanske så att något dramatiskt har hänt med displayutvecklingen sedan LX3?
När jag är ute i stark sol är det omöjligt att se vad jag fotograferar, det är därför jag önskar optisk sökare.

Senast redigerat 2013-01-14 11:01
  • Medlem
  • 2013-01-14 16:30

Har använt X10 en hel del, mycket imponerad av den. Inom kort kommer dock nya X20, den har tydligen betydligt bättre sensor och en slags förenklad version av de genomskinliga skärmar som sitter i sökarna på Fujis dyrare modeller, så att man ser info om slutartid och liknande.

1
Bevaka tråden