Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felmeddelande - problem anslutning till servern?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2013-02-09 18:18

Arbetar med en helt ny MacBook Pro Retina 17". Då och då dyker följande felmeddelande upp:
"Ett problem uppstod vid anslutning till servern. URL:er av typen "file:" stöds inte.

Jag kan inte koppla det till någon särskild aktivitet utan det verkar komma lite random - och jag kan inte säga att det märks något prestandamässigt. För info arbetar jag dels i Parallells och mot extern server men som sagt jag ser inte att dessa funktioner är påverkade på något vis. Vad är det jag missat? Och vad borde jag åtgärda?

Låter som möjligt DNS-strul från din ISP, prova med Googles DNS och se om det hjälper, 8.8.8.8 eller 8.8.4.4.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-09 20:34

Låter snarare som den försöker peka mot någon lokal fil.

Btw, någon MacBook Pro Retina på 17" finns inte

Såklart, läste för snabbt.

Vilken app är det som ger meddelandet?

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2013-02-10 19:14

Eeeeh 15" så klart - fast det har ju mindre betydelse utifrån problemställningen:-)
Kan inte koppla det till specifik app - när det poppar upp brukar jag i o f s ha Mail och Safari, möjligen Firefox uppe. Som sagt det stör ju inte eller indikerar att något skulle vara fel - men är lite otillfredsställande att inte veta vad som gör det...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-07-13 07:21

Vilken nätverksresurs efterfrågas? Hur ta reda på detta?

Hemma har jag två datorer iMac och MBP. På resande fot tar jag bara med MBP. Då händer det ibland att en resurs på iMacen efterfrågas och

poppar upp på skärmen.
Hur ser jag vad som efterfrågar resursen, men framförallt vilken resurs som efterfrågas?

AFP & SMB är på i Delningsinställningar.
10.8.4. Telia standard DNS.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-07-13 11:17

@reboot81, det där är väl disk-ikonen, har du haft någon share på din iMac mappad på din MBP?

1
Bevaka tråden