Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad gör processen Python?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag upptäckte för några dagar sedan när datorn plötsligt blev varm och fläktarna gick igång på min MBP, att det var en process som hette Python som låg och tuggade på runt 100% av processorkraften när man kollade i Aktivitetskontrollen. Detta har nu uppstått ett par tre gånger utan att jag kan förstå varför.

Kan någon förklara vad det är för nåt och vad det är till för?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-09-03 09:36

Python är ett programmeringsspråk, och processen python är ett program som kör script/applikationer som är skrivna i Python.

Det kan med andra ord vara precis vad som helst. Vi behöver fler ledtrådar för att hjälpa dig.

Ursprungligen av Vassius:

Python är ett programmeringsspråk, och processen python är ett program som kör script/applikationer som är skrivna i Python.

Det kan med andra ord vara precis vad som helst. Vi behöver fler ledtrådar för att hjälpa dig.

Ok, så mycket hade jag nästan luskat fram själv, men mer vet jag inte.

Det står ju enbart Python i Aktivitetshanteraren så jag vet inte mer än så och vet inte hur jag ska få reda på mer än så?

Blev orolig för att det var nåt som blivit hackat eller så.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-09-03 13:00
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Det står ju enbart Python i Aktivitetshanteraren så jag vet inte mer än så och vet inte hur jag ska få reda på mer än så?

Öppna terminalen och skriv:

ps aux | grep python

...och klistra in resultatet här.

"ps" listar alla processer, inklusive argument så man ser vilket script/program som körs. "grep" filtrerar listan till att bara visa rader som innehåller ordet "python".

Ursprungligen av Vassius:

Öppna terminalen och skriv:

ps aux | grep python

...och klistra in resultatet här.

"ps" listar alla processer, inklusive argument så man ser vilket script/program som körs. "grep" filtrerar listan till att bara visa rader som innehåller ordet "python".

Måste det göras när Python är i farten eller kan det göra när som helst?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-09-03 13:09
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Måste det göras när Python är i farten eller kan det göra när som helst?

"ps" listar aktiva processer, så med fördel görs det medan Python-processen körs. Men om processen är igång hela tiden men bara drar mycket CPU ibland så kan du göra det när som helst. Resultatet blir detsamma.

1
Bevaka tråden