Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tar man bort Apple ID på distans?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-09-05 22:57

Long story short; min kompis gjorde slut med hans tjej, som haft hans gamla telefon med hans Apple ID i. Således började det trilla in lite oönskade iMessages på hennes lur när han träffat ny tjej, så han avaktiverade iMessage på sin telefon. Nu vägrar hon ge tillbaka telefon eller skaffa eget Apple ID. Han har bytt lösenord på sitt ID men det verkar ändå som det fungerar på hennes så länge hon inte loggar ur eller avaktiverar iMessage.

Så hur kan man lösa detta? Tycker ju att lösenordsbytet borde ha hjälpt till men iMessage verkar inte beröras. Tyvärr använder han inte "Hitta min iPhone", annars hade ju radering där varit enkelt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-09-07 10:50

Hans telefon fanns inte registrerad där. Installerade "Hitta iPhone" och det visade sig att telefonen var med där, problemet är att han inte vet om det är hans gamla 4:a som är med där (den som han vill få bort ID:et från) eller om det hennes nya 4:a som hon använder.

Ursprungligen av CEk:

Hans telefon fanns inte registrerad där. Installerade "Hitta iPhone" och det visade sig att telefonen var med där, problemet är att han inte vet om det är hans gamla 4:a som är med där (den som han vill få bort ID:et från) eller om det hennes nya 4:a som hon använder.

Ja det. blir lite svårt för någon annan att veta.
Kan man fortfarande skicka signal/meddelande via Hitta-appen? Isåfall är det bara att testa det för att identifiera.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-09-07 11:26

Att olovligen utnyttja någon annans konto borde väl klassas som dataintrång? Om hon dessutom vägrar lämna tillbaka telefonen trots uppmaning så är det ju solklar stöld.

Kanske funkar att hota med polisanmälan.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-09-07 12:15
Ursprungligen av Vassius:

Att olovligen utnyttja någon annans konto borde väl klassas som dataintrång? Om hon dessutom vägrar lämna tillbaka telefonen trots uppmaning så är det ju solklar stöld.

Kanske funkar att hota med polisanmälan.

Det är mamman till hans barn så det är nog inte riktigt aktuellt med polisanmälan, han har ju frivilligt gett ut det från början. :/

Om hon vägrar samarbeta om att logga ur iCloud så är det väl bara att köra en radering på båda, sen byta lösenord så hon inte kan återskapa. Förresten, om han byter lösenord på iCloud så borde det väl rendera iCloud- och Apple ID-anknutna tjänster obrukbara?

Ursprungligen av pmarriott:

Om hon vägrar samarbeta om att logga ur iCloud så är det väl bara att köra en radering på båda, sen byta lösenord så hon inte kan återskapa. Förresten, om han byter lösenord på iCloud så borde det väl rendera iCloud- och Apple ID-anknutna tjänster obrukbara?

Så har det iaf varit för mig då jag bytt lösen på AppleID't. Varit tvungen att ange det igen.
Men det kanske inte påverkar iMessage som också är knutet till telefonnumret normalt sett.

Ursprungligen av keptang:

Så har det iaf varit för mig då jag bytt lösen på AppleID't. Varit tvungen att ange det igen.
Men det kanske inte påverkar iMessage som också är knutet till telefonnumret normalt sett.

Men man kan väl i inställningarna ange vilket telefonnummer som man ska ta emot på, och det lär ju bara vara ens eget aktiva. Sen är det Apple-ID som man använder? Man lär väl bara kunna ha 1 nummer där.

Ursprungligen av pmarriott:

Men man kan väl i inställningarna ange vilket telefonnummer som man ska ta emot på, och det lär ju bara vara ens eget aktiva. Sen är det Apple-ID som man använder?

Man kan skicka iMessage både till telefonnummer och Apple-ID.

Fick en liten tankegång...
Skulle det inte gå att skapa ett nytt konto, be Apple stänga det gamla o samtidigt föra över inköp, uppgifter mm till det nya kontot?

Ursprungligen av Mymac4ever:

Fick en liten tankegång...
Skulle det inte gå att skapa ett nytt konto, be Apple stänga det gamla o samtidigt föra över inköp, uppgifter mm till det nya kontot?

Givetvis, om Apple nu vill det. Det finner jag dock osannolikt tyvärr.

Kan du nå den med Find my iPhone, RADERA den.

Bara om inte annat så av ren princip.

Ursprungligen av keptang:

Man kan skicka iMessage både till telefonnummer och Apple-ID.

Ja, men du kan bara ha ett telefonnummer knutet till ett och samma Apple-ID.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-09-12 10:51

Lösenordet har han bytt men det verkar inte ha påverkat iMessage, antar att iMessage måste stängas av och aktiveras igen för att det ska fungera. Vilket är en ganska stor säkerhetsmiss i sig i så fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-13 15:28

Logga in Apple-ID på Apples hemsida och ta bort det numret som ligger inne där. Borde rimligtvis vara hennes?

1
Bevaka tråden