Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

intryck av iPhone 5s

Tråden skapades och har fått 302 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte att allt eftersom folk får sina 5s så kan vi dela med oss av våra intryck av de nya funktionerna och den snabbare CPU:n mm i denna tråd.
Själv ÄLSKAR jag touchID. Det är så galet snabbt att man knappt tror att det är sant att sensorn kan läsa av fingret så snabbt som den faktiskt gör. Hoppas detta kommer till nästa generation iPads också. TocuhID är i min mening anledning nog att välja en 5s. Jag är nämligen så lat att jag inte använt skärmlås till vardags (annat än när jag reser utanför min vardagsrutt) men nu har jag skärmlås och det och det är samma lika upplevelse som att inte ha det (för som sagt, sensorn är brutalt snabb).
Tyckte själv att iPhone 5 var blixtsnabb men iPhone 5s är verkligen som en oljad blixt. Allting flyter på till tusen, appar startar snabbare och ja den känns bara ruskigt snabb. Finslipad till det yttersta. Vad mer, batteritiden är svår att avgöra om den är samma lika eller bättre då jag använt telefonen som en tok sen i fredags. Men har en känsla av att den är en aningens bättre. Jag befinner mig nästan alltid på ställen med dålig anslutning (jobbet) så alla telefoner laddar ur blixtsnabbt där :/ Har också märkt att 3s LTE-nät är brutalt fläckigt söder om Stockholm och även ute åt Nacka

Ursprungligen av sirsnurre:

Tänkte att allt eftersom folk får sina 5s så kan vi dela med oss av våra intryck av de nya funktionerna och den snabbare CPU:n mm i denna tråd.
Själv ÄLSKAR jag touchID. Det är så galet snabbt att man knappt tror att det är sant att sensorn kan läsa av fingret så snabbt som den faktiskt gör. Hoppas detta kommer till nästa generation iPads också. TocuhID är i min mening anledning nog att välja en 5s. Jag är nämligen så lat att jag inte använt skärmlås till vardags (annat än när jag reser utanför min vardagsrutt) men nu har jag skärmlås och det och det är samma lika upplevelse som att inte ha det (för som sagt, sensorn är brutalt snabb).
Tyckte själv att iPhone 5 var blixtsnabb men iPhone 5s är verkligen som en oljad blixt. Allting flyter på till tusen, appar startar snabbare och ja den känns bara ruskigt snabb. Finslipad till det yttersta. Vad mer, batteritiden är svår att avgöra om den är samma lika eller bättre då jag använt telefonen som en tok sen i fredags. Men har en känsla av att den är en aningens bättre. Jag befinner mig nästan alltid på ställen med dålig anslutning (jobbet) så alla telefoner laddar ur blixtsnabbt där :/ Har också märkt att 3s LTE-nät är brutalt fläckigt söder om Stockholm och även ute åt Nacka

Jag tror att du startar tråden så att du får skryta lite;)

Edit: "Nej, jag är inte bitter..."

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-09-22 11:46

Och få alla att ställa sig frågan, hur har han fått tag på den där??

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror att du startar tråden så att du får skryta lite;)

Edit: "Nej, jag är inte bitter..."

Haha. Alltid lite kul att få skryta när man "kämpat" för att få tag i den men sen känns det smidigt att samla folks intryck på ett ställe lite och förhoppningsvis göra det lättare för folk som vill veta mer om faktiska upplevelser om 5s än det man får läsa om på Aftonbladet mm

Ursprungligen av mattiL:

Och få alla att ställa sig frågan, hur har han fått tag på den där??

Kanske det kan avslöja att det som krävdes var en tur & retur resa till Berlin och köande ifrån torsdag 2130. 0945 lämnade jag, min pappa och hans kompis butiken med våra telefoner. Dock tog silver och guld slut

Ursprungligen av sirsnurre:

Kanske det kan avslöja att det som krävdes var en tur & retur resa till Berlin och köande ifrån torsdag 2130. 0945 lämnade jag, min pappa och hans kompis butiken med våra telefoner. Dock tog silver och guld slut

Imponerande!

Och, jo, du har rätt, bra med en samlingstråd. Jag hoppas bara att jag får komma med egen information snart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-24 10:45

Tre LTE-stöd för iPhone 5s

Ursprungligen av sirsnurre:

Har också märkt att 3s LTE-nät är brutalt fläckigt söder om Stockholm och även ute åt Nacka

Så den fungerar rakt av med 3's LTE-nät? Bra!

Inga problem eller så?

Det är ju positivt att det är påslaget (i Tre's carrier settings) att komma åt de rätta LTE-banden även fast Tre ännu inte säljer iPhone 5s/5c med "rätt" LTE-stöd.

Vilka farter får du med Bredbandskollen och liknande när du kör via LTE?

Ursprungligen av aminoff:

Så den fungerar rakt av med 3's LTE-nät? Bra!

Inga problem eller så?

Det är ju positivt att det är påslaget (i Tre's carrier settings) att komma åt de rätta LTE-banden även fast Tre ännu inte säljer iPhone 5s/5c med "rätt" LTE-stöd.

Vilka farter får du med Bredbandskollen och liknande när du kör via LTE?

Enda problemet är att mottagningen för LTE inomhus är att den är obefintlig. Ute och runt om är mottagningen väldigt begränsad. Men det var bara att slå på LTE i inställningar.
Hastigheterna jag kommit upp i har varit runt 38Mbit ner och 11Mbit upp och 3 säger upp till 64Mbit

Finns det någon mer med iPhone 5S/ 5C som har Tele2,Telia eller så? Skulle vara kul o få in lite hastigheter där också.

Ursprungligen av sirsnurre:

Enda problemet är att mottagningen för LTE inomhus är att den är obefintlig. Ute och runt om är mottagningen väldigt begränsad. Men det var bara att slå på LTE i inställningar.
Hastigheterna jag kommit upp i har varit runt 38Mbit ner och 11Mbit upp och 3 säger upp till 64Mbit

Jag skulle tro att det beror på att du kör på 2600 MHz. Desto högre frekvensband, desto svårare har radiosignalerna att tränga igenom byggnader.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-24 20:07
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag skulle tro att det beror på att du kör på 2600 MHz. Desto högre frekvensband, desto svårare har radiosignalerna att tränga igenom byggnader.

För att ta reda på vilket frekvensband du använder, slå in *3001#12345#* , gå in i LTE meny, den visas bara när du har 4G täckning. Läs av EARFCN värdet. Öppna upp denna tabell och hitta värdet där.

http://niviuk.free.fr/lte_band.php

  • Medlem
  • Haninge
  • 2013-09-26 08:15
Ursprungligen av westerlu77:

Finns det någon mer med iPhone 5S/ 5C som har Tele2,Telia eller så? Skulle vara kul o få in lite hastigheter där också.

Fick jag med Tele2 ute på Campus Flemingsberg med 5S från UK. (Inomhus, men nära fönster)

Har visserligen precis fått hem min 5S men kan inte se att jag få någon kontakt med Telias 4G. Bor strax utanför Malmö och där ska det finnas täckning men inget jag ser på telefon.
Ska in till Telia imorgon och se om det är något med abonnemanget som spökar.

Supernöjd med luren men är lite hungrig på batteri men det ordnar väl upp sig efter några laddningar.

Uppdaterade idag mitt abonnemang och nu är det fullt ös även på 4G.

Senast redigerat 2013-09-30 14:18

Koeln, Germany 10/02/2013 4:26 A.M. Import Scan

Nu behöver jag inte göra några avancerade tidzonsberäkningar längre:)

Kändes lagomt att byta tråd att göra inlägg i - från "Köpa från UK tråden"

  • Medlem
  • 2013-10-03 20:48

Köpte 5S 64GB Space Grey på Applestore Paris igår och är mycket nöjd så långt. Jag kör Tre (som inte har något officiellt stöd alls för 4G på iPhone hittills). Testade BBK i under bilfärd i Bromma, Ulvsundavägen och man får ju vara ganska nöjd med resultatet...61 Mb/s ner och 9Mb/s upp... (vid installation så laddades nya carrier settings in automatiskt, vet ej om detta var nödvändigt för LTE men det funkar ju)

Fingertrycksavläsaren funkar också väldigt bra och ökar vardagssäkerheten.

Kameran ej testad ännu...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-04 14:25

Visserligen fel tråd, men plockade ut en iPhone 5C på Webhallen (de måste ha fått dem från Tyskland eller Frankrike) idag, väldigt skön känsla med plastskalet måste jag säga. Har sedan testat runt lite med Telenor och samma täckning som med Samsung och Sony-telefoner. Den har alla 4G frekvenser, fick 50-60mbit med lite tester i Sundbyberg.
Dessutom såg jag att Telenor kör 10Mhz bandbredd på 800, 900 & 1800-banden. Men med 20Mhz på 2600. Så högsta hastighet får man bara på 2600.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-07 23:36
Ursprungligen av aminoff:

Så den fungerar rakt av med 3's LTE-nät? Bra!

Inga problem eller så?

Det är ju positivt att det är påslaget (i Tre's carrier settings) att komma åt de rätta LTE-banden även fast Tre ännu inte säljer iPhone 5s/5c med "rätt" LTE-stöd.

Vilka farter får du med Bredbandskollen och liknande när du kör via LTE?

Så. Nu har min 5s kommit från Singapore. Funkade rakt av med Tre och får LTE-täckning på både jobbet och hemma. Farterna variera en del och har inte hunnit kolla vilka band som används. En sak med Asien-modellen (A1530) är att den stödjer LTE-band 38 (2600 MHz TDD) som Tre enligt uppgift använder och är ensamma om. Jag har svårt att testa verifiera om det används och eventuella skillnader.
Försökte mig på Field Test Mode men förstår inte riktigt hur jag tolka siffrorna mot om jag kör "vanlig" 2600 MHz (band 7, FDD) eller om den kör TDD-varianten. (iPhone har stöd för båda banden).

Sjukt nöjd med köpet hursom!

Vem har rätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-08 06:44
Ursprungligen av aminoff:

Så. Nu har min 5s kommit från Singapore. Funkade rakt av med Tre och får LTE-täckning på både jobbet och hemma. Farterna variera en del och har inte hunnit kolla vilka band som används. En sak med Asien-modellen (A1530) är att den stödjer LTE-band 38 (2600 MHz TDD) som Tre enligt uppgift använder och är ensamma om. Jag har svårt att testa verifiera om det används och eventuella skillnader.
Försökte mig på Field Test Mode men förstår inte riktigt hur jag tolka siffrorna mot om jag kör "vanlig" 2600 MHz (band 7, FDD) eller om den kör TDD-varianten. (iPhone har stöd för båda banden).

Sjukt nöjd med köpet hursom!

Vad kul! Grattis! Själv väntar man på en engelsk.

För att se om du kör LTE-TDD så gå in i Field Test Mode, se till att du har LTE täckning och att du inte är ansluten till ett wi-fi nät. Välj då menyn Serving Cell Info. Download Frequency är = EARFCN. Läs av det värdet på denna sida: http://niviuk.free.fr/lte_band.php

Ursprungligen av BlackSmp:

Vem har rätt?

Just ja, det här läste jag något om. Intressant!

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Just ja, det här läste jag något om. Intressant!

Jo, jag har läst det också men var inte ute efter att kolla det när jag av en slump upptäckte att de skiljde sig åt igår när jag gick hem (efter att fått 5s leverarad till jobbet). Jag vet fortfarande inte vilken som visar rätt:)

Edit: Nu på jobbet är kompasserna mer lika varandra men skiljer 18 grader - dock så var de nästan identiska men då ville 5:an bli kalibrerad och då stack de iväg till dessa 18 grader. Jag ska jämföra med några jobbarkompisars telefoner för att ge vem som är mest rätt.

När det gäller vattenpasset så är det fortfarande 3 graders skillnad:)

Edit 2: Provade med en kollegas telefon (5) och mina två. Alla tre pekade åt helt olika håll så kompassen är inte mycket att lita på oavsett 5/5s

Senast redigerat 2013-10-08 10:39

Touch Id: smidigt fungerar bra även om jag nyss var väldigt irriterad över att det inte fungerade tills jag insåg att jag höll i min gamla femma...

Enda nackdelen med Touch Id som jag ser det är när jag får en notifiering och sveper denna för att svara - då slår ju skärmlåset i och jag måste flytta fingret till sensorn.

Säkerhetsriskerna som det talas om känns överdrivna. Jag har numera avaktiverat Siri från låsskärmen. Jag klickar, låter fingret ligga kvar, trycker ner och aktiverar Siri. Känns tillräckligt säkert även om det verkar finnas en lucka på någon minut (?) från det att jag låser skärmen och där det går att aktivera Siri från låsskärmen.

Kameran: sekvenser- Jag säger bara... Snabb, mycket snabb, den slår min Canon 60D på fingrarna så att det ryker om det. Visningen av sekvenser är också strålande. Mycket enkelt att ta en sekvens och sedan gå ut och välja den du vill ha kvar och slänga resten. När det gäller bildkvalitet och blixt så ska jag prova det under dagen

Slowmotionvideo. Lätt att använda men begrep inte riktigt hur jag trimmade in rätt sekvens först. Fick "svarta rutor" i slutet av video men efter en stund så fattade jag. Inte lika häftigt som jag trodde först men jag har inte kört den så mycket än. Inser dock att jag vill ha automatiskt import av videos till min dator på samma sätt som fotoströmmen för över bilder till Aperture men det saknas (är dock ingenting 5s unikt, det är bara det att jag känner att det kommer att bli mer video i framtiden)

Övrigt: Kompass och vattenpass (se tidigare inlägg)

Färg: Space Gray, snyggare än den gamla. Jag tror att skillnaden mot vit och guld blir mindre än om de inte hade ändrat den svarta färgen.

Batteritid: Intressant notering. Jag laddade bägge telefonerna igår kväll innan jag lade mig och lät dem ligga över natten. 5s drog mindre ström än 5 i "standbyläge". Jag måste slänga in ett SIM kort i femman för att få en bättre jämförelse men för mina två exemplar så verkar 5s dra något mindre ström.

Summering: Nöjd även om jag inte är lyckligare idag än vad jag var i förrgår:)

Edit:
När det gäller säkerhetsriskerna så är detta det perfekta svaret:) http://www.youtube.com/watch?v=otCpCn0l4Wo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-08 09:27
Ursprungligen av MagnusM:

Vad kul! Grattis! Själv väntar man på en engelsk.

För att se om du kör LTE-TDD så gå in i Field Test Mode, se till att du har LTE täckning och att du inte är ansluten till ett wi-fi nät. Välj då menyn Serving Cell Info. Download Frequency är = EARFCN. Läs av det värdet på denna sida: http://niviuk.free.fr/lte_band.php

Det är precis så jag gjorde. Det står 3000 nu. Hittar inte den frekvensen via länken ovan? Dock hittar jag den här:
http://www.mobilabredband.se/forum/topic5569-...
(Dvs. 2600Mhz-bandet)

"Problemet" är att det inte framgår om det är FDD (LTE band 7) eller TDD (LTE band 38). Som jag förstår det så använder Tre både TDD och FDD. Men jag kan ha fel.
Vore mest kul att vet om det är skillnad på min från Asien (A1530) och en från Europa (A1457). Då det är just det som är skillnaden, att Asien-varianten har band 38 (som är TDD) och Tre är typ enda operatören i Europa som kör det. (Om jag fattat saken rätt).

Inte världens viktigaste fråga direkt men vore kul att få koll!

Update: Nu gick jag in i rätt meny och där står det tydligt "Freq band Indicator" 7. Så inget FDD åtminstone här nära Slussen. Får testa menyn på lite andra ställen.
Update #2: Ändrat plats på TDD och FDD ovan, hade blandat ihop dem..

Senast redigerat 2013-10-08 10:29
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-08 09:45
Ursprungligen av aminoff:

Det är precis så jag gjorde. Det står 3000 nu. Hittar inte den frekvensen via länken ovan? Dock hittar jag den här:
http://www.mobilabredband.se/forum/topic5569-...
(Dvs. 2600Mhz-bandet)

"Problemet" är att det inte framgår om det är TDD (LTE band 7) eller FDD (LTE band 38). Som jag förstår det så använder Tre både TDD och FDD. Men jag kan ha fel.
Vore mest kul att vet om det är skillnad på min från Asien (A1530) och en från Europa (A1457). Då det är just det som är skillnaden, att Asien-varianten har band 38 (som är FDD) och Tre är typ enda operatören i Europa som kör det. (Om jag fattat saken rätt).

Inte världens viktigaste fråga direkt men vore kul att få koll!

Update: Nu gick jag in i rätt meny och där står det tydligt "Freq band Indicator" 7. Så inget FDD åtminstone här nära Slussen. Får testa menyn på lite andra ställen.

I den länken jag skrev in kan du även skriva in EARFCN och då hade du fått samma resultat.
EARFCN 3000 = Band 7

Name Mode Earfcn DL Downlink (MHz) Earfcn UL Uplink (MHz)
7 2.6 GHz FDD 3000 2645.0 21000 2525.0

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-08 10:28
Ursprungligen av MagnusM:

I den länken jag skrev in kan du även skriva in EARFCN och då hade du fått samma resultat.
EARFCN 3000 = Band 7

Name Mode Earfcn DL Downlink (MHz) Earfcn UL Uplink (MHz)
7 2.6 GHz FDD 3000 2645.0 21000 2525.0

Sedär. Allt är lätt när man gör rätt! Tackar för hjälpen.
(Hade även blandat ihop TDD och FDD i mitt tidigare inlägg, uppdaterat nu)

När det gäller vattenpasset så verkar 5s vara off
När det gäller kompassen så är nog alla off. Påverkas dessutom mycket av var de ligger på skrivbordet

Edit: Får leta upp en riktig kompass och se var sanningen ligger...

Senast redigerat 2013-10-08 11:36

Då får man hoppas på att det är mjukvarubugg, eller? Kan det vara det?

Ursprungligen av westerlu77:

Då får man hoppas på att det är mjukvarubugg, eller? Kan det vara det?

Kan vara det, eller så kompenserar de en fysisk/mekanisk felvisning mha mjukvaran. Kanske lägger de in en kalibreringsfunktion?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-08 11:56
Ursprungligen av BlackSmp:

Edit: Får leta upp en riktig kompass och se var sanningen ligger...

Tänk på att kompasser störs av närliggande magnetiska källor, så det funkar inte att testa dem sida vid sida!

Jag har ingen aning om hur kompassen i iPhone fungerar rent tekniskt. Jag trodde faktiskt att det var en gps-funktion, att den enbart använde satellitsystemet. Samtidigt kan man ju tänka sig att gps:en kan ställa in sig snabbare om den från början har en grov uppfattning om riktning och därför har nytta av en enklare jordmagnetisk kompass?

Hur som helst så verkar iphones kompass påverkas av magnetism:

Citat:

Den inbyggda kompassen fungerar precis som en magnetisk kompass. Noggrannheten kan påverkas av magnetiska eller andra störningar, även störningar som kan uppstå om kompassen kommer för nära magneterna i iPhone-hörlurarna.

http://support.apple.com/kb/TS2767?viewlocale...

Tillägg:
iPhonen innehåller en enkel magnetometer. Klippt från Wikipedia:

Citat:

In recent years magnetometers have been miniaturised to the extent that they can be incorporated in integrated circuits at very low cost
...
Many smartphones contain magnetometers; there exist apps that serve as compasses. The iPhone 3GS has a magnetometer, a magnetoresistive permalloy sensor, the AN-203 produced by Honeywell. In 2009, the price of three-axis magnetometers dipped below US $1 per device and dropped rapidly. The use of a three-axis device means that it is not sensitive to the way it is held in orientation or elevation.

Senast redigerat 2013-10-08 12:10
Ursprungligen av sirsnurre:

Tänkte att allt eftersom folk får sina 5s så kan vi dela med oss av våra intryck av de nya funktionerna och den snabbare CPU:n mm i denna tråd.
Själv ÄLSKAR jag touchID. Det är så galet snabbt att man knappt tror att det är sant att sensorn kan läsa av fingret så snabbt som den faktiskt gör. Hoppas detta kommer till nästa generation iPads också. TocuhID är i min mening anledning nog att välja en 5s. Jag är nämligen så lat att jag inte använt skärmlås till vardags (annat än när jag reser utanför min vardagsrutt) men nu har jag skärmlås och det och det är samma lika upplevelse som att inte ha det (för som sagt, sensorn är brutalt snabb).
Tyckte själv att iPhone 5 var blixtsnabb men iPhone 5s är verkligen som en oljad blixt. Allting flyter på till tusen, appar startar snabbare och ja den känns bara ruskigt snabb. Finslipad till det yttersta. Vad mer, batteritiden är svår att avgöra om den är samma lika eller bättre då jag använt telefonen som en tok sen i fredags. Men har en känsla av att den är en aningens bättre. Jag befinner mig nästan alltid på ställen med dålig anslutning (jobbet) så alla telefoner laddar ur blixtsnabbt där :/ Har också märkt att 3s LTE-nät är brutalt fläckigt söder om Stockholm och även ute åt Nacka

Håller med om det mesta som skrivits. Väldigt fin telefon.

Har ni något bra sätt att felsöka 4G? Enligt min operatör (Ventelo via Telenor i Norge) så ska allt vara som det ska men 4G fungerar inte på platser jag tidigare haft 4G. Supporten var inte till mycket hjälp.

Bevaka tråden