Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Beräknad tid hem" syns ej längre i iOS 7

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har kört alla betor av iOS 7 och hade i notification center alltid beräknad tid hem (genom att ha aktiverat "vanliga platser" inställningarna).

Nu är den funktionen borta, jag ser bara väderinformationen. Hur är det för er?

Den finns där för mig.

Finns för mig också men inte alltid utan bara vid vissa tillfällen

Någon inställning jag av misstag fipplat bort tror ni?

Så vitt som jag vet så är det bara vanliga platser som ska aktiveras. Du har inte slagit av platstjänster helt?

Nej allt är igång som det ska. Funderar dock på om det skedde en förändring när jag gick från 5 till 5s?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-10-07 22:06

Den funktionen låg en bit ner i menyerna: Inställningar > Integritetsskydd > Platstjänster > Systemtjänster > Vanliga platser.
När blir det löpsedel av den här nyheten?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-07 22:09

Märkligt, på iPhone 4 med iOS 7 har jag inget val alls för att kunna välja vanliga platser. Hårdvarumässigt borde väl gps:en i iP4 duga lika bra? Letar alltså under Integritetsskydd > Platstjänster > Systemtjänster. Valet saknas.
Eller är det kanske så att funktionen hänger ihop med Siri?

Ursprungligen av kafferast:

Nej allt är igång som det ska. Funderar dock på om det skedde en förändring när jag gick från 5 till 5s?

Kör du 5s? Då ska jag se vad som händer idag:)

Men är det inte så att den behöver bygga upp sin lilla databas över platser före den börjar visa detta?

Ursprungligen av IngoX:

Märkligt, på iPhone 4 med iOS 7 har jag inget val alls för att kunna välja vanliga platser. Hårdvarumässigt borde väl gps:en i iP4 duga lika bra? Letar alltså under Integritetsskydd > Platstjänster > Systemtjänster. Valet saknas.
Eller är det kanske så att funktionen hänger ihop med Siri?

Du letar på rätt ställe, det är väl en av de funktioner som inte finns i 4:an. Den finns inte på min ipad generation 3 heller.

Ursprungligen av BlackSmp:

Kör du 5s? Då ska jag se vad som händer idag:)

Men är det inte så att den behöver bygga upp sin lilla databas över platser före den börjar visa detta?

Troligtvis är det just det, men har för mig att på min "gamla" 5:a så hoppade funktionen igång direkt.

Får helt enkelt vänta och se:/

Fråga: var ska jag kunna se "beräknad tid hem"? Jag har platstjänsterna på och det ser ut att finnas en liten databas med platser jag brukar vara på.

I Notifikationcenter - sammanfattningen över dagen

Ursprungligen av sickan_25:

Fråga: var ska jag kunna se "beräknad tid hem"? Jag har platstjänsterna på och det ser ut att finnas en liten databas med platser jag brukar vara på.

I notiscenter, när du drar ner uppifrån. Informationen ligger inte ständigt där. Såg den där igår men just nu inget. Möjligen håller iOS 7 styr på när du vanligen kör hem och visar inte ständigt denna information.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-08 10:55

På min 4S finns den funktionen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-08 11:27

Jag har aldrig sett den. Allt är aktivt och igång. Visas denna info även när man är på jobbet? Kan den via min inlagda adress uttala vad som är hemma och vad som är jobb, då man kanske är lika ofta på dessa platser? (11 ggr hemma och och 10 ggr på jobb säger min just nu).

Jag tror att den kör lite "fuzzy logic" så du vet aldrig riktigt när den visar något. Det blir liksom en överraskning varje gång för mig:)

Ursprungligen av kladda:

Jag har aldrig sett den. Allt är aktivt och igång. Visas denna info även när man är på jobbet? Kan den via min inlagda adress uttala vad som är hemma och vad som är jobb, då man kanske är lika ofta på dessa platser? (11 ggr hemma och och 10 ggr på jobb säger min just nu).

Jag vet inte riktigt vad som är kriterierna för att detta ska visas. Men telefonen vet var jag bor och jobbar. Jag kan säga till Siri "take me to work/home".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-08 12:07
Ursprungligen av pmarriott:

Jag vet inte riktigt vad som är kriterierna för att detta ska visas. Men telefonen vet var jag bor och jobbar. Jag kan säga till Siri "take me to work/home".

Har läst på en hel del olika forum och det verkar som att man behöver;
1. Lagt in Hem och arbetets adresser i sitt kontaktkort och sedan satt det som "Jag" i telefonen.
2. Ha alla inställningar aktiverade.
3. Vänta ett par veckor för att luren ska lära sig ett mönster.
4. Ha lite tur.

Läste bl.a om en kille vars telefon sa precis innan lunch att det skulle ta han 4min att ta sig till gymet. Troligtvis hade han inte gymets adress i sin telefon..så det där förstår jag inte helt. En annan hävdade att man var tvungen att ha en aktivitet i kalendern med adress för att det ska dyka upp, många sa emot det dock.

Mitt problem just nu är att Apple Maps sparar mina frekventa besök på tvärgatan till där jag bor. Därför verkar den aldrig tro att jag är hemma utan alltid hos grannen :/

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-10-08 12:45
Ursprungligen av kladda:

1. Lagt in Hem och arbetets adresser i sitt kontaktkort och sedan satt det som "Jag" i telefonen.

Det har jag inte inte gjort, den lärde sig ändå efter några dagar när jag ska till jobb och hem igen. Från ungefär 3 timmar före jag normalt ger mig av brukar tiden dyka upp.

Den har också lärt sig att vart jag ska vissa kvällar i veckan och visar att nu tar det 12 minuter till Ystadsgatan 44 på rätt kväll. Detta har jag inte heller inlagt i varken kalender eller adressbok.

Senast redigerat 2013-10-08 13:04
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-10-08 12:55

Äntligen börjar det bli en smart-telefon av iPhone!

Nu, efter lunch dök det upp i notiscenter för mig. Den säger 31 minuter. Men min bil har turbo och det tar bara 24 minuter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-08 13:35

Du måste förstås lägga in bilmärke/modell i ditt Kontaktkort

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-08 13:39
Ursprungligen av kladda:

4. Ha lite tur.

Ursprungligen av Mija:

Det har jag inte inte gjort, den lärde sig ändå efter några dagar när jag ska till jobb och hem igen. Från ungefär 3 timmar före jag normalt ger mig av brukar tiden dyka upp.

Den har också lärt sig att vart jag ska vissa kvällar i veckan och visar att nu tar det 12 minuter till Ystadsgatan 44 på rätt kväll. Detta har jag inte heller inlagt i varken kalender eller adressbok.

Ursprungligen av reboot81:

Äntligen börjar det bli en smart-telefon av iPhone!

Lägg till M7:an också (låter nästan som en BMW-modell) så börjar det bli riktigt intressant!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-10-16 03:37

Hm, denna funktion har jag sett i inställningarna och de är på. Dock har jag aldrig märkt av detta.. har ifs inte skrivit in hem eller arbetsplats på min info, kanske det som gör att min 4s inte vet vad som är vad? Har iaf jobbat hela tiden sen iOS 7 installerades så den borde ju lärt sig vart man åker varje dag. GPS ikonen är igång nästan hela tiden när jag kollar telefonen. På min iPad Retina ser jag också gps ikonen igång hela tiden, dock är paddan hemma hela tiden och den funktionen finns ju inte där så vet inte vad för GPS som är igång på den.

@kievY, det är ingen ikon för enbart GPS, utan för platstjänster.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-16 10:32

Min ploppade upp för ett par dagar sedan
Verkar som att efter jag avaktiverade allt och sedan drog igång det igen, så fungerade det ett par dagar efter.

Ursprungligen av kladda:

Min ploppade upp för ett par dagar sedan
Verkar som att efter jag avaktiverade allt och sedan drog igång det igen, så fungerade det ett par dagar efter.

Det är det som jag väntar på:)

Fick igång det på min gamla telefon men ännu inte på den som jag bytte till (för en vecka sedan)

Senast redigerat 2013-10-16 14:13
  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-16 13:58
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är det som jag väntar på:)

Fick igång det på min gamla telefon men inte ännu på den som jag bytte till (för en vecka sedan)

Samma här.

Bevaka tråden