Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt glas till iPad 3?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-10-29 17:03

Tappade en fjärrkontroll på min iPad och naturligtvis gick glaset sönder. Är krossat precis där den träffade och så går ett par längre sprickor ut från detta. De håller sig dock i kanten på ramen så den verkar fungera som den ska i övrigt.
Tittat runt lite och som jag förstår det finns det ett par alternativ.

* Sätta på ett displayskydd. Billigt, men osäker på om det håller och blir speciellt bra när när man ska använda den då sprickan är så pass långt ut.
* Beställa glas och trixa själv. Men har tummen mitt i handen så det kommer nog inte att sluta bra.
* Skicka in den till t.ex. ifon.se eller iphonereparation.se. Men är osäker på vilken
* Anmäla det på försäkringen och försöka få en 'refurbished' på Out-of-Warranty Service (OWS) minus självrisk.

Har i princip uteslutit de 2 första, men är osäker kring de andra. Den är lite drygt ett och ett halvt år gammal så garantin har gått ut. Så är det då värt att betala ett par hundra mer(tror självrisken ligger runt 1500 och byte verkar ligga runt 1300) för att få en rekonditionerad?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-29 18:18
Ursprungligen av Aene:

* Anmäla det på försäkringen och försöka få en 'refurbished' på Out-of-Warranty Service (OWS) minus självrisk.

Kan du verkligen blanda in försäkringsbolaget om du ska utnyttja OWS?

Var bor du någonstans? Det bästa alternativet är ju, om du kan, att ta dig till Apple Store i Täby eller Malmö och fixa den i Genius Bar. Vet inte vad det blir för pris, men det går stört snabbt, och du vet att det kommer funka för att det inte är någon tredje part som haft ett finger med

Om jag vore du så skulle jag ta det på självrisken.

  • Medlem
  • 2013-10-29 20:06
Ursprungligen av lappen71:

Kan du verkligen blanda in försäkringsbolaget om du ska utnyttja OWS?

Osäker faktiskt, men om inte blir det ett alternativ till. Ta hela 2700(tror jag det var om jag tolkade Apple-sidan om OWS rätt) själv eller ta runt 1500 på självrisk. Är 32GB-modellen med Wifi som verkar gå för runt 3500 nu om man köper en ny.

Ursprungligen av fransisak:

Var bor du någonstans? Det bästa alternativet är ju, om du kan, att ta dig till Apple Store i Täby eller Malmö och fixa den i Genius Bar. Vet inte vad det blir för pris, men det går stört snabbt, och du vet att det kommer funka för att det inte är någon tredje part som haft ett finger med

Uppsala så det är ju en liten bit till Täby, men i alla fall på rätt sida Stockholm. Kostnaden skulle jag gissa på blir som för OWS?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Om jag vore du så skulle jag ta det på självrisken.

Lutar åt det också, men samtidigt är den ju äldre än 1 år så garantin är ju ändå slut och kan man få det billigare... Men det är ju inte så stor skillnad och så får man räkna in tiden att leta bland alla källarföretag efter någon som gör ett bra jobb.

Ursprungligen av Aene:

Uppsala så det är ju en liten bit till Täby, men i alla fall på rätt sida Stockholm. Kostnaden skulle jag gissa på blir som för OWS?

Det är möjligt, men hur tänker du laga den då? Skicka in den? Det jag tänker är fördelen är att det blir klart på stuts, typ max 30 min (du bör dock boka tid för det brukar va galet fullt när jag varit där), och du går hem med den på en gång Så priset är nog detsamma men det går snabbare och smidigare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-29 21:44

Det är mycket jobb med värmepistol/värmekudde för att komma in i en iPad 3, delarna kostar ca $125 på iFixit, de påpekar också att många har sönder plastramen runt eller wifi/bt antennerna under reparationen.

  • Medlem
  • 2013-10-29 22:32
Ursprungligen av fransisak:

Det är möjligt, men hur tänker du laga den då? Skicka in den? Det jag tänker är fördelen är att det blir klart på stuts, typ max 30 min (du bör dock boka tid för det brukar va galet fullt när jag varit där), och du går hem med den på en gång Så priset är nog detsamma men det går snabbare och smidigare

Ja, inskick hade det nog blivit. Men tack för tipset. Får ta och ringa dem imorgon och höra. Kanske kan man boka in en tur dit till helgen om de tror det är värt det.

Ursprungligen av beh:

Det är mycket jobb med värmepistol/värmekudde för att komma in i en iPad 3, delarna kostar ca $125 på iFixit, de påpekar också att många har sönder plastramen runt eller wifi/bt antennerna under reparationen.

Just därför jag inte vill ge mig på det själv. Känner jag mig kan jag göra mer skada än nytta

Jag har bytt glas på iPad en gång. Aldrig mer. Då är jag extremt van vid teknikreparationer.

  • Medlem
  • 2013-10-30 09:16

Tack för alla svar. Om jag tänker rätt här så är det bättre att att få en iordningställd ipad än en lagad även om vissa hävdar att de bara använder orginalglas med mera.
Funderade dock på en sak på väg till jobbet imorse. På fredag börjar ju iPad Air att säljas så om man åker till Täby, kan man då lägga till en mellanskillnad mellan OWS och den och få en sådan istället?

Ursprungligen av Aene:

Tack för alla svar. Om jag tänker rätt här så är det bättre att att få en iordningställd ipad än en lagad även om vissa hävdar att de bara använder orginalglas med mera.
Funderade dock på en sak på väg till jobbet imorse. På fredag börjar ju iPad Air att säljas så om man åker till Täby, kan man då lägga till en mellanskillnad mellan OWS och den och få en sådan istället?

Nej.

  • Medlem
  • 2013-11-05 14:38

Provade ringa Apple Store i Täby och frågade om de kunde hjälpa till med ett trasigt glas. Ja, det var bara att boka tid och kostnad skulle bero på hur skadat det var. Sagt och gjort, bokar och åker dit. När jag kommer dit så är det första jag får veta att de inte lagar utan bara byter ut för 2600:-. Men att det nog blir billigare att ta det via mitt försäkringsbolag.
Åker hem och kontaktar försäkringsbolaget, men får till svar att de inte tänker ersätta för att det är billigare att laga. Tja, om man kör den inofficiella varianten så...

Jag citerar Apple's supportsida för andra eller tredje gången på detta forum.

Ursprungligen av Apple:

iPad-modell,
Kostnad för service utom ramarna för garantin

iPad mini
2 108,63 kr

iPad 3:e eller 4:e generationen, iPad Air
2 708,63 kr

iPad, iPad 2
2 208,63 kr

Kostnaden för service utom ramarna för garantin inkluderar en fraktavgift på 113,63 kr som bara tillkommer om servicen beställs via Apple kräver frakt. Alla kostnader är angivna i SEK och inkluderar moms.

  • Medlem
  • 2013-11-05 14:52
Ursprungligen av grenhall:

Jag citerar Apple's supportsida för andra eller tredje gången på detta forum.

Läste det där själv också och var lite lagom skeptisk när killen jag pratade med på telefon lät som de kunde laga den. Men hade de sagt de så.
Hur som helst, känns lite saftigt med två tredjedelar av priset på den ny.

Ursprungligen av Aene:

Läste det där själv också och var lite lagom skeptisk när killen jag pratade med på telefon lät som de kunde laga den. Men hade de sagt de så.
Hur som helst, känns lite saftigt med två tredjedelar av priset på den ny.

De reparerar den genom utbyte av en reservdel - iPad.

  • Medlem
  • 2013-11-05 14:58
Ursprungligen av pmarriott:

De reparerar den genom utbyte av en reservdel - iPad.

Vet, men hur kan det då bli olika kostnad beroende på hur skadat det är och varför lät den kille jag pratade med på telefon påskina att det kunde kosta olika upp till kostnaden för utbyte?

Ursprungligen av Aene:

Vet, men hur kan det då bli olika kostnad beroende på hur skadat det är och varför lät den kille jag pratade med på telefon påskina att det kunde kosta olika upp till kostnaden för utbyte?

Han visste nog inte vad han pratade om tyvärr.

Ursprungligen av Aene:

Vet, men hur kan det då bli olika kostnad beroende på hur skadat det är och varför lät den kille jag pratade med på telefon påskina att det kunde kosta olika upp till kostnaden för utbyte?

Det blir det inte utan det är samma pengar oavsett när det gäller Out of warranty replacement. På iPhone 4/4S kan man dock byta baksidan på plats i butik för ca 295:-. Annars får man alltid en utbytesenhet.

1
Bevaka tråden