Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipad air Wifi eller Wifi/ Cellular?

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-20 05:39

Hur pass mycket behöver man bägge funktionerna?
Säljaren på Siba påstod att man tappar hastighet om man inte har Cellular
även om man surfar på iphones internet delning.

Kan ni kunniga ge mig er input?

MVH

  • Medlem
  • 2013-11-20 07:36

Hur mycket använder du din iPad där du inte har wi-fi?
Om du använder den ofta på platser utan wi-fi ska du definitivt ha en med 3G/4G! Att parkoppla den med sin iPhone i tid och otid dränerar batteriet på telefonen och driver dig till vansinne!

Ursprungligen av J.T72:

Hur pass mycket behöver man bägge funktionerna?
Säljaren på Siba påstod att man tappar hastighet om man inte har Cellular
även om man surfar på iphones internet delning.

Kan ni kunniga ge mig er input?

MVH

Vad man ska köpa beror ju på hur man tänkt använda iPaden. Ska man i huvudsak använda den hemma är det inte så stor mening att köpa 4G varianten då kan man lika gärna köra med internetdelning .
Hastigheten blir ju lägre om man har en äldre iPhone 5 eller äldre då det är bara 5S&5C som har fullt 4G stöd .
Själv hade jag valt 4G varianten då jag reser mycket i jobbet , har du 1200 till övers så kör på 4G det hade jag gjort

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-11-20 08:21
Ursprungligen av Dalle:

Hur mycket använder du din iPad där du inte har wi-fi?
Om du använder den ofta på platser utan wi-fi ska du definitivt ha en med 3G/4G! Att parkoppla den med sin iPhone i tid och otid dränerar batteriet på telefonen och driver dig till vansinne!

Kör man blåtand så fungerar det väldigt smidigt och drar knappt något batteri.
Hastighet lämnar lite att önska visserligen, runt 1,5Mbit men räcker ju gott för normalt surfande.

Jag känner mig handikappad med bara WiFi, men så reser jag mycket. För mig har det alltid varit en självklarhet med uppkoppling.

Tänk på att du även kan internetdela från mobilen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-20 11:54
Ursprungligen av Json_81:

Kör man blåtand så fungerar det väldigt smidigt och drar knappt något batteri.
Hastighet lämnar lite att önska visserligen, runt 1,5Mbit men räcker ju gott för normalt surfande.

Funkar det verkligen att parkoppla iPad till iPhone med blåtand för internetdelning? Det gjorde det inte sist jag provade, men det var evigheter sen också.

För övrigt håller jag med, det driver en till vansinne att parkoppla med mobilen hela tiden om man använder internet där man inte har wifi mer än ytterst sällan.

Ursprungligen av tooobe:

Funkar det verkligen att parkoppla iPad till iPhone med blåtand för internetdelning? Det gjorde det inte sist jag provade, men det var evigheter sen också.

För övrigt håller jag med, det driver en till vansinne att parkoppla med mobilen hela tiden om man använder internet där man inte har wifi mer än ytterst sällan.

Det funkar.

Ursprungligen av J.T72:

Hur pass mycket behöver man bägge funktionerna?
Säljaren på Siba påstod att man tappar hastighet om man inte har Cellular
även om man surfar på iphones internet delning.

Kan ni kunniga ge mig er input?

MVH

Jag tror att många på det här forumet kommer säga Cellular. Men samtidigt är de inte så representativa för vanliga användare.

Internetdelning från iphone funkar många gånger utmärkt och med nya control center i iOS 7 är det mkt smidigt att stänga på och av bluetooth.

GPS finns dock inte om fu väljer wifi-variant. Vilket för mig personligen är avgörande för Cellular.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-20 12:33
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jag tror att många på det här forumet kommer säga Cellular. Men samtidigt är de inte så representativa för vanliga användare.

Internetdelning från iphone funkar många gånger utmärkt och med nya control center i iOS 7 är det mkt smidigt att stänga på och av bluetooth.

GPS finns dock inte om fu väljer wifi-variant. Vilket för mig personligen är avgörande för Cellular.

Jag tror tvärtom att det är ännu mer avgörande för 'vanliga användare', min mor t.ex. skulle ALDRIG orka hålla på med internetdelning från sin iPhone. Många 'vanliga användare' vet nog inte ens att det går.

Ursprungligen av tooobe:

Jag tror tvärtom att det är ännu mer avgörande för 'vanliga användare', min mor t.ex. skulle ALDRIG orka hålla på med internetdelning från sin iPhone. Många 'vanliga användare' vet nog inte ens att det går.

Jo. Så kan det nog vara i många fall.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-20 12:49

Det beror helt på hur man har tänkt använda den. Om du behöver mobilnätskoppling sporadiskt så kan det gott funka att köra utdelning via telefonen. Men för att regelbundet sitta på tåget eller bussen och surfa så är inbyggt 4G oslagbart. Jag personligen skulle inte palla att ta upp telefonen och aktivera internetdelning varje gång jag vill fördriva 10-15 minuter på kollektivtrafiken.

Sen är jag av åsikten att har du råd - köp cellular. Om behovet skulle uppstå senare blir det dyrare att byta än om du gör investeringen direkt.

Ursprungligen av J.T72:

Hur pass mycket behöver man bägge funktionerna?
Säljaren på Siba påstod att man tappar hastighet om man inte har Cellular
även om man surfar på iphones internet delning.

Kan ni kunniga ge mig er input?

MVH

Du får smidighet med cellular. Det är framförallt det. Du naggar också på telefonens batteri. Det är troligen bättre att använda Ipaden som hotspot eftersom den har rejält större batteri (jämfört med telefonen)

Var det inte Steve Jobs som sa "bag of hurt" om Blue Ray? Jag skulle vilja säga detsamma om internetdelning.

Jag rekommenderar cellular. Många av mina gråa hår i skägget kommer från internetdelning (via WIFI) från iPhone som inte fungerat som det ska. Reser du utomlands så är det fantastiskt smidigt att köpa ett lokalt simkort till iPaden.

För mig så gäller bara cellular. Smidigheten är helt övervägande - speciellt sommartider ute i stugan

Om du har utrymme i plånboken, ta Cellular. Om du inte har det, fixa det.

Även om du inte känner ett behov nu så kommer du förr eller senare upptäcka att det nog var en dålig idé att snåla in på det.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-11-20 17:48
Ursprungligen av Vassius:

Jag personligen skulle inte palla att ta upp telefonen och aktivera internetdelning varje gång jag vill fördriva 10-15 minuter på kollektivtrafiken.

Låt den vara aktiverad hela tiden då.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-20 18:14
Ursprungligen av planB:

Låt den vara aktiverad hela tiden då.

Glöm inte släpvagnen med dieselgeneratorn då också, de går hand i hand.

Ursprungligen av planB:

Låt den vara aktiverad hela tiden då.

Funkar inte då det är en timeout på 45 eller 90 sekunder eller vad det är.
Efter det måste du avaktivera/aktivera det igen.

Jag ändrar mig...

Har aldrig haft ipad utan Cellular så jag har inte så bra koll på om det är jobbigt med internetdelning över tid.

Hur funkar det med abonnemang? Måste man ha ett separat abonnemang till iPaden? Eller kan man använda samma som till iPhonen? isåfall hur? Flyttar man SIM-kortet? Eller kör man med dubbla SIM-kort? Undrar eftersom jag inte vet hur det funkar.

Ursprungligen av erro67:

Hur funkar det med abonnemang? Måste man ha ett separat abonnemang till iPaden? Eller kan man använda samma som till iPhonen? isåfall hur? Flyttar man SIM-kortet? Eller kör man med dubbla SIM-kort? Undrar eftersom jag inte vet hur det funkar.

Det finns så många olika lösningar så det går inte att säga generellt - utöver separata SIM-kort till telefonen och ipaden

Det finns kontantkort, egna abonnemang till Ipaden eller så delar Ipaden och telefonen abonnemang.

Jag har haft tvillingkort och nu senare extra-kort som Telia kallar det.
Delar på min 10GB i månaden.
Fast lite osanning kommer jag med nu. Så har jag haft det tidigare sedan jag köpte min "iPad 3".

Idag använder jag mig av Fogg då jag märkte att jag klarar mig på 1GB i månaden på den enheten.
På så vis blev mitt mobilabonnemang billigare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-20 21:27

Fogg eller Joors (den senare har en engångskostnad men ger 2 GB mot Foggs 1 GB/mån).

Ursprungligen av kenjon:

Fogg eller Joors (den senare har en engångskostnad men ger 2 GB mot Foggs 1 GB/mån).

+1 på Joors. Smidigt och billigt

Ursprungligen av kenjon:

Fogg eller Joors (den senare har en engångskostnad men ger 2 GB mot Foggs 1 GB/mån).

Verkar inte vara 4g...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-20 23:08

Köpte en iPad 2 med Wifi/Cellular och har aldrig använt det en enda gång.
Så för mig har det varit bortkastade pengar.
Enda fördelen är väl ifall jag säljer den.

Ursprungligen av lappen71:

Köpte en iPad 2 med Wifi/Cellular och har aldrig använt det en enda gång.
Så för mig har det varit bortkastade pengar.
Enda fördelen är väl ifall jag säljer den.

Har inte köpt med cellular jag heller, har för det mesta tillgång till wifi oavsett i världen jag är, eller så har jag aktiverat internetdelning på mobilen om det har behövts.

Men olika personer har olika behov.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-20 23:20
Ursprungligen av keptang:

Har inte köpt med cellular jag heller, har för det mesta tillgång till wifi oavsett i världen jag är, eller så har jag aktiverat internetdelning på mobilen om det har behövts.

Men olika psrsoner har olika behov.

Jag trodde att jag skulle använda det men ibland gör man felbedömningar

Bevaka tråden