Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roamingavgifter avskaffas inom EU

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-04-03 15:28

Bra. Men det blir ju konsumenterna som får betala för det. Priserna kommer gå upp på abonnemangen för att finansiera detta. Bra för de som ofta far runt i världen. Dåligt för de som mest håller sig på hemmaplan.

Visst. Det kanske blir att man får ta en tilläggstjänster till sitt abonnemang, men mest troligt är ju att operatörerna hänvisar till detta beslut så att de kan höja priserna på alla abonnemang och därmed utöka sin vinstmarginal.

Ursprungligen av Dalle:

Bra. Men det blir ju konsumenterna som får betala för det. Priserna kommer gå upp på abonnemangen för att finansiera detta. Bra för de som ofta far runt i världen. Dåligt för de som mest håller sig på hemmaplan.

Visst. Det kanske blir att man får ta en tilläggstjänster till sitt abonnemang, men mest troligt är ju att operatörerna hänvisar till detta beslut så att de kan höja priserna på alla abonnemang och därmed utöka sin vinstmarginal.

jag är rädd för att du har rätt...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-04-03 21:21

Undrar vad som gäller för oss som håller hårt i våra gamla abbonemang med obegränsad data.

Ursprungligen av Dalle:

Bra. Men det blir ju konsumenterna som får betala för det. Priserna kommer gå upp på abonnemangen för att finansiera detta. Bra för de som ofta far runt i världen. Dåligt för de som mest håller sig på hemmaplan.

Visst. Det kanske blir att man får ta en tilläggstjänster till sitt abonnemang, men mest troligt är ju att operatörerna hänvisar till detta beslut så att de kan höja priserna på alla abonnemang och därmed utöka sin vinstmarginal.

Alternativet är väl att vi på sikt får se att marknaden förändras. Fler företag går samman och på sikt skapas europeiska operatörer som klarar därmed äger nät i alla länder och därmed inte har samma behov av att skicka till andra operatörs nät i olika länder. Jag tänker på något som liknar jättar som AT&T på stora marknader som i USA, där näten ska täcka en enorm yta och flera delstater.

Ursprungligen av Dalle:

Bra. Men det blir ju konsumenterna som får betala för det. Priserna kommer gå upp på abonnemangen för att finansiera detta. Bra för de som ofta far runt i världen. Dåligt för de som mest håller sig på hemmaplan.

Visst. Det kanske blir att man får ta en tilläggstjänster till sitt abonnemang, men mest troligt är ju att operatörerna hänvisar till detta beslut så att de kan höja priserna på alla abonnemang och därmed utöka sin vinstmarginal.

Betala för vad? Roamingavgiften är en jäkla hittepå-avgift precis som sms var förr.
Om jag med Telia abb ringer till någon som har sitt abb hos Tre så är det mellan olika operatörer även där.
Toppen att det även lagt in förbud mot att censurera vad folk vill göra med sitt Internet.

Ursprungligen av maskh:

Alternativet är väl att vi på sikt får se att marknaden förändras. Fler företag går samman och på sikt skapas europeiska operatörer som klarar därmed äger nät i alla länder och därmed inte har samma behov av att skicka till andra operatörs nät i olika länder. Jag tänker på något som liknar jättar som AT&T på stora marknader som i USA, där näten ska täcka en enorm yta och flera delstater.

Det är väl redan så? Ta Vodaphone som exempel

Ursprungligen av Dalle:

Bra. Men det blir ju konsumenterna som får betala för det. Priserna kommer gå upp på abonnemangen för att finansiera detta. Bra för de som ofta far runt i världen. Dåligt för de som mest håller sig på hemmaplan.

Visst. Det kanske blir att man får ta en tilläggstjänster till sitt abonnemang, men mest troligt är ju att operatörerna hänvisar till detta beslut så att de kan höja priserna på alla abonnemang och därmed utöka sin vinstmarginal.

Jag tror att det är en relativt liten del av den stora debiteringsmassan som utgörs av roaming, plus att för varje tysk som bränner tusentals spänn på roaming i Sverige finns det en svensk som gör vice versa i Tyskland. Det är ju för bövelen bara byte av pengar. Telia debiterar mig för att de får en fet räkning av T-Mobile. T-Mobile debiterar Helmut för att de får en fet räkning av Telia.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-04 13:53

Visst är det så, men de tar ut den feta räkningen av dej och Helmut.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-04-04 13:58

EU varit ganska tydliga med att reglera kostnader som är ok för telefoni tidigare. Så det är inte så lätt att höja avgifterna.

Sverige är däremot på efterkälken när det ringer utlandstariffer så det är bra att det lagstadgas. Både i Finland och Norge ger de flesta abonnemang gratis telefoni/SMS över hela Norden (roaming inte inkluderat, men det kanske kommer nu). Som svensk abonnent har jag inte funnit ett vettigt abonnemang som inte tar ut extraavgifter när jag tar emot eller ringer samtal i/till ett annat nordiskt land. Om någon vet om ett så skrik till.

Ursprungligen av andas:

EU varit ganska tydliga med att reglera kostnader som är ok för telefoni tidigare. Så det är inte så lätt att höja avgifterna.

Sverige är däremot på efterkälken när det ringer utlandstariffer så det är bra att det lagstadgas. Både i Finland och Norge ger de flesta abonnemang gratis telefoni/SMS över hela Norden (roaming inte inkluderat, men det kanske kommer nu). Som svensk abonnent har jag inte funnit ett vettigt abonnemang som inte tar ut extraavgifter när jag tar emot eller ringer samtal i/till ett annat nordiskt land. Om någon vet om ett så skrik till.

Jag har Telenor på jobbet med en extratjänst som jag tror heter Global. Ringer inom Europa till fastnät mycket billigt. Tror det rör sig om storleksordningen 29 öre per minut till de flesta länder. Jag tror det finns en nordisk variant på samma tema hos dem.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-04-04 14:38
Ursprungligen av pmarriott:

Jag har Telenor på jobbet med en extratjänst som jag tror heter Global. Ringer inom Europa till fastnät mycket billigt. Tror det rör sig om storleksordningen 29 öre per minut till de flesta länder. Jag tror det finns en nordisk variant på samma tema hos dem.

Det är synd att det ska vara en tilläggsavgift. Här i Norge kan jag dessutom använda min pott av SMS och samtalsminuter oavsett var jag är i Norden. Men visst kan man kanske hävda att jag betalar mer i fasta avgifter... men vid en snabb jämförelse mellan NetCom och Telia (som är samma bolag) verkar det inte vara så.

1
Bevaka tråden