Om vi ändå diskuterar rykten och fokus för WWDC 2014 så passar jag på att ge mina förutsägelser om vad som visas upp vid keynoten:
Mjukvara:
- OS X 10.10.
- iOS 8.
- Något kring iCloud och tjänster (vet inte riktigt vad, men någon form av satsning. Kanske mer utrymme, fler tjänster, bättre kartor, finns tusen saker att förbättra).
Hårdvara:
- 4K-skärm från Apple, 24 eller 27 tum som blir Apples första externa skärm med Retina. (Idé om namn: "Apple Retina Display".) Kör 1920 x 1080 som optimal upplösning (4x pixlar) men fungera i andra flera lägen likt MBP Retina.
Utöver det ser jag inga givna gissningar, men här är några med lite högre odds:
- Apple skulle kunna lansera en iMac Retina med exakt samma 4K-skärm.
- Den omtalade MacBook Air Retina 12 tum skulle kunna göra debut. Däremot tror jag inte MBA i nuvarande modeller får Retina.
iPhone 6 tror jag är en produkt för hösten, lika så nya iPad-modeller (och iPad 12 tum känns bara udda fortfarande). MacBook Pro dröjer också (Intels "Broadwell" kommer innan jul, lämpligt för nästan MBP-uppdatering). Nästa Mac mini har tagit evigheter på sig, men känns som för liten grej för WWDC. Mac Pro är fortfarande för färsk. iWatch känns som vaporware nästan, speciellt som smarta klockor inte tagit värden med storm ännu, kan komma nu eller kanske aldrig.
En produkt jag drömmer om på är ny Apple TV med App Store och en SDK för utvecklare att för att skapa appar. Om Apple skulle lansera det vore WWDC det givna tillfället eftersom en SDK är riktad mot utvecklare i första hand. Men rykten kring detta är nästan dött, så det känns väldigt tveksamt i dagsläget.
Sen vill jag ha Aperture 4 någon gång, men det är inte ett ämne för WWDC och ärligt talat tror jag att Golfströmmen hinner vända innan Aperture 4 släpps...