Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort Extreme ger långsam nedladdningshastighet

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fram tills förra veckan har jag använt en Thompson-modem/router från Telia. Genom den går DSL, IP-telefoni och bredbands-TV-anslutningar. Den enheten gick emellertid i graven med åskan.

Då jag bara, snabbt, kunde få tag i ett modem som saknar trådlöst nätverk, lånar jag också en Airport Extreme. Till modemet går DSL-anslutningen som ger mig internet, och AirPort Extreme är kopplad med ethernet direkt till modemet; jag får tillgång till Internet via såväl Wi-Fi som via tråd.

Via en stationär dator (som är ansluten till en gigabit-switch, som i sin tur är ansluten till modemet) får jag idag till och med högre nedladdnings-hastighet än med Thompson-modemet, cirka 35Mbit/sek. Uppladdningshastigheten är densamma som förr, drygt 11Mbit/sek.

Värre är det dock med det trådlösa. Här får jag ungefär samma 11Mbit/sek i uppladdningshastighet, men nedladdningshastigheten är markant försämrad till allt mellan 8Mbit/sek till 26Mbit/sek. (Med Thompson-routern fick jag alltid, "without fail", cirka 32Mbit/sek)

Jag använder samma Wi-Fi-kanal som jag gjort tidigare. Jag använder iPhone, iPad och en Mac med AC-standard för att mäta.

<del>Det intressantaste av allt är såklart att jag inte kan koppla in ethernet-kabeln från den stationära datorn in i AirPort Extremes LAN-port för att få tillgång till internet. Om jag gör det, tilldelas jag ingen IP-adress. Är det värt att koppla om lite och försöka testa utan gigabit-switchen?</del> Edit: Provade en sista gång, utan att gå förbi swtichen. Fungerade såklart bara för det >.<

Vad det trådlösa nätverket beträffar är jag förbryllad. Har återställt AirPort Extreme ett antal gånger utan att få bättre hastighet. Någon som har några tips? Jag undrar t.ex. ifall jag kan byta radio-läge utan att stöta på patrull? Vad tror ni? Har en TV från 2012 men i övrigt är de flesta sakerna så pass nya att jag inte borde ha några problem med att använda ett radio-läge som inte har så gammal kompatibilitet, ifall någon tror att det kunde hjälpa.

Senast redigerat 2014-08-14 19:53

Hur är modemet och Airporten inställda gällande DHCP/NAT? Kanske båda enheterna delar ut IP-adresser - det är inte bra.

Mitt tips är att sätta modemet i bryggläge (dvs stänga av DHCP/NAT), så att den enbart agerar modem, och låta Airporten ta hand om alla nätverksfunktioner.

Obs! Om du gör på det föreslagna sättet så ska switchen vara kopplad till Airporten, inte till modemet.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur är modemet och Airporten inställda gällande DHCP/NAT? Kanske båda enheterna delar ut IP-adresser - det är inte bra.

Mitt tips är att sätta modemet i bryggläge (dvs stänga av DHCP/NAT), så att den enbart agerar modem, och låta Airporten ta hand om alla nätverksfunktioner.

Obs! Om du gör på det föreslagna sättet så ska switchen vara kopplad till Airporten, inte till modemet.

Får nog försöka göra det. Måste dock ansluta mig direkt till modemet isåfall, får testa när jag är hemma. Hur som helst "måste" jag använda "DHCP och NAT" i AirPort Extremes inställningar, annars kan jag inte ens spara inställningarna.

1
Bevaka tråden