Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
En stor granskning av Elsäkerhetsverket visar att nästan var fjärde USB-laddare har så pass allvarliga tekniska brister att det är livsfarligt att använda dem.
Apple har två laddare med i listan över enheter som fått en anmärkning. MD836ZM/A också. Enligt rapporten innebär det att det finns en mindre allvarlig brist med produkten. Hittar dock inte exakt vad de anmärkt på.
Citat:
"Vid mindre allvarliga anmärkningar kan Elsäkerhetsverket överlåta ansvaret till aktören att rätta till bristerna. I dessa fall motiverar briserna heller inte ett försäljningsförbud."
Skulle väl kunna röra sig om det här med EU-försäkran (eller att informationen inte finns på svenska, många verkar ha fått anmärkning på grund av det).
Citat:
Av de laddare som avslutats med överlåtelse av ansvar hade cirka 20 procent felaktig eller ingen EU-försäkran (åtta stycken). Det är tydligt att laddare som hade allvarliga brister också hade felaktig eller ingen EU- försäkran.
För de laddare med mindre anmärkningar som fått avslut med överlåtelse av ansvar fördelade sig anmärkningarna ganska jämnt mellan de som hade en korrekt EU- försäkran och de som hade en felaktig eller ingen EU-försäkran.
Det vanligaste felet är otillräckligt isolationsavstånd mellan primär- (AC230V) och sekundärsidan (DC5V) om det är en vanlig usbladdare. Köp IKEAs 3 portar Koppla för 79kr. Den är CE-märkt på riktigt och inte "Chinese/China Experience". Sen bör det finnas ett överströmsskydd som löser ut vid kortslutning. Folk kan köpa en enhet för tusenlappar, men vill inte lägga ut några extra tior för en vettig laddare.
Det vanligaste felet är otillräckligt isolationsavstånd mellan primär- (AC230V) och sekundärsidan (DC5V) om det är en vanlig usbladdare. Köp IKEAs 3 portar Koppla för 79kr. Den är CE-märkt på riktigt och inte "Chinese/China Experience". Sen bör det finnas ett överströmsskydd som löser ut vid kortslutning. Folk kan köpa en enhet för tusenlappar, men vill inte lägga ut några extra tior för en vettig laddare.
Det finns väl ingen vettig tillverkare av telefoner, paddor som snålar in på acadaptern. Apple brukar ha väldesignade adaptrar. Med tanke på att de i princip alltid nudlar
Håller med föregående kommentarer angående Ikea Koppla.
Finns även en stor youtube-profil som gjort en teardown där han visar hur bra den faktiskt är: https://www.youtube.com/watch?v=uRe9w5PKmsE
Håller med föregående kommentarer angående Ikea Koppla.
Finns även en stor youtube-profil som gjort en teardown där han visar hur bra den faktiskt är: https://www.youtube.com/watch?v=uRe9w5PKmsE
Jag är för okunnig för att ställa frågan korrekt, men det jag undrar är hur många watt, eller kan det vara ampere?, som Koppla laddar med? Alltså passar den till iPhone eller iPAd? Och påverkas det om man använder fler än en USB-kontakt?
Jag är för okunnig för att ställa frågan korrekt, men det jag undrar är hur många watt, eller kan det vara ampere?, som Koppla laddar med? Alltså passar den till iPhone eller iPAd? Och påverkas det om man använder fler än en USB-kontakt?
Det finns väl ingen vettig tillverkare av telefoner, paddor som snålar in på acadaptern. Apple brukar ha väldesignade adaptrar. Med tanke på att de i princip alltid nudlar
Fast som du ser här ovan kan det gå att byta ändå. När jag ringde in så krävdes ingenting mer än att jag tog med mig laddaren, men väl på plats var jag tvungen att uppge serienummer. Det var olika personer. Så går det inte den ena gången kanske det går den andra.