Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så får du in bilderna i din Ipad

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så du har skaffat dig en Ipad Pro med USB-C och funderar på hur du ska få in bilderna du fotar med andra kameror för att kunna redigera dem? 99 guidar dig vidare!

Läs hela artikeln här

Är det helt omöjligt oavsett app att importera bilderna till Filer istället för Bilder?

  • Medlem
  • 2018-11-29 18:57

Har inte systemkameror wifi överföring nuförtiden?

Ursprungligen av PaO:

Har inte systemkameror wifi överföring nuförtiden?

Det finns till och med SD-kort som har wifi redo att skicka direkt över till iPad.

https://fyndiq.se/product/15725247-32gb-toshi...

  • Medlem
  • 2018-11-29 19:03

Tack för läsvärd artikel!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-29 19:16

Jag har en drös äldre bilder jag tänkte peta in till photos, metadata saknas eller är felaktig.
Som tur var provade jag med några stycken först, och sortering blir baserad på fildatumet.

Någon som har tips för att lösa det på bästa sätt?

Ja låter inte Pro alls! Men bra artikel! De måste ju se till detta till nästa uppdatering. Tycker inte de behöver vänta in 13. Bara lire justering för deras iPad kunder!!

Ursprungligen av PaO:

Har inte systemkameror wifi överföring nuförtiden?

Och?

Ursprungligen av PaO:

Har inte systemkameror wifi överföring nuförtiden?

Det har Sony-kameran jag har med på en bild i artikeln, men Wifi-överföringen gäller tyvärr inte RAW, utan bara JPG. Så det varierar nog hur användbart det är.

Ursprungligen av Json_81:

Jag har en drös äldre bilder jag tänkte peta in till photos, metadata saknas eller är felaktig.
Som tur var provade jag med några stycken först, och sortering blir baserad på fildatumet.

Någon som har tips för att lösa det på bästa sätt?

Det går nog inte att fixa på något enkelt sätt, antar du behöver ändra metadatan för bilderna om du vill att de ska sorteras på något annat än fildatum. Bara antar vidare att det går att batch-redigera metadata för bilderna, men då måste du ju ändå känna till exempelvis när bilderna är tagna och det lär ju bli en del manuellt pillande.

Senast redigerat 2018-11-30 08:04
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-30 08:59
Ursprungligen av Ida Blix:

Det går nog inte att fixa på något enkelt sätt, antar du behöver ändra metadatan för bilderna om du vill att de ska sorteras på något annat än fildatum. Bara antar vidare att det går att batch-redigera metadata för bilderna, men då måste du ju ändå känna till exempelvis när bilderna är tagna och det lär ju bli en del manuellt pillande.

Var det jag var rädd för, fildatumen stämmer ju inte alls heller eftersom de blivit flyttade mellan datorer, NAS osv genom åren.

Får kika på det där med batch, hamnar året ungefär rätt räcker det nog för min del.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-11-30 11:02
Ursprungligen av Ida Blix:

Det har Sony-kameran jag har med på en bild i artikeln, men Wifi-överföringen gäller tyvärr inte RAW, utan bara JPG. Så det varierar nog hur användbart det är.

Åhh... En Jobs-förbannelse vilar även över Sony! (hur då, frågar den trogne läsaren? Jo, Jobs hade ju alltid den-rätta-åsikten™ om hur mycket batteri eller fläkt som en användare kunde acceptera/skulle använda. Därför trimmades hårdvaran att inte bli för varm = slippa fläkt och göra slut på batteri = längre upp-tid). Och en RAW-fil torde göra snabbare slut på kamerans batteri än en JPG då storleken skiljer.

OBS. Ren spekulation, men annars har jag lite svårt att köra differentieringen.

1
Bevaka tråden