Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad Mail hur spara flera pdf i en släng?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kör iPad Pro med iOS 14.6 beta.

Använder bara den vanliga Mail-appen och får ofta email med en eller flera bifogade filer, kan vara t ex bilder eller pdf etc. Det är ju inga problem att spara dessa en och en, men drygt om det är ett gäng i varje email.
Har försökt luska på nätet om det går att spara ner alla bifogade filer, t ex 5-10 pdf tillsammans, istället för att tvingas sitta och pilla med att spara dem en och en.

Har hittat några beskrivningar om att man ska hålla fingret på en av filerna i emailet så ska man få upp en meny där det ska finnas ett val att spara ner alla filer samtidigt, till ex Filer. Men hur attans jag än testar så hittar jag inget sådant val vare sig på iPad eller iPhone.

Så hur gör man, eller går det ens att göra…?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2021-05-26 17:03
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Kör iPad Pro med iOS 14.6 beta.

Använder bara den vanliga Mail-appen och får ofta email med en eller flera bifogade filer, kan vara t ex bilder eller pdf etc. Det är ju inga problem att spara dessa en och en, men drygt om det är ett gäng i varje email.
Har försökt luska på nätet om det går att spara ner alla bifogade filer, t ex 5-10 pdf tillsammans, istället för att tvingas sitta och pilla med att spara dem en och en.

Har hittat några beskrivningar om att man ska hålla fingret på en av filerna i emailet så ska man få upp en meny där det ska finnas ett val att spara ner alla filer samtidigt, till ex Filer. Men hur attans jag än testar så hittar jag inget sådant val vare sig på iPad eller iPhone.

Så hur gör man, eller går det ens att göra…?

Kanske detta funkar?
https://discussions.apple.com/thread/25050552...

Ursprungligen av mattiL:

Hej och tack för respons.

Tyvärr testat och funkar inte, får inget val om att spara flera/alla

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Hej och tack för respons.

Tyvärr testat och funkar inte, får inget val om att spara flera/alla

Samma här.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2021-05-26 21:47
Ursprungligen av pmarriott:

Samma här.

Jo jag testade också med samma nivå av framgång.. :/

Ursprungligen av mattiL:

Jo jag testade också med samma nivå av framgång.. :/

Ett alternativ är att långklicka på första bilagan. Medan du håller fingret på bilagan dubbelklicka på alla bilagor du vill spara i samma runda. Dra dom över till din önskade mapp. I mitt exempel har har redan lagt filmappen i multitask läge. Det går lika bra att hämta upp den, men släpp då inte bilagorna när du ska hämta upp dockan/fil appen och öppnat rätt mapp eller placerat fingret över rätt mapp, så att dina bilagor får den gröna + symbolen. Då kan du släppa.

Ursprungligen av Sai-tam:

Ett alternativ är att långklicka på första bilagan. Medan du håller fingret på bilagan dubbelklicka på alla bilagor du vill spara i samma runda. Dra dom över till din önskade mapp. I mitt exempel har har redan lagt filmappen i multitask läge. Det går lika bra att hämta upp den, men släpp då inte bilagorna när du ska hämta upp dockan/fil appen och öppnat rätt mapp eller placerat fingret över rätt mapp, så att dina bilagor får den gröna + symbolen. Då kan du släppa.

Ah…… Först tänkte jag att du var korkad för du måste mena på Mac med mus/Touch Pad…

Men, så fick jag för mig att testa, för jag kom att tänka på hur man kan markera en app och sen markera flera appar på hemskärmarna när man vill flytta dessa, ja när de ”wobblar”. Och ta mig tusan om jag inte lärde nåt nytt idag igen…. tack vare dig?

Så här gjorde jag och lyckades spara 7 pdf i ett Mail på en enda gång, utan att pilla med att spara dem ett och ett.

1. I Mail och det email som har flera bilagor, i detta fall 7 pdf filer. Håll fingret (lämpligen med vänster hand) på en av dessa pdf, när rutan för de olika valen att dela, spara etc dyker upp, skit i den. Fortsätt bara att håll på bilagan och dra fingret åtsidan, lämpligen då snett upp åt vänster eller så på en iPad, så att man får fri yta nertill på skärmen. Då försvinner rutan för att dela men man har kvar bilagan under fingret. Nu kan man dubbeldutta på ytterligare bilagor och de hoppar då till fingret och samlas där med totalt antal angivet.

2. Med andra handen (fortfarande hållandes på bilagan) kan man nu svepa upp docken och där välja t ex Filer appen, och leta sig fram till önskad mapp, dra bilagorna över denna mapp-ikon eller om den är öppen in i mappen, och släppa. Så sparas alla de valda bilagorna där.

Lite klurigt att komma på men funkar kalas när man väl testat.

Lyckades t o m en gång att välja ett annat email i listan till vänster (medan jag fortfarande höll på tidigare valda bilagor som beskrivet tidigare) och i detta välja ytterligare en bilaga, och sen öppna Filer och spara. Alltså spara två bilagor från två olika email på samma gång.

Allt detta har jag gjort med bara Mail-appen på skärmen och sen uppled docken och öppna Filer. En annan variant är väl att ha Filer och Mail sida vid sida splittat på skärmen, t ex med redan rätt mapp i sikte eller öppnad, och då bara dra de valda bilagorna dit.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Ah…… Först tänkte jag att du var korkad för du måste mena på Mac med mus/Touch Pad…

Men, så fick jag för mig att testa, för jag kom att tänka på hur man kan markera en app och sen markera flera appar på hemskärmarna när man vill flytta dessa, ja när de ”wobblar”. Och ta mig tusan om jag inte lärde nåt nytt idag igen…. tack vare dig?

Inte varje dag man får lära sig något nytt före kl7 på morgonen ?

Kul att du hittade ett workflow som funkade för dig!

ps bilagan som skulle ha varit med igår....

1
Bevaka tråden