Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari stör radiomottagning FM-sändare

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På kontoret har jag en radio och får ibland störningar, har nu kommit fram till att Safari på min MB pro oftast är orsaken. Vad kan vara orsaken att just Safari orsakar störningar för FM-radio och varför uppstår inte samma störningar med iPad Pro och Safari?

Spekulationer är välkomnas!

Kul problem
Det är inte som så att det är nån skärm/monitor eller USB/Thunderbolt-grafikkort som ställer till det för dig tror du?

  • Medlem
  • ISS
  • 2021-08-19 22:50

Hur kom ni fram till att Safari på din MBP oftast är orsaken?
När du skriver oftast, betyder det att andra felkällor finns?
Isåfall, vet man om vilka dessa är?

Ursprungligen av suddgummi:

Kul problem
Det är inte som så att det är nån skärm/monitor eller USB/Thunderbolt-grafikkort som ställer till det för dig tror du?

Tack för input, nu upptäckte jag precis något annat. Det är Safari men bara på extern skärm, flyttar Safari jag till MBP så försvinner störningar. Kan det vara HDMI kabel mellan MBP och extern skärm?

Ursprungligen av M37:

Hur kom ni fram till att Safari på din MBP oftast är orsaken?
När du skriver oftast, betyder det att andra felkällor finns?
Isåfall, vet man om vilka dessa är?

Nja, var kanske lite vag. Kontoret är i en plåtbyggnad så mottagningen är ok men inte topp. Testat att stänga av wifi, blåtand men gör ingen skillnad. Det endast samband mellan störning och icke störning är Safari men utesluter inte annat. Därför jag skrev som jag gjorde.

Ursprungligen av Snoopy:

Tack för input, nu upptäckte jag precis något annat. Det är Safari men bara på extern skärm, flyttar Safari jag till MBP så försvinner störningar. Kan det vara HDMI kabel mellan MBP och extern skärm?

Mycket möjligt. Det kanske inte finns tillräckligt med skärmning i kabeln (eller att kablarna ini inte är tvinnade) som kan orsaka "läck" som kan uppfattas som radiosignaler. Min elektroniklärare brukade alltid anmärka att "det är en fin antenn du har där" närhelst man hade kablar hängandes. Det finns en slags felkorrigering i HDMI protokollet som gör att din skärm inte kommer att se några problem (i alla fall inte i lägre upplösningar) men billiga kablar kan ha problem med högre upplösningar/uppdateringsfrekvenser.

Ursprungligen av suddgummi:

Mycket möjligt. Det kanske inte finns tillräckligt med skärmning i kabeln (eller att kablarna ini inte är tvinnade) som kan orsaka "läck" som kan uppfattas som radiosignaler. Min elektroniklärare brukade alltid anmärka att "det är en fin antenn du har där" närhelst man hade kablar hängandes. Det finns en slags felkorrigering i HDMI protokollet som gör att din skärm inte kommer att se några problem (i alla fall inte i lägre upplösningar) men billiga kablar kan ha problem med högre upplösningar/uppdateringsfrekvenser.

Skall testa med annan kabel om det gör skillnad

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-08-26 15:19

Utöka avståndet mellan monitorn och radion.

Ursprungligen av kenjon:

Utöka avståndet mellan monitorn och radion.

ca. tre meter och kan inte flytta längre bort

Ursprungligen av suddgummi:

Mycket möjligt. Det kanske inte finns tillräckligt med skärmning i kabeln (eller att kablarna ini inte är tvinnade) som kan orsaka "läck" som kan uppfattas som radiosignaler. Min elektroniklärare brukade alltid anmärka att "det är en fin antenn du har där" närhelst man hade kablar hängandes. Det finns en slags felkorrigering i HDMI protokollet som gör att din skärm inte kommer att se några problem (i alla fall inte i lägre upplösningar) men billiga kablar kan ha problem med högre upplösningar/uppdateringsfrekvenser.

Köpte Displayport till HDMI men det fungerade inte alls(blev ingen bild). Testar nu Displayport till Thunderbolt och verkar som om störningar försvunnit, eller så beror det på vädret eller annat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-08-29 14:21

Den här tråden öppnade jag och hann nästan skriva ordet foliehatt innan jag läste tråden..?

1
Bevaka tråden