Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskar försvinner efter uppdatering till Monterey

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2021-12-08 19:05

Jag installerade nyligen Monterey och plötsligt försvann de tre externa hårddiskar jag har för bl a backup via Time Machine och musik och video. De är anslutna via usb. Två via hubb och en direkt i datorn.
Någon gång tidigare, för ett par operativsystem sen, så försvann de ibland, men kom tillbaka. Men det är rätt längesen det hände och då kunde jag alltid se dom i Skivverktyg. Men nu syns dom inte där heller. Jag testade även ett usb-minne idag och det syntes inte heller.
Något förslag på vad jag kan göra? Jag kör Monterey 12.0.1 och iMac 27" sent 2015.
(Efter några omstarter kom de tillbaka en gång men efter ytterligare en omstart försvann de och nu har jag startat om många gånger idag utan att något ändrar sig.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-12-09 08:42

Uteslut usb-huben helt när du testar hårddiskarna.

Se om de syns i Systeminformation > Hårdvara > USB när du kopplar in dem. (tryck cmd⌘-R för att uppdatera usb-trädet i Systeminformation vid varje förändring)

USB-portar kan ha inaktiverats vid tex strömfel. Nollställa SMC återaktiverar portarna i så fall. På en iMac helt enkelt stäng av och dra ur elkontakten. Vänta 15 s, sätt i elkontakten, vänta 5 s, slå på datorn.

Monterey har rapporterats fungera dåligt med vissa usb-hubbar. Främst rapporter om M1-macar och USB-C hubbar. Fixas förhoppningsvis med 12.1 om några veckor.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2021-12-09 09:25
Ursprungligen av IngoX:

Uteslut usb-huben helt när du testar hårddiskarna.

Se om de syns i Systeminformation > Hårdvara > USB när du kopplar in dem. (tryck cmd⌘-R för att uppdatera usb-trädet i Systeminformation vid varje förändring)

USB-portar kan ha inaktiverats vid tex strömfel. Nollställa SMC återaktiverar portarna i så fall. På en iMac helt enkelt stäng av och dra ur elkontakten. Vänta 15 s, sätt i elkontakten, vänta 5 s, slå på datorn.

Monterey har rapporterats fungera dåligt med vissa usb-hubbar. Främst rapporter om M1-macar och USB-C hubbar. Fixas förhoppningsvis med 12.1 om några veckor.

Tack! Där syntes dom!

Jag har startat om, men kan ha väntat mindre än 5 sekunder innan jag slagit på datorn. Men ska testa det också.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2021-12-09 13:27
Ursprungligen av IngoX:

Uteslut usb-huben helt när du testar hårddiskarna.

Se om de syns i Systeminformation > Hårdvara > USB när du kopplar in dem. (tryck cmd⌘-R för att uppdatera usb-trädet i Systeminformation vid varje förändring)

USB-portar kan ha inaktiverats vid tex strömfel. Nollställa SMC återaktiverar portarna i så fall. På en iMac helt enkelt stäng av och dra ur elkontakten. Vänta 15 s, sätt i elkontakten, vänta 5 s, slå på datorn.

Monterey har rapporterats fungera dåligt med vissa usb-hubbar. Främst rapporter om M1-macar och USB-C hubbar. Fixas förhoppningsvis med 12.1 om några veckor.

Jag testade att nollställa SMC enligt instruktionerna, men det gör ingen skillnad. Och jag har allt direkt in i datorn nu, men det syns likväl inga hårddiskar eller usb-minne.

Jag sa inte innan, men kan lägga till det, att det går hela tiden att ladda upp mobil, mus etc via usb-uttaget, och jag kan köra Elgato VideoCapture (som digitaliserar vhs-band) via usb-uttagen utan problem.

De syns alltså i Systeminformation, men inte på skrivbordet?

Kan det vara så enkelt att du har råkat ändra den här inställningen? (se bifogad bild)

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2021-12-10 14:13
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

De syns alltså i Systeminformation, men inte på skrivbordet?

Kan det vara så enkelt att du har råkat ändra den här inställningen? (se bifogad bild)

Korrekt att de syns där, men inte på skrivbordet och de syns inte heller i Skivverktyg.

- Är det diskar med separat strömförsörjning, eller får de ström via USB?

- Har du provat andra USB-kablar?

- Visa gärna hur det ser ut i Systeminformation och i Skivverktyg.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2021-12-10 17:40
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

- Är det diskar med separat strömförsörjning, eller får de ström via USB?

- Har du provat andra USB-kablar?

- Visa gärna hur det ser ut i Systeminformation och i Skivverktyg.

Det är olika usb-kablar till alla tre hårddiskarna. Två av hårddiskarna har separat strömförsörjning, en har inte det. Usb-minnet syns inte heller.

Skickar med skärmdumpar från Systeminformation och Skivverktyg.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2021-12-10 22:44

Jag ringde Apple support och fick efter mycket om och men rådet att ominstallera systemet. Fast nu kunde jag inte välja någon hårddisk att installera på alls ?‍♂️ Valde för säkerhets skull att dra ur alla externa hårddiskar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-12-11 12:19
Ursprungligen av iggy:

Jag ringde Apple support och fick efter mycket om och men rådet att ominstallera systemet. Fast nu kunde jag inte välja någon hårddisk att installera på alls ?‍♂️ Valde för säkerhets skull att dra ur alla externa hårddiskar.

Offtopic, men lite ironiskt att Apple Support ger det rådet, då ominstallation principiellt inte lagar något OS-relaterat sedan macOS 11 Big Sur, eftersom systemet ligger på en egen verifierad och signerad partition (container). Om du kan boota så är sytemvolymen korrekt. Däremot kan ju en ominstallation med en ny datavolym korrigera fel som ligger utanför macOS. Läst på den utmärkta bloggen Eclectic Light Company, längst ner i detta inlägg.

Men detta att du inte såg någon intern hårddisk när du försökte ominstallera, hade du startat från Återställningspartitionen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-12-11 12:30
Ursprungligen av iggy:

Det är olika usb-kablar till alla tre hårddiskarna. Två av hårddiskarna har separat strömförsörjning, en har inte det. Usb-minnet syns inte heller.

Skickar med skärmdumpar från Systeminformation och Skivverktyg.

Men för att gå vidare,

• Starta i Säkert läge. Det stänger av eventuella tillägg som kanske kan ge konflikt med hur USB-enheter hanteras

• Skapa en ny användare på datorn. Det isolerar fel som är begränsade till programvara och inställningar i din användarmapp.

• Verifiera att de externa diskarna fungerar på en annan mac

Om inget av det hjälper så lutar det mot att det är den USB-bug som verkar finnas i 12.0.1. Dels att en del USB-hubbar fungerar konstigt, dels att vissa externa hårddiskar inte monteras. En kuriosum i t.ex den här tråden är att det där fungerar när de tvingar en strulande USB-C hårddisk ansluta med 480 Mb/s (USB2) genom att använda en 2 m lång laddsladd, men inte fungerar med 5Gb/s (USB3).

12.1 bör komma inom någon vecka. Även om USB inte nämns bland korrigerade bugar kan det vara en "mindre bug" som Apple talar lite tystare om. Såg någon som rapporterade att hans strulande USB-hub fungerade med RC1 av 12.1. Men det kan också vara något annat, t.ex ett tredjepartstillägg som är gemensamt för de som har strulande USB-hårddiskar. Så att testa säker start eller på en annan installation av Monterey kan ge mer ledtrådar.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2021-12-11 15:26
Ursprungligen av IngoX:

Men detta att du inte såg någon intern hårddisk när du försökte ominstallera, hade du startat från Återställningspartitionen?

Bra fråga Jag hade följt instruktionerna efter jag startade med kringla-R intryckt.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2021-12-11 15:30
Ursprungligen av IngoX:

Men för att gå vidare,

• Starta i Säkert läge. Det stänger av eventuella tillägg som kanske kan ge konflikt med hur USB-enheter hanteras

• Skapa en ny användare på datorn. Det isolerar fel som är begränsade till programvara och inställningar i din användarmapp.

• Verifiera att de externa diskarna fungerar på en annan mac

Om inget av det hjälper så lutar det mot att det är den USB-bug som verkar finnas i 12.0.1. Dels att en del USB-hubbar fungerar konstigt, dels att vissa externa hårddiskar inte monteras. En kuriosum i t.ex den här tråden är att det där fungerar när de tvingar en strulande USB-C hårddisk ansluta med 480 Mb/s (USB2) genom att använda en 2 m lång laddsladd, men inte fungerar med 5Gb/s (USB3).

12.1 bör komma inom någon vecka. Även om USB inte nämns bland korrigerade bugar kan det vara en "mindre bug" som Apple talar lite tystare om. Såg någon som rapporterade att hans strulande USB-hub fungerade med RC1 av 12.1. Men det kan också vara något annat, t.ex ett tredjepartstillägg som är gemensamt för de som har strulande USB-hårddiskar. Så att testa säker start eller på en annan installation av Monterey kan ge mer ledtrådar.

Supporten såg till att jag loggade in på annan användare och det gick inte att få kontakt med usb-hårddiskarna då heller, utan det såg likadant ut.

Tror inte jag testat säkert läge (Skift nedtryckt när man startar datorn om jag fattade rätt), så ska göra det senare idag.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2021-12-11 20:14
Ursprungligen av iggy:

Tror inte jag testat säkert läge (Skift nedtryckt när man startar datorn om jag fattade rätt), så ska göra det senare idag.

Det gjorde ingen skillnad heller utan det såg exakt likadant ut efteråt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-12-13 19:28

Nu kan du testa om 12.1 gör någon skilnad

Dold text:

macOS Monterey 12.1 — Omstart krävs

macOS Monterey 12.1 innehåller SharePlay som är ett helt nytt sätt att dela upplevelser med släkt och vänner i FaceTime. Den här uppdateringen innehåller också omdesignade minnen i Bilder, programmet för digitalt arv samt andra funktioner och buggfixar för din Mac.

SharePlay
* SharePlay är ett nytt sätt att dela synkroniserade upplevelser i FaceTime med innehåll från Apple TV-appen, Apple Music och andra appar som stöds.
* Delade reglage ger alla möjlighet att pausa, spela upp, spola framåt eller spola bakåt.
* Smart volym sänker volymen automatiskt i filmer, TV-program eller låtar när du eller någon av dina vänner pratar.
* Skärmdelning gör det möjligt för alla i ett FaceTime-samtal att titta på bilder, surfa på webben eller hjälpa varandra.

Bilder
* Minnen har designats om med ett nytt interaktivt gränssnitt, nya animerings- och övergångsstilar och flera bildcollage.
* Nya minnestyper omfattar fler internationella helgdagar, barnfokuserade minnen, trender över tid och förbättrade husdjursminnen.

Apple-ID
* Du kan utse kontakter för digitalt arv så att de får tillgång till ditt iCloud-konto och personlig information i händelse av din död.

TV-app
* Med fliken Affär kan du bläddra bland, köpa och hyra filmer på ett ställe.

Den här versionen innehåller följande förbättringar för din Mac:
* Funktionen Dölj min e-postadress i appen Mail för prenumeranter på iCloud+ gör det möjligt att skapa unika, slumpmässiga e-postadresser.
* Aktier kan visa valuta för ett aktiekortnamn och avkastning hittills under året när du tittar på diagram.
* Nu kan du radera eller byta namn på taggar i Påminnelser och Anteckningar.

Den här versionen innehåller också buggfixar för din Mac:
* Skrivbord och skärmsläckare kunde sakna innehåll när du hade valt bilder från Bilder-biblioteket.
* Styrplattan kunde sluta svara på tryckningar och klickningar.
* Externa bildskärmar kunde ibland inte ladda vissa MacBook Pro- och MacBook Air-datorer som var anslutna via Thunderbolt eller USB-C.
* Uppspelning av HDR-video på YouTube.com kunde leda till att MacBook Pro-datorer från 2021 kraschade.
* Menytillbehör kunde skymmas av kamerahuset på MacBook Pro-datorer från 2021.
* MagSafe kunde sluta ladda 16-tums MacBook Pro-datorer från 2021 när skärmen var nedfälld och systemet var avstängt.

En del funktioner kanske inte är tillgängliga för alla regioner eller på alla Apple-enheter. Information om säkerhetsinnehållet i Apple-programuppdateringar finns på https://support.apple.com/kb/HT201222

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2021-12-14 07:28

Tack för infon! Tyvärr gjorde det ingen skillnad alls

Ursprungligen av IngoX:

Nu kan du testa om 12.1 gör någon skilnad

Dold text:

macOS Monterey 12.1 — Omstart krävs

macOS Monterey 12.1 innehåller SharePlay som är ett helt nytt sätt att dela upplevelser med släkt och vänner i FaceTime. Den här uppdateringen innehåller också omdesignade minnen i Bilder, programmet för digitalt arv samt andra funktioner och buggfixar för din Mac.

SharePlay
* SharePlay är ett nytt sätt att dela synkroniserade upplevelser i FaceTime med innehåll från Apple TV-appen, Apple Music och andra appar som stöds.
* Delade reglage ger alla möjlighet att pausa, spela upp, spola framåt eller spola bakåt.
* Smart volym sänker volymen automatiskt i filmer, TV-program eller låtar när du eller någon av dina vänner pratar.
* Skärmdelning gör det möjligt för alla i ett FaceTime-samtal att titta på bilder, surfa på webben eller hjälpa varandra.

Bilder
* Minnen har designats om med ett nytt interaktivt gränssnitt, nya animerings- och övergångsstilar och flera bildcollage.
* Nya minnestyper omfattar fler internationella helgdagar, barnfokuserade minnen, trender över tid och förbättrade husdjursminnen.

Apple-ID
* Du kan utse kontakter för digitalt arv så att de får tillgång till ditt iCloud-konto och personlig information i händelse av din död.

TV-app
* Med fliken Affär kan du bläddra bland, köpa och hyra filmer på ett ställe.

Den här versionen innehåller följande förbättringar för din Mac:
* Funktionen Dölj min e-postadress i appen Mail för prenumeranter på iCloud+ gör det möjligt att skapa unika, slumpmässiga e-postadresser.
* Aktier kan visa valuta för ett aktiekortnamn och avkastning hittills under året när du tittar på diagram.
* Nu kan du radera eller byta namn på taggar i Påminnelser och Anteckningar.

Den här versionen innehåller också buggfixar för din Mac:
* Skrivbord och skärmsläckare kunde sakna innehåll när du hade valt bilder från Bilder-biblioteket.
* Styrplattan kunde sluta svara på tryckningar och klickningar.
* Externa bildskärmar kunde ibland inte ladda vissa MacBook Pro- och MacBook Air-datorer som var anslutna via Thunderbolt eller USB-C.
* Uppspelning av HDR-video på YouTube.com kunde leda till att MacBook Pro-datorer från 2021 kraschade.
* Menytillbehör kunde skymmas av kamerahuset på MacBook Pro-datorer från 2021.
* MagSafe kunde sluta ladda 16-tums MacBook Pro-datorer från 2021 när skärmen var nedfälld och systemet var avstängt.

En del funktioner kanske inte är tillgängliga för alla regioner eller på alla Apple-enheter. Information om säkerhetsinnehållet i Apple-programuppdateringar finns på https://support.apple.com/kb/HT201222

1
Bevaka tråden