Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Monterey stökar om - varför?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-12-19 14:13

installerade Monterey och fick som tidigare en hårddiskikon på skrivbordet men den innehller Användare, Appar, Bibliotek och System - söker bland annat mina Arbetsfiler och ser att de nu ligger under System - Volumes -Macintosh HD - Arbetsfiler (!). Ja, det var ju konstigt men när jag försöker ordna upp den logiska ordning jag är van vid går det ej. Mmen jag kan placera Arbetsfiler under Favoriter och det är gott så, MEN ska det vara så här nu frågar jag mig?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-12-19 14:47
Ursprungligen av culman:

installerade Monterey och fick som tidigare en hårddiskikon på skrivbordet men den innehller Användare, Appar, Bibliotek och System - söker bland annat mina Arbetsfiler och ser att de nu ligger under System - Volumes -Macintosh HD - Arbetsfiler (!). Ja, det var ju konstigt men när jag försöker ordna upp den logiska ordning jag är van vid går det ej. Mmen jag kan placera Arbetsfiler under Favoriter och det är gott så, MEN ska det vara så här nu frågar jag mig?

1) Vilken systemversion hade du innan? Berätta gärna vilken datormodell/årgång du har också.
2) Hur var sökvägen till "Arbetsfiler" före uppdateringen enligt "den logiska ordning du är van vid"?

Jag gissar att du på något sätt tidigare hade lyckats spara "Arbetsfiler" utanför din användares hemmapp, kan det stämma? Det kan i så fall skapa problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-12-19 15:01
Ursprungligen av IngoX:

1) Vilken systemversion hade du innan? Berätta gärna vilken datormodell/årgång du har också.

Jag har en Mac Mini 2018, 3,2 GHz Intel core i7. Har inte tänkt på opsystemet men det torde vara det senaste eftersom jag uppdaterat det automatiskt hela tiden.

2) Hur var sökvägen till "Arbetsfiler" före uppdateringen enligt "den logiska ordning du är van vid"?
HD.symbolen på skrivbordet, i den olika mappar bl a Arbetsfiler.

Jag gissar att du på något sätt tidigare hade lyckats spara "Arbetsfiler" utanför din användares hemmapp, kan det stämma? Det kan i så fall skapa problem.

Ja, det kan nog stämma, den låg inte i användaren (jag).

Vad jag egentligen undrar är om HD måste ligga i System med det nya opsystemet? Och kan jag utan problem ändra det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-12-19 15:34
Ursprungligen av culman:

Vad jag egentligen undrar är om HD måste ligga i System med det nya opsystemet? Och kan jag utan problem ändra det?

Kort svar: Ja. Nej.

Jag gissar återigen att din hårddisk nu formaterats om från tidigare HFS+ till nuvarande APFS (beroende på dator och tidigare macOS). Det är ett säkrare men mer komplext format. I själva verket består din hårddisk av flera volymer, men Finder förenklar det så att du bara ser en "Macintosh HD". Men ändra inget utanför din egen användarmapp. Troligtvis kan du inte ens det. APFS och macOS skyddar dig mot både yttre hot och dig själv, om du inte vet exakt vad du gör. ?

Ursprungligen av culman:

Ja, det kan nog stämma, den låg inte i användaren (jag).

Om du - även i tidigare systemversioner - sparade dina användarfiler utanför din egen användarmapp kan du ha öppnat upp den för åtkomst för andra användare på nätverket, om du inte visste exakt hur du ställde in användarbehörigheter för mappen när den skapades.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-12-19 15:46
Ursprungligen av IngoX:

Kort svar: Ja. Nej.

Jag gissar återigen att din hårddisk nu formaterats om från tidigare HFS+ till nuvarande APFS (beroende på dator och tidigare macOS). Det är ett säkrare men mer komplext format. I själva verket består din hårddisk av flera volymer, men Finder förenklar det så att du bara ser en "Macintosh HD". Men ändra inget utanför din egen användarmapp. Troligtvis kan du inte ens det. APFS och macOS skyddar dig mot både yttre hot och dig själv, om du inte vet exakt vad du gör. ?

Om du - även i tidigare systemversioner - sparade dina användarfiler utanför din egen användarmapp kan du ha öppnat upp den för åtkomst för andra användare på nätverket, om du inte visste exakt hur du ställde in användarbehörigheter för mappen när den skapades.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-12-19 15:48
Ursprungligen av IngoX:

Kort svar: Ja. Nej.

Jag gissar återigen att din hårddisk nu formaterats om från tidigare HFS+ till nuvarande APFS (beroende på dator och tidigare macOS). Det är ett säkrare men mer komplext format. I själva verket består din hårddisk av flera volymer, men Finder förenklar det så att du bara ser en "Macintosh HD". Men ändra inget utanför din egen användarmapp. Troligtvis kan du inte ens det. APFS och macOS skyddar dig mot både yttre hot och dig själv, om du inte vet exakt vad du gör. ?

Om du - även i tidigare systemversioner - sparade dina användarfiler utanför din egen användarmapp kan du ha öppnat upp den för åtkomst för andra användare på nätverket, om du inte visste exakt hur du ställde in användarbehörigheter för mappen när den skapades.

Tack jättemycet, men jag är fortfarande litet förvirrad. Hoppas jag kan återkomma med några mer specifika frågor lite senare om du orkar svara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-12-19 16:07
Ursprungligen av culman:

Tack jättemycet, men jag är fortfarande litet förvirrad. Hoppas jag kan återkomma med några mer specifika frågor lite senare om du orkar svara.

här kommer en direkt: jag flyttade Arbetsfiler till min användarmapp, det gick bra ... Men när jag öppnar Macintosh HD i Volumes finns jag som tidigare som användare och Arbetsfiler även där --- fattar jag rätt om detta är som ett slags alias, alltså intte så att jag nu har två Arbetsfiler med samma innehåll nu?

Att det nya systemet skyddar en mot sig själv verkar vara en bra grej för jag verkar vara ute på okända vatten just nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-12-19 16:33
Ursprungligen av culman:

här kommer en direkt: jag flyttade Arbetsfiler till min användarmapp, det gick bra ... Men när jag öppnar Macintosh HD i Volumes finns jag som tidigare som användare och Arbetsfiler även där --- fattar jag rätt om detta är som ett slags alias, alltså intte så att jag nu har två Arbetsfiler med samma innehåll nu?

Nej, det blev nog kopia av "Arbetsfiler" i din användarmapp, ungefär som när man dra-släpper något mellan hårddiskar. En flytt hade ju inneburit att ta bort något från ett område där du nu antagligen inte längre har rätt behörigheter. Låt den gamla kopian ligga där så länge men använd inte den mer, bara filerna i din användarmapp.

Några fler tips:
I din egen användarmapp kan du spara filer var du vill, behöver inte vara i mappen "Dokument", men är kanske enklast så.

Filer på skrivbordet ligger i själva verket redan i din användarmapp, i en mapp "Desktop" (som dock kan vara gömd om du använder iCloud-synk av skrivbord och dokument till andra enheter)

Om du vill ha någon särskild mapp eller fil som du använder ofta mer lättillgänglig kan du istället för att flytta den skapa en genväg till filen. Högerklicka > Skapa alias

Tänk också på att ha backup! Som minimum, kopiera dina "Användarfiler" till t.ex ett usb-minne. Men jag rekommenderar att använda Time Machine till en direktansluten extern hårddisk.

1
Bevaka tråden