Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam filhantering?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-20 18:27

Jag undrar lite varför filhantering är så vansinnigt slött i OS X, jämfört med alla andra kända OS.

Att kopiera/flytta en eller ett par filer hit eller dit är inga problem, men att hantera ett hundratal filer i taget tar ju eoner av tid. Det verkar som om OS:et vill läsa "info" om varje fil innan den flyttas/kopieras. Stämmer det, och går det isåfall att stänga av?

Om det inte förhåller sig på detta vis, vad är det då som gör att det är så innerligt slött?

Åh... och vi pratar Jaguar här, 10.2.8.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-20 20:30

Tja, vet inte så mycket mer än att det går snabbare än i MacOS 9.

Men gärna svar om detta är en engångsföreteelse eller ett "känt fenomen".

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-20 20:37

Det jag har märkt är att om man "läser in" 2546 filer för flytt, vill Mac OS (X och 9) "läsa in - konfirmera?" alla 2546 filer för varje enstaka fil som ska flyttas. D.v.s. 2546x2546 "cykler" på något jävla onödigt sätt. Detta tar tiiiiiid för ett OS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-20 22:11

Tycker att Mac OS X (och tidigare äpple os) har en trevlig feature - räknar ut att filerna kommer att få plats på destinationen INNAN den startar kopiering - att det tar längre tid köper jag!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-20 22:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av eric
Tycker att Mac OS X (och tidigare äpple os) har en trevlig feature - räknar ut att filerna kommer att få plats på destinationen INNAN den startar kopiering - att det tar längre tid köper jag!

Men det räcker väl att räkna ut det EN gång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-20 22:22

Netzach: Det händer varje gång jag markerar och drar ett större antal filer, oavsett deras storlek och typ. Ju fler filer, desto längre tid tar den totala operationen.

Wire: Precis så verkar det vara.

Eric: Mjo, det kan ju te sig listigt, men när man ofta hanterar en större mängd filer, är det bara irriterande när en simpel operation ska ta uppåt minuten att utföra...

Jag skulle vilja veta om OS:et måste göra så här eller om det går att konfa bort?

Känns lite som floppy-med-många-filer-i-Windows95-Explorer-fenomenet här... mycket jobb och tid för ingenting...

Jag tycker även bläddring i mappar med många (100 st, inte så många egentligen) filer i över ett nätverk är alldeles för långsamt på grund av seg ikonuppritning, stänger jag av visa ikoner går det som smort. Konstigt nog gick snabbare med Mac OS 10.2. Servern är en Sun solaris enterprise. Jag tycker inte ett modernt OS ska ha dessa brister.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Wire
Det jag har märkt är att om man "läser in" 2546 filer för flytt, vill Mac OS (X och 9) "läsa in - konfirmera?" alla 2546 filer för varje enstaka fil som ska flyttas. D.v.s. 2546x2546 "cykler" på något jävla onödigt sätt. Detta tar tiiiiiid för ett OS.

Nu förstår jag inte. Om jag flyttar alla ca 20000 filer i en 3 GB stor mapp till en annan mapp så är de flyttade så fort jag släpper musknappen. Vadå konfirmera?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-12-21 01:44

Det här med filkopiering och -flytt avhandlas på ett bra sätt av David K Every på hans sajt. Här tar han upp skillnaderna mellan Mac OS och Windows. OS 9 och OS X behandlar det här på samma sätt, så även om skärmdumparna är från OS 9 så gäller det även X.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-21 01:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Wire
Men det räcker väl att räkna ut det EN gång.

Beror väl på om det är en eller flera som kopierar till destinationen…
Eller om destinationen/källan försvinner…
Kanske iofs ett väl överbeskyddande OS men ändå.

Men cp kör väl på i gammal god unixtradition (skriv tills det skiter sig), och tycker man cp är väl jobbigt så borde det väl gå hyfsat lätt att göra en liten applikation i Xcode?

[Alla som suttit och jobbat på en fil via nätet i unix där nätet går ner eller liknande vet hur helvetes jävla förbannat skitsur man blir när applikationen upptäcker detta mitt i skrivandet av den filen… och allt går i lås… (lås som i "#%&/%/ och inte som i fix-o-funk…) förvisso kan man ju skriva annorstädes, men då står man med filen i två delar på olika ställen… äh, glöm detta - det är nog fixat nu för tiden ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-21 02:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Det här med filkopiering och -flytt avhandlas på ett bra sätt av David K Every på hans sajt. Här tar han upp skillnaderna mellan Mac OS och Windows. OS 9 och OS X behandlar det här på samma sätt, så även om skärmdumparna är från OS 9 så gäller det även X.

En bra artikel, men jag är fortfarande nyfiken.
Mest för att jag inte får någon dialogruta som säger "Preparing to copy", utan bara "badboll" tills alla filer är kopierade. Det som David K Every kallar preflight verkar alltså hända, men utan den visuella feedback som han så entusiatiskt framhåller. Preflight må vara bra, men jag vill inte ha den om den ska ta sån vansinnig tid på sig, även på min dual 1.25 G4...

Så frågan kvarstår; går det att stänga av preflighten eller göra den mindre "noggrann"?

Självklart kan man ju, som Pär säger, köra shell-kopiering... men det är en work-around, inte en lösning.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-21 10:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av jolander
Jag tycker även bläddring i mappar med många (100 st, inte så många egentligen) filer i över ett nätverk är alldeles för långsamt på grund av seg ikonuppritning, stänger jag av visa ikoner går det som smort. Konstigt nog gick snabbare med Mac OS 10.2. Servern är en Sun solaris enterprise. Jag tycker inte ett modernt OS ska ha dessa brister.

Mac OS X i nätverk är en mardröm i seghet. Vi har återgått till ASIP 6 från Mac OS X Server på några servrar. Och därmed ökat prestandan rejält för användare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Wire
Mac OS X i nätverk är en mardröm i seghet. Vi har återgått till ASIP 6 från Mac OS X Server på några servrar. Och därmed ökat prestandan rejält för användare.

Visst är det konstigt med ett modernt OS, eller? Det måste väl vara ett prioriterat problem hos Apple tycker jag.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-12-21 13:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av macce
Mest för att jag inte får någon dialogruta som säger "Preparing to copy", utan bara "badboll" tills alla filer är kopierade. Det som David K Every kallar preflight verkar alltså hända, men utan den visuella feedback som han så entusiatiskt framhåller. Preflight må vara bra, men jag vill inte ha den om den ska ta sån vansinnig tid på sig, även på min dual 1.25 G4...

Så frågan kvarstår; går det att stänga av preflighten eller göra den mindre "noggrann"?

Jag känner inte alls igen det du beskriver. För mig fungerar kopieringen som Every beskriver. Om jag försöker dra och släppa en mapp med 3,5 GB och 1330 objekt på en skiva utan tillräcklig plats så bara blixtrar det till och så dyker dialogrutan nedan upp. Finns det plats så börjar kopieringen direkt. Tar inte ens en sekund.

Jag tror att det är ditt operativ som har blivit knasigt, och inte att det är funktionen i sig som det är något fel på. Upplever du samma sak på någon annan maskin? Om inte så kan nog felet härledas till just din burk/installation.

Vad det gäller avknäppning eller inte av preflight så går det såklart inte. Funktionen finns inbyggd i filsystemet/filhanteringen och ligger mycket djupare ner än vad användarens fingrar räcker. Personligen tycker jag det är en ypperlig funktion.

1
Bevaka tråden