Deras lösning är ju grymt dyr. Finns ingenting som befogar deras höga pris mer än att de själva säkert anser att det är en oerhört hypad pryl pris.
4st 250GB S-ATA Maxtor diskar kostar 10.000kr drygt inkl. moms. Ett bra S-ATA kort får man för 1000-1500kr. Till detta tillkommer div. kablage, eventuellt en fläkt (?) och diverse aluminiumplåt samt tillverkningskostnader.
Men det är trots allt kul att det finns företag som utvecklar dylika lösningar, även om jag själv aldrig skulle köpa något dylikt för det priset.
Tyvärr är jag relativt säker på att ersättningen av plexiglasskivan med denna plana aluminiumplåt, både hämmar luftflödet kring CPU-kylarna och PCI-kortet. Dessutom lär det bidra negativt till ljudnivån i maskinen.
Själv skulle jag nog göra som du föreslår Xedoz. En egen aluminiumbrygga där diskarna montera med gummiupphängning och utrymme för luftflöde sinsemellan diskarna. Bryggan skulle man förmodligen kunna hänga antingen i taket eller i golvplåten, som trots allt inte tycks vara så pass instabil. Genom att plocka bort plastbiten som utgör stöd för långa PCI-kort ges ytterligare utrymme. Och genom att slopa möjligheten för långa PCI-kort över huvudtaget ges gott om utrymme.
Det hela kan sedan kompletteras med antingen en evakueringsfläkt, likt den som sitter bakom den ordinarie fläkten för kylning av hårddiskarna, eller en vanlig cirkulationsfläkt, likt den som kyler PCI-korten i originalkonstruktionen. Fläkten skulle givetvis komma att styras mha. termostat.
Nåväl. Detta får bli ett senare projekt för min del, då mer utrymme än 500GB ej är aktuellt idag i vilket fall.