Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Midi- och ljudprogram för OsX?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-02-11 20:08

Letar efter ett billigt "Cubase-liknande" program för att pilla lite med MIDI och gärna också med ljud. (Behöver inte vara samma program). Vad rekomenderas?

Har försökt leta runt lite och har fått för mig att Cubasis inte finns för OsX. Stämmer det? Vad innebär de andra versionerna av Cubase? Verkar finnas någon i 1500 kr-klassen också.
Eller finns det andra bra och billiga program?

Jag har inte pillat med det här på flera år, så jag känner mig lite grön...

Ursprungligen av Clas:

Letar efter ett billigt "Cubase-liknande" program för att pilla lite med MIDI och gärna också med ljud. (Behöver inte vara samma program). Vad rekomenderas?

Har försökt leta runt lite och har fått för mig att Cubasis inte finns för OsX. Stämmer det? Vad innebär de andra versionerna av Cubase? Verkar finnas någon i 1500 kr-klassen också.
Eller finns det andra bra och billiga program?

Jag har inte pillat med det här på flera år, så jag känner mig lite grön...

Apples nya GarageBand lär ju vara svårslaget vad gäller ljud och pris vs möjligheter och även Hitkit med instegs Logic är ju löjligt billigt
http://uk.dk.com/Book/DKEnhancedBookFrame/0,1858,,00.html?id=1405302305&sym=SYN

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-02-11 22:23

Det där Logic som följer med Hit Kit verkar ju inte helt dumt! Någon som har erfarenhet av det?
Bara det att man får en mikrofon på köpet...

  • Medlem
  • 2004-02-11 22:28

Aldrig någonsin hört talas om detta program. Sökte lite snabbt på Google, men fann vid första anblick inga hänvisningar till emagic.de - sidorna. Ska detta program vara som Garageband alltså? Nån som har ett screenshot?

Fredrik

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-02-11 22:31

Får uppfattningen att det "Hit Kit" är CD-skivorna, den gräsliga kartongen och mikrofonen, och att den innehåller någon form av "lätt"-Logic.

  • Medlem
  • 2004-02-11 22:38

Vilken version av Logic hänger med då? Finns ju bara PRO och EXPRESS nu? Förresten, innan "nya" Logic Audio kom, vilken version hette "Silver" "Gold" och "Platinum".

/Fredrik

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-02-11 22:48

Macoteket säljer det för 411 kr och skriver bl.a. följande om vad som medföljer:

Citat:

* En CD-ROM-skiva med en exklusiv version av det branschledande sequencerpaketet Hit Kit Logic Software. Programmet Logic Audio kan installeras på alla datorer som uppfyller systemkraven (se nedan)

På sidan som finns länkad längre upp i tråden fanns det lite bilder. Verkar vara ungefär vad jag är ute efter och priset är ju hur som helst inte så högt, så man kan ju nästan chansa...

  • Medlem
  • 2004-02-11 22:52

Skulle ju vara underbart om det är mer utvecklat än GarageBand: Läs OPTIMERAT. Den enda kråksången är väl att det är Apple som tillverkar båda programmen = GB bygger på detta? eller inte kanske....hur ligger det till egentligen? Såg nånstans att systemkraven var lägre på Hit Kit än GB.

INFO SAXAT FRÅN MACOTEKET.SE:

Till nästa generation spirande popstjärnor:
BÖRJA MIXA NU! Vill du komponera en listetta? The Hit Kit gör det möjligt!

Förvandla ditt sovrum till en virtuell studio för heavy metal, pop, rap eller rock.
Ljudsamplingar, demoinspelningar, egna ljud och ett virtuellt mixerbord är allt du behöver för att börja klättra på listorna.

The Hit Kit lär dig att ställa in, spela in, producera och mixa egen musik. Det spelar ingen roll hur mycket eller hur lite utrustning du redan har. Det här paketet hjälper alla att skriva och producera låtar. Resultatet blir alltid en hit.

Paketet innehåller:
* En handbok på 24 sidor, full med anvisningar och tips

* En CD-skiva med viktiga trumspår och loopar. Fler exklusiva samplingar och instrument finns på Hit Kit Minisite på adressen www.dk.com/hitkit

* En CD-ROM-skiva med en exklusiv version av det branschledande sequencerpaketet Hit Kit Logic Software. Programmet Logic Audio kan installeras på alla datorer som uppfyller systemkraven (se nedan)

* En mikrofon som är perfekt för både sång och instrument.

Kombinera allt det här med erfarenheten hos författaren, skivproducenten Steve Levine, och gör dig redo att bli popstjärna!

Systemkrav
* Mac OS 10.2 eller senare, 9.2 eller senare
* Minst 128 MB RAM-minne
* CD ROM- eller DVD-enhet för installation
* Ljudingång krävs (mic ingång)
* Till äldre datorer kan det behövas en ljudadapter, t.ex. Griffin iMic USB-ljudadapter

Rekommenderade systemkrav
* Ljudmaskinvara med låg fördröjning
* MIDI-gränssnitt
* Separat hårddisk för ljuddata

----

Några screenshots såg jag ej til dock...

/Fredrik

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-02-12 10:30

Har rotat lite mera nu.

Här hittar man lite mer info, bl.a. en manual för Logic.

Beställer hem det från Macoteket så ska jag rapportera om vad det är för något.

Ursprungligen av Nifo:

Skulle ju vara underbart om det är mer utvecklat än GarageBand: Läs OPTIMERAT. Den enda kråksången är väl att det är Apple som tillverkar båda programmen = GB bygger på detta? eller inte kanske....hur ligger det till egentligen? Såg nånstans att systemkraven var lägre på Hit Kit än GB.

/Fredrik

Det Logic som följer med är ju en äldre version som gjordes innan Apple tog över Emagic men ändå bra motsvarande typ Cubasis.250 spänn som det kostar i England inkl. en enkel mik är ju som sagt löjligt billigt.

Garageband är ett lite annorlunda program som är tyngre för datorn p.g.a. att den använder en live timestretch teknik för looparna och de virtuella instrumenten kräver mer processorkraft. Handlar alltså inte om optimering utan om två lite olika tekniker. Använder man dock GarageBand mest för midi och använder ett fåtal audiospår så lär det ju inte vara så tungt för datorn.

Senast redigerat 2004-02-12 20:33
  • Oregistrerad
  • 2004-02-12 17:39

Från Steve Levines hemsida:

"Kids' Hit Kit makes sweet music

"Dorling Kindersley (DK) has published an innovative learning title for music-makers, called The Hit Kit.. Aimed at children and assembled by Grammy-award-winning record producer Steve Levine ( whose credits include Culture Club and Ziggy Marley), The Hit Kit offers tools to make music on a computer.

"It constists of a 24-page booklet, which features set-up and audio-production advice from Levine.. It also ships with an exclusive, stripped-down but fully functional version of Emagic's industry-standard music-production software, Logic Audio; a CD of drum and percussion samples; and a dynamic microphone.

"The version of Logic Audio in the box has been specially developed for The Hit Kit.. It offers support for 16 MIDI tracks, eight audio tracks, eight audio instruments and contains a software synthesizer.. The software is compatible with OS X, OS 9 and Windows.. The Hit Kit costs £25 including VAT.. It is expected to be in full view at MacExpo 2003."

  • Oregistrerad
  • 2004-02-12 17:41
Ursprungligen av Clas:

Letar efter ett billigt "Cubase-liknande" program för att pilla lite med MIDI och gärna också med ljud. (Behöver inte vara samma program). Vad rekomenderas?.

Jag säger bara: GarageBand GarageBand GarageBand! För 495 :-

  • Oregistrerad
  • 2004-02-14 07:20
Ursprungligen av Clas:

Letar efter ett billigt "Cubase-liknande" program för att pilla lite med MIDI och gärna också med ljud. (Behöver inte vara samma program). Vad rekomenderas?

Har försökt leta runt lite och har fått för mig att Cubasis inte finns för OsX. Stämmer det? Vad innebär de andra versionerna av Cubase? Verkar finnas någon i 1500 kr-klassen också.
Eller finns det andra bra och billiga program?

Jag har inte pillat med det här på flera år, så jag känner mig lite grön...

Nej cubase finns för mac, Cubase SL. är väl den billigaste men tror den kostar 3 tusen tror jag.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-02-14 09:42

Fick hem Logic Hit Kit igår. Riktigt trevligt program faktiskt! Om man nu lyckas forcera den glättiga förpackningen...

Var faktiskt vad jag var ute efter! Har naturligtvis inte gjort några djupare studier, men det verkar ganska kompetent för det priset.

Någon föreslog GarageBand, men vad jag har förstått så går det inte att styra MIDI-instument med det, inte heller exportera som MIDI-fil. Plus att det är nog på gränsen vad min dator skulle klara av.

  • Medlem
  • 2004-02-14 09:46

Berätta nu mer. Jämför gärna med 1) Ett "vanligt" fullpris sequensingprogram som ex Cubase, Logic Audio Platinum och dels gärna med Garageband. Jobbar man med loopar samt mjukvarusyntar eller är det en ren sequenser? Hur är det med effekter osv?

Vad jag menade när jag frågade vad den äldre Logic versionen hette (De som hette, silver, gold platinum) hade inget att göra med hit kit. Tänkte bara höra om ni visste. Undrar nämligen.

/Fredrik

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-02-14 10:08

Nu är mina erfarenheter av andra program både gamla och begränsade, så någon objektiv recension och jämförelse vill jag inte ge mig in på.

Det går att plocka in ljud från t.ex. en CD och klippa och klistra. Har inte rikigt fått till hur man snyggt gör in- och uttoningar, inte riktigt lika intuitivt som t.ex ProTools (Free-varianten som jag har i 9:an) eller gamla Sound Edit. Man får greja med autamation en, och det är svårt att få snyggt när man gör det "manuellt". Men det är säkert bara jag som inte hittat alla funktioner ännu.
En grafisk mix med reglar och en 2-bands EQ. Två "rattar" för Reverb och Chorus.

Seequenser-delen verkar motsvara det jag var ute efter. Det går att "spela in" från mit elpiano och det går att använda Logic för att styra pianot. Ungefär så långt jag kom i mitt Cubase-användande på Musikhögskolan.

Den verkar ha någon form av mjukvarusynthar i sig, men är inte så insatt i det för att kunna uttala mig. Likadant med loopar och så.

Ska pilla vidare under helgen och veckan (har ju sportlov), så jag lär återkomma.

1
Bevaka tråden