Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatiskt byte av trådlöst nätverk?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Va fasiken, vad betyder egentligen "förvalt nätverk: automatiskt" i airportinställningarna?

Jag har två trådlösa nätverk här hemma, min basstation och min Cube som delar ut sin internetuppkoppling via airport.

Jag sitter _på_ min basstation, med nästan noll signalstyrka från min Cube. Men ändå så envisas powerbooken med att koppla upp sig mot det senast uppkopplade nätverket, dvs till min Cube trots usel mottagning. Borde den inte byta till det nätverk som ger starkast signal, _åtminstånde_ vid omstart ?
Vad fasiken gör den inställningen där isåfall?

Edit:förtydligande

Senast redigerat 2004-04-23 23:37

Ingen?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-04-24 01:33

Det är inte så att du har båda nätverken inställda på samma kanal? Den förvalda kanalen för Airport är 11, men det går att byta. Prova att göra det på den ena och se om det hjälper.

Du kommer förmodligen att behöva göra två platsinställningar – en för varje nät – som du växlar mellan manuellt.

Ursprungligen av Kalle W:

Det är inte så att du har båda nätverken inställda på samma kanal? Den förvalda kanalen för Airport är 11, men det går att byta. Prova att göra det på den ena och se om det hjälper.

Du kommer förmodligen att behöva göra två platsinställningar – en för varje nät – som du växlar mellan manuellt.

Man tackar för tipset, men tyvärr hjälpte det inte att byta kanal...

Tydligen ska det andra alternativet "Förvalt näverk: Ett specifikt nätverk"vara kopplat till just olika platsinställning som man växlar mellan manuellt, precis som du säger. Men, fortfarande finns alternativet "automatiskt" kvar. Man undrar ju vad den inställningen är till för.
Hjälpen säger så här:
"Automatisk är förvalt i popupmenyn "Förvalt nätverk". När Automatisk är markerad, letar datorn upp det närmaste nätverket och försöker ansluta till det."

Borde det inte innebära att det automatiskt ska byta näverk till det med starkast signal?

1
Bevaka tråden