• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-07 15:12

Försökte köra webb-TV från TV4:s sajt och får mig tilldelat 600 kbit/s, fast deras egen bandbreddstest upplyser mig om att jag har över 50000 kbit/s mot servern.

"Din Internet-leverantör har inte eget avtal med oss. Normalt kan du därför inte få video med högre kvalitet än 600 kbit/s.

P.g.a. kapacitetsproblem på Internet erbjuder vi toppkvalitet bara till kunder hos en rad bredbandsleverantörer:

NextGenTel
BKK
Lyse Kraft
Chello
Fotboll från Tippeligaen och NM är dessutom tillgängligt i 600 kbit/s för kunder från Telenor."

Får efter viss irritation i alla fall till slut igång eländet, som består av en ful och icke fungerande Flashspelare med "inbyggd" Windows Media Bajskorv Player. Reglagen funkar inte, och med 600 kbit/s så blir förstås kvaliteten sämre än en super-8 som filmats av med handhållen VHS-kamera på utomhusbiograf i Pakistan.

Hela gränssnittet med amatörmässigt placerade scrollbara lager som naturligtvis ser fördjävliga ut med allt annat än IE 6 på PC suger hårt.

Läser sedan på sajtens FAQ:

"Fungerar tjänsten på Mac?
Jag får det inte till att fungera på Mac.

Tjänsten är testad och fungerar med Windows Media Player 7.1 i Internet Explorer 5.5 på MacOS 9. Observera att kontroll av videoavspelning med knapparna i underkant av videobilden inte fungerar på Mac."

"Erbjuder ni video i Real-format eller Quicktime? Varför använder ni inte öppna format?

Vi har begränsat oss till ett format av kostnadshänsyn. Per idag menar vi att Windows Media Player utgör det bästa alternativet, baserat på en rad kriterier. Vi bedömmer oavsett fortlöpande all ny teknologi innanför streaming video.

Det finns inga effektiva videoformat för streaming som inte är proprietära i dag (MPEG4 är en standard, men det finns såvidt vi vet ingen fullgod implementation av öppna spelare och encoders och servrar som tacklar streaming).

Real och Quicktime är format som är tillgängliga på flera plattformar.Men det är några nackdelar (både för användaren och för oss) med dessa formaten. Vi har landat på det proprietära alternativet som är mest smärtfritt både för oss och inte minst för nästan alla potentiella användare."

OK.

Av denna information samt resten av FAQ:n får jag ut följande.

1. De är totalt illitterata.
2. Deras kunskap om streaming video och olika format är obefintlig.
3. De har låst sig till en tjänst som
a) inte funkar på Mac (utom halvtaskigt under OS 9)
b) inte funkar på Linux
c) inte ens funkar ordentligt på Windows annat än med IE6. Och ofta inte då heller. (Se FAQ:n…)
d) är låst till ytterst få och perifera leverantörer av bredband (om man nu inte är road av titta med 600 kbit/s)
e) har ett gränssnitt som inte ens verkar ha kollats på någon annan webbläsare än IE 6 på PC.

Är webbansanvarige på sajten full, barnledig eller bara allmänt inkompetent?
Är det en samling sommarjobbare på TV4 som köpt in och satt upp denna tjänst?
Eller är det månne straffångar som gör denna tjänst som ett led i återanpassningen till samhället?

Det är sajter i stil med denna som får oss alla att hoppas jag på en ny, snabb och brutal dot.com-död för alla inkompetenta människor i branschen.

Kan man bli annat än mörkrädd?