Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

nybörjarfrågor

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå allihopa!
fick min första mac, en iBook igår.

Måste säga at den överträffade mina förväntningar, e supernöjd. inga defekter eller döda pixlar. Gött!

Nu kan jag knappt slita mig från den för att jag måste hela tiden leta nya program och sånt till den

Iallfall, jag har 4 frågor:

1: var sitter tildeknappen?

2: Om jag vill köra utan batteri, räcker det att jag sätter den i viloläge och tar ut batteriet, eller måste jag stänga av den?

3:var sitter "delete"knappen?

4: (den dumaste frågan känns det som): vad är det för knapp som sitter höger om optionknappen, alltså den där uppåtpilen med tak. Jag gissar på att det är en "retur"knapp., har jag rätt?

1: Alt + ¨ (knappen till höger om å)

2: Det låter klokt. Men jag skulle tro att du kan ta bort det med datorn igång. Däremot kan du inte byta batteri med datorn i vila (utan nätadapter vill säga). Det kan man med Powerbook.

3: Jag är osäker på om Delete har någon annan funktion i Macen än "Backspace" ovanför returtangenten.

4: Det är vad som kallas Enter. (Retur tangenten är return). Enter är den tangent du normalt hittar längst ner till höger på numeriska delen på ett fullstort tangentbord. De har ibland samma funktion. Men väldigt ofta olika funktion. Jag har lite svårt att formulera en regel för när den fungerar hur. Men det lär man sig

  • Oregistrerad
  • 2004-09-17 23:55
Ursprungligen av Jonas Mellander:

4: Det är vad som kallas Enter. (Retur tangenten är return). Enter är den tangent du normalt hittar längst ner till höger på numeriska delen på ett fullstort tangentbord. De har ibland samma funktion. Men väldigt ofta olika funktion. Jag har lite svårt att formulera en regel för när den fungerar hur. Men det lär man sig

4. Du har t ex en dialogruta där du kan skriva in i ett textfält. Under detta textfält finns en knapp som heter OK.

Tryck på Retur, så får du en ny rad i textfältet.

Tryck på Enter, så är det som om du klickat på OK-knappen.

Slutsats: Tryck på Retur när du vill ha ny rad. Tryck Enter istället för att klicka en förinställd (default)-knapp ,dvs när du säger till datorn "Nu är jag klar". Då blir det aldrig fel.

Och: det var ingen dum fråga. Det dröjde lång tid innan jag förstod att den var Enter - jag som alltid använder Enter längst ner till höger på större tangentbord. Jag trodde alltså att den saknades (symbolen finns faktiskt på större tangentbord, men det just ingen symbol man lägger på minnet).

3. Håll ned fn-tangenten och tryck på pilknapparna så får du bläddringsfunktionerna.

OBS! Du har väl sett att det finns ett numeriskt tangentbord som du startar med F6 ?

Och välkommen till den ljusa sidan!

Ursprungligen av Sverker Hahn:

OBS! Du har väl sett att det finns ett numeriskt tangentbord som du startar med F6 ?

Om man av någon anledning bara vill ha det tillfälligt kan man hålla nere Fn-tangenten istället.
Upptäckte just att dioden under NumLock/F6 på min Powerbook är väldigt felplacerad. Inte snyggt alls. Sitter inte under själva orden så att säga.

Delete har en annan funktion. Eftersom den saknas (?) på din iBook är det shift + backspace.

Ursprungligen av Ola Oscarsson:

Delete har en annan funktion. Eftersom den saknas (?) på din iBook är det shift + backspace.

Det fungerar inte för mig. Däremot fungerar fn + backspace som delete

OK! Kan du ge ett exampel på när det används? (kan tänka mig i terminalarbete, men alla Mac-applikationer tar väl hänsyn till den indirekta avsaknaden av denna tangent på bärbara Macar?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-17 23:47
Ursprungligen av Jonas Mellander:

OK! Kan du ge ett exampel på när det används? (kan tänka mig i terminalarbete, men alla Mac-applikationer tar väl hänsyn till den indirekta avsaknaden av denna tangent på bärbara Macar?)

Delete raderar tecknet till höger om insättningspunkten, till skillnad från vanliga backstegstangenten, som raderar till vänster.
Delete finns på vanliga Apple-tangentbord och fungerar i systemet, men eftersom bärbara Macar ska vara så små som möjligt så har de inte tagit med delete som en egen knapp på bärbara datorers inbyggda tgb, utan endast via fn + backsteg.

Mac-tangentbord är inte alls särskilt annorlunda jfrt med PC-tangentbord - bara att de flesta tangenter har en symbol istf en text (tex så står det "caps lock" på PC, men på Mac är det en symbol istället). Egentligen är den enda skillnaden mellan Mac och PC-tangentbord att Appples tgb som standard har knappar för ljud och CD-spelaren, knapparna F13-F16, alt-tangenten ett steg till vänster, Kommando-tangent istf Windows-tangent och ingen kontextmenytangent.

Tack för alla svar! och så snabbt!
Är fortfarande osäker på det här med batteriet, men jag postar ett nytt inlägg i iBook-forumet så kanske fler läser det.

Nu ska jag ge mig på fink och lite sånt

Om du trycker på flaggan uppe i högra hörnet, välj open international, fliken Input Menu och där bockar du i Keybordviewer så får du en ny post under flaggan som heter: show keybordviewer. Där kan du se alla tillgängliga tecken på ditt skrivbord. Smidigt och bra!

Lite OT men en applikation du bör hämta är Quicksilver. Det är kanon för att öppna dokument samt program. Du behöver aldrig mer leta efter de på din hårddisk

Jag använder denna nybörjartråd till min fråga så slipper det bli en nybörjartråd till

Jag plockade jag upp en performa460 för att kolla vad jag har på en scsi disk jag hade liggande.

Jag har inte använt denna på ett tag och använder inte Mac till vardags så hur konstigt det än låter så mins jag inte ens hur jag får igång skrället! Mina andra Mac'ar startar nog med en knapptryckning på tangentbordet men på detta tb hittar jag inte någon startknapp, och musknappen startar inte upp den heller, jag tycker att den borde hoppa igång så som jag har tryckt överallt!

Kan nätdelen vara trasig eller är jag bara allmänt korkad?

Någon vänlig själ som har ett bra tips

mvh Bernt

edit:Versal felstavning

Senast redigerat 2012-05-01 18:25

Det måste väl sitta en strömbrytare nånstans på datorn, kanske bak bredvid nätaggregatet.

Det sitter väl en strömbrytare i bakkant av "lådan"?

PS. Och det heter Mac, inte MAC. Det är något helt annat.

på PC sitter ju en startknapp på fronten av lådan men inte på denna och på classic var det en startknapp på tangentbordet om jag inte mins fel

Ursprungligen av performa460:

på PC sitter ju en startknapp på fronten av lådan men inte på denna och på classic var det en startknapp på tangentbordet om jag inte mins fel

Har du det som behövs ADB-tangentbord / kablar etc?

Ja den är påslagen

Om ADB innebär Mac tangentbord så är det originaltangentbord och mus som hört till Performan som är anslutet

Ursprungligen av performa460:

Om ADB innebär Mac tangentbord så är det originaltangentbord och mus som hört till Performan som är anslutet

Jag ser en startknapp på bilden.

Längst upp till höger.

Jaha ok, då är det nog tyvärr nätdelen som är paj för den startar inte när man trycker på den, får väl öppna och se om det sitter någon säkring i nätdelen då.

Ja det batteriet ser jag, ett Lithium
Jag hittade en säkring i nätdelen och byglade den med en hel men det startade inte ändå, så du har nog rätt i att det kan vara 3,6v batteriet som är slut
Ska se om jag har ett sådant batteri någon stans, jag tackar för tipset

Performa 460, eller LC-modellerana de byggde på har ett 3,6V backupbatteri nere på kortet.
Utan detta vägrar de ens starta.

Ta loss det som sitter där, det sitter i en hållare. Du kan få snäppa loss övre delen för att kunna ta ut det på vissa.
Åk till batteriexperten, köp ett nytt för 50:-

Sätt i, om du har en liten röd knapp (microswith) på moderkortet tryck på den i en sekund, och starta sedan datorn med RESET-PRAM-handgreppet (Option-commandP-r), låt den starta upp tre ggr (ellervardet två?)
sedan är klockan 1970 och musacceleration etc nollställt, lite pill i inställningar....

Ha kul

(Ovan är kunskap sedan 1990 eller så, jag kanske inte är 100% korrekt allid)

Ursprungligen av Goflorp:

........, om du har en liten röd knapp (microswitch) på moderkortet tryck på den i en sekund, och starta sedan datorn med RESET-PRAM-handgreppet (Option-commandP-r), låt den starta upp tre ggr (ellervardet två?)
.......................

Den röda switchen hittar jag inte, är det en Cmos-reset, startar den utan att ha tryckt på den? Pc startar ju med tomt backupbatteri bara man har nätkabel i dock med meddelande om att biosinställningarna måste göras, jag ska se om det startar upp på tre 1,5v

Senast redigerat 2012-05-01 21:37

Batteriet är sannolikt slut och om jag inte minns fel hände det att Performorna vägrade starta då.

Edit: som sagt.

Ursprungligen av Goflorp:

Performa 460, eller LC-modellerana de byggde på har ett 3,6V backupbatteri nere på kortet.
Utan detta vägrar de ens starta.

Ta loss det som sitter där, det sitter i en hållare. Du kan få snäppa loss övre delen för att kunna ta ut det på vissa.
Åk till batteriexperten, köp ett nytt för 50:-

Sätt i, om du har en liten röd knapp (microswith) på moderkortet tryck på den i en sekund, och starta sedan datorn med RESET-PRAM-handgreppet (Option-commandP-r), låt den starta upp tre ggr (ellervardet två?)
sedan är klockan 1970 och musacceleration etc nollställt, lite pill i inställningar....

Ha kul

(Ovan är kunskap sedan 1990 eller så, jag kanske inte är 100% korrekt allid)

Ursprungligen av Mutant:

Batteriet är sannolikt slut och om jag inte minns fel hände det att Performorna vägrade starta då.

Edit: som sagt.

Ja det stämmer som ni säger, det är mycket riktigt slut, jag testade med ett nytt 3v men det var för lite spänning tydligen så jag får ta å ordna ett 3,6v så hoppar den väl igång igen,

Röda knappen kan ha varit Performorna med 603e-CPU (5200, 6200 osv)... strunt i det.

Tror inte den vill vara med på 2x1,5V. Köp ett riktigt batteri istället. Det räcker i säkert tre år.

Jag testade med 3x1,5v i serie men av någon anl startade den inte, ska testa med nytt 3,6v kan va bra att ha i vilket fall som helst.
Jag mätte på nätdelen men den ger inga spänningar alls, kanske fel på den eller så behöver den en klarsignal från moderkortet innan den släpper på?

1
Bevaka tråden