Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VLC stannar upp datorn vid start.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har ett problem som dök upp när jag installerade 3ivx och Divx codecs.
När jag startar VLC och spelar första filmen så stannar datorn upp i ca 5 sekunder och sedan spelas filmen ca 5 sekunder in i filmen och ett meddelande om VLC varnar om slö cpu.
Stänger jag inte av VLC och spelar nästa film så spelas den direkt och datorn låser sig ej.

När datorn låser sig så stannar disken och bilden på skärmen. Man kan röra musen men inget händer vid klick osv. Dockan förstorar inte när musen går över.

Har avinstallerat båda codecs, tagit bort VLC samt tillhörande prefs-filer och sedan lagt in VLC igen men felet kvarstår.

Någon som har en bot på mitt problem?

Ursprungligen av Ductic:

Hej,

Har ett problem som dök upp när jag installerade 3ivx och Divx codecs.
När jag startar VLC och spelar första filmen så stannar datorn upp i ca 5 sekunder och sedan spelas filmen ca 5 sekunder in i filmen och ett meddelande om VLC varnar om slö cpu.
Stänger jag inte av VLC och spelar nästa film så spelas den direkt och datorn låser sig ej.

När datorn låser sig så stannar disken och bilden på skärmen. Man kan röra musen men inget händer vid klick osv. Dockan förstorar inte när musen går över.

Har avinstallerat båda codecs, tagit bort VLC samt tillhörande prefs-filer och sedan lagt in VLC igen men felet kvarstår.

Någon som har en bot på mitt problem?

VLC använder sina egna codecs, och inte Quicktimes. Så där var aldrig felet. Skulle rekomendera dig att reparera filrättighterna i Diskverktyget. Och köra diskkontroll.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-06 02:50

Jag har precis samma "problem", och det har alltid varit så. Som jag ser det är det helt enkelt VLC som är lite halvtaskigt programmerat och försöker sig på lite för mycket på en gång eller något i den stilen. De 5 sekunderna man får vänta får man stå ut med helt enkelt. Beror nog ganska mycket på hur mycket kraft man har i burken också. Det är ju ingen superoptimerad mediaspelare direkt.

http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-72733

Tydligen är det många som har detta fel

1
Bevaka tråden