Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Max 128 GB disk i PowerMac G4?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-10 15:29

Satte in en 160GB disk extra i min G4 igår, den är nu slave och går att boota ifrån. Original 10 GB disk sitter kvar som master ännu så länge.

En märklig grej är att HDn bara visas som 128GB trots att den är på 160GB. Beror det på begränsningar i G4an (har en gammal 350MHz AGP-graphics modell). Någon som vet?

Ännu mer förvånad blev jag när jag flyttade samma HD till en firewirelåda (från Macoteket, ca. 2 år gammal, sitter en 80GB HD i den vanligtvis). Även då gick det inte att formatera den till mer än 128GB. ?? Är begränsningen i OS X? Kör 10.3.5, så det låter ju osannolikt.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-10 15:50

128 är max på något sätt, typ idekontroller eller något.
Dock kan OSX adressera större doningar så det finns massa inlägg om större diskar som formaters i en modernare burk och sedna kan användas i en äldre (antar att OSX måste ligga på de förstra 128GB då man ju inte kan se mer än 128GB innan OSX är laddat, ungefär som med denhär "sura" 8GB gränsen på ändå äldre burkar.)

Över firewire borde det väl gå formatera till större, men det förutsätter ju att idekontrollen i den externa burken fixar det...

1
Bevaka tråden