Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mp3 kodning i i-tunes

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-18 20:24

Har lite problem med pc-användare som inte kan lyssna på mina mp3-filer via hemsidan, så jag undrar följande. Om man kodar musik med i-Tunes mp3-kodare, kan då inte pc användare lyssna på detta utan att ha Quicktime?
Det är ju en mp3-fil och mp3-spelare på en pc borde väl svälja det, eller?
Eller är det så illa att i-Tunes låser mp3-formatet till Quicktime?

• Oregistrerad
  • 2004-11-18 20:29

Är du säker på att du kodar med mp3 och inte aac (mp4) då? AAC är ofta standard i iTunes. Du måste välja nånstans (i menyer, vet inte exakt var) att du ska koda i mp3 och inte aac. Då kan de nämligen inte lyssna på det utan Quicktime eller annat program som har aac-codec inbyggt.

P.S. LAME är bästa mp3-encodern. D.S.

Ursprungligen av frafilm:

Har lite problem med pc-användare som inte kan lyssna på mina mp3-filer via hemsidan, så jag undrar följande. Om man kodar musik med i-Tunes mp3-kodare, kan då inte pc användare lyssna på detta utan att ha Quicktime?
Det är ju en mp3-fil och mp3-spelare på en pc borde väl svälja det, eller?
Eller är det så illa att i-Tunes låser mp3-formatet till Quicktime?

• Oregistrerad
  • 2004-11-18 20:54
Ursprungligen av petsematary:

Är du säker på att du kodar med mp3 och inte aac (mp4) då? AAC är ofta standard i iTunes. Du måste välja nånstans (i menyer, vet inte exakt var) att du ska koda i mp3 och inte aac. Då kan de nämligen inte lyssna på det utan Quicktime eller annat program som har aac-codec inbyggt.

P.S. LAME är bästa mp3-encodern. D.S.

Kände på mig att jag skulle ha förtydligat det.
Jo, jag kodar med mp3. Trodde ju då att det skulle var grönt för pc sidan, men icke heller.
Såvida de användare som klagat har andra problem........

• Oregistrerad
  • 2004-11-18 20:32

En mp3 skall en peze svälja, kodar du m4a så behövs Realaudio eller QuickTime eller det mesta annat utom just WIMP

Om det är mp3 så är det mp3. Det finns inte olika för mac och pc eller så.

Om de kan lyssna på filerna efter att ha laddat ner dem är det troligen någon inställning i webservern som inte är rätt inställd.

• Oregistrerad
  • 2004-11-21 10:57

Finns ett program som heter "remove mac os junk". Det gjorde Wav filer spelbara på en Win maskin...

• Oregistrerad
  • 2004-11-21 11:30

Har nu haft möjlighet o testa på jobbets PC som inte har Quicktime installerat, och det fungerar.
Windows mediaspelare drar igång mp3 filen lugnt och fint. Så ngt är galet hos den användaren som inte får det att fungera. Har också fått respons från andra PC användare att det fungerar.

Tack för alla svar.

1
Bevaka tråden