Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Henrik testar svenska Mimer SQL

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Antalet databashanterare för Mac OS X växer - nu senast med MIMER SQL
av Henrik Kriisa

Det händer en hel del på programvarufronten för Mac OS X nu. I slutet på förra året lanserades ett antal nya databashanterare och nu är det dags för ytterligare en - MIMER SQL, i dagsläget i version 9.2.3 Beta. Företaget MIMER, beläget i Uppsala, har sedan länge haft deras applikation för en mängd operativsystem, bland annat Windows, diverse Linux, ett otal *NIX-dialekter och så vidare och nu har de alltså utökat detta stöd för även Mac OS X.

Själv har jag följt denna utveckling med spänning, är ingen avancerad databasexpert utan är mer intresserad av att snabbt komma igång med olika databaslösningar för att lösa specifika behov. Här kan MIMER vara ett gott alternativ då deras miljö bygger på just lättanvändbarhet och enkelhet.

Skrivet av: Martin Björnström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=892

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-03-07 13:15

Jag har aldrig hört talas om den här SQL-databasen tidigare. Hur står den sig gentemot t.ex. MySQL?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-07 13:56

Den står sig bra, speciellt med tanke på att den är betydligt mer utvecklad än vad mySQL är. mySQL saknar ju än idag (v4.x) t ex stored procedures med flera andra SQL-99 standarder. Allt detta har MIMER SQL. Det sägs att MIMER var en av de aktivaste aktörerna när SQL-99 togs fram så de har ett ganska aktat rykte i branschen, även om de kanske inte är den största aktören.

En skillnad från mySQL är ju också att MIMER SQL kostar om man vill använda det utanför testsyfte men å andra sidan finns det ju som alltid dolda kostnader med erbjudanden som är s k "gratis".

För mig som f d Uppsala-student är det lite kul med bägge dessa företag som båda tidigare haft kopplingar till Uppsala universitet på ett eller annat sött.

  • Medlem
  • 2005-03-07 21:24

MySQL är ju inte riktigt gratis den heller..
De har en lite udda tolkning av GPL man får ju inte länka emot den...
Så det är lite halv taskigt att bygga in sig i MySQL...
Har själv inte kört Mimer men Firebird SQL finns också till Mac, en mer trevlig license (BSDl typ vill ja minnas).. Sedan tror ja att Oracle har portat sin med..

Fast mimer kasnke man skulle ta en titt på...
SP, Triggers,generatorer och subselects blir man lite våt i brallan av när man smakat en gång.. .

Ursprungligen av pawh:

Sedan tror ja att Oracle har portat sin med..

Japp

http://www.apple.com/server/resources/oracle/

Alltså, är det en databas(server), eller en databashanterare, i avseendet gränssnitt mot databas?

De som gillar subselects, triggers, views etc etc i kombination med open source ska kika på postgresQL - http://www.postgresql.org

  • Medlem
  • 2005-03-08 00:09

Är inte postgres rätt seg? Har inte kört något på den.. men det är vad ja "hört"..
Tycker faktiskt lite uppmärksamhet borde riktas mot Firebirden istället..
Har en hel del tuffa finnesser.. och bygger på interbase ifrån början och dessutom är den lite utav en doldis.. att den inte lockar på rader under transaktioner är en stor fördel.. som ja inte sett i någon annan db.. och serverside events är itne att leka med.. oj oj säger bara

Ursprungligen av pawh:

Är inte postgres rätt seg? Har inte kört något på den.. men det är vad ja "hört"..

Att postgres skulle vara seg är i princip ren FUD numera, det var absolut sant nån gång runt version 6.5 anno sent 90-tal men nu har den nått version 8 och har grymma prestanda. Då har firebird nästan en sämre track record i så fall, eftersom den rätt länge var ökänd för att gå in i väggen vid många inserts (även om det sägs vara fixat till stor del numera).

Sedan tillkommer ju det där med skalbarheten - för ett system med många samtidiga användare, stora tabeller eller många avancerade SQL-satser tycker jag att postgres är ett givet val eftersom den skalar upp nästan linjärt. Har man inte de behoven tycker jag gott att man kan titta på SQLite i stället, som har helt utmärkta prestanda så länge den inte lastas ner alltför mycket. Själv brukar jag alternera mellan postgres och sqlite, beroende på hur förutsättningarna ser ut.

Citat:

Tycker faktiskt lite uppmärksamhet borde riktas mot Firebirden istället. Har en hel del tuffa finnesser.. och bygger på interbase ifrån början och dessutom är den lite utav en doldis.. att den inte lockar på rader under transaktioner är en stor fördel.. som ja inte sett i någon annan db.. och serverside events är itne att leka med.. oj oj säger bara

Postgres kör inte heller med låsning på radnivå i transaktioner - i stället används MVCC (aka "better-than-row-level locking"), som är ett sofistikerat system för versionshantering på radnivå. Triggers och annan magisk serverside-funktionalitet finns det också en uppsjö av, men medan det är lite lättare att skapa sådant i firebird har postgres i stället ett smått genialt och lättanvänt regelsystem (en slags preprocessor för sql-satser) som i många fall helt eliminerar behovet av att skapa sådana funktioner. På det stora hela är båda databaserna faktiskt ganska likvärdiga, och de är helt utmärkta båda två. Det är egentligen hugget som stucket vad man väljer, men själv föredrar jag Postgres eftersom den stöds av Rails samt har betydligt bättre dokumentation och större community.

Men det ska bli intressant att testa mimer också, för den delen... åtminstone är det ju alltid positivt med lite konkurrens. Måste dock säga att jag inte hittar just några särskilt övertygande anledningar till att byta, det räcker liksom inte med några diffusa formuleringar om lättanvändbarhet. Känns inte som att just det är något större problem med någon databas numera, och eftersom den inte verkar ha särskilt många andra utmärkande egenskaper känns den mest bara som ännu en i mängden faktiskt.

  • Medlem
  • 2005-03-09 16:04

Det lät trevligt.. Borde faktiskt ta en titt på postrgre..

postgresQL upplever jag som snabbt nog för allt man kan tänkas vilja göra. När jag konverterade en gigantiskt komplex, och stor, kunddatabas från mySQL till postgres, ökade prestandan avsevärt, och det innan någon som helst optimering hade gjorts. MySQL-systemet var tokoptimerat, men ändå ökade prestandan högst märkbart vid flytten.

  • Medlem
  • 2005-03-08 10:25

Det beror naturligvis från fall till fall.. så det är ju svårt att säga något generellt...
och framförallt hur man läser/skriver databasen..
Och ofta kan det vara billigare att köpa snabbare maskiner än att optimera så det är en fråga om strategi...
Det viktiga ligger egentligen i att inte måla in sig i någon specifik lösning.. Utan att hålla sig till standarder så gott det går, försöka ha ett abstraktionslager.

Ja programmerar på en telefonväxel när ja jobbar extra åt ett företag.. de skulle verkligen ha mått mycket bättre om inte de hade målat in sig i MySQL det är en himla massa pollande emot filer och annat _fult_ bland annat så laddas en fil upp ifrån en annan växel en gång i sekunden... för att få "automatisk" konfiguration.. Så mycket finare det hade varit med ServerSide events...
Så när ja prata om andra databaser ser de dyra projekt med att porta administrations interface osv osv.. Hade det gjorts snyggt hade man portat abstraktionslagret och ev skirvet om ett par frågor.. morr

Ursprungligen av pawh:

Det beror naturligvis från fall till fall.. så det är ju svårt att säga något generellt...
och framförallt hur man läser/skriver databasen..

Du kanske skulle testa postgresQL...? Så du vet något om den

Nu ska jag sluta kapa den här tråden, för den handlar ju faktiskt om mimerSQL... Någon som vet vad det är?

1
Bevaka tråden