Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gargeband 2 frågor?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-03 01:31

Hej! Jag har ett par frågor om Garageband!
Det är så här, att jag just nu använder Garageband 1.0 och funderar nu på att skaffa Garageband 2! Jag gillar programmet men min dator får arbeta ganska hårt för att orka med Garageband, så nu lyder mina frågor:
Är Garageband 2 väldigt mycket tyngre för min dator än Garageband 1.0?
Jag kör OS 10.2.8; skulle det även underlätta med att uppgradera till10.3 tro?

Jag vore väldigt tacksam för svar:

Konstigt nog upplever jag mitt Pro Tools Le som en mindre belastning för datorn än Garageband, vad det kan bero på?
Jag gillar Gargeband eftersom det är mer lättarbetat och lämnar mer plats för kreativiteten
Förresten; min dator är en PowerMac G4 867mhz 1gb Ram.

Ursprungligen av PurpleHaze:

Hej! Jag har ett par frågor om Garageband!
Det är så här, att jag just nu använder Garageband 1.0 och funderar nu på att skaffa Garageband 2! Jag gillar programmet men min dator får arbeta ganska hårt för att orka med Garageband, så nu lyder mina frågor:
Är Garageband 2 väldigt mycket tyngre för min dator än Garageband 1.0?
Jag kör OS 10.2.8; skulle det även underlätta med att uppgradera till10.3 tro?

Jag vore väldigt tacksam för svar:

Konstigt nog upplever jag mitt Pro Tools Le som en mindre belastning för datorn än Garageband, vad det kan bero på?
Jag gillar Gargeband eftersom det är mer lättarbetat och lämnar mer plats för kreativiteten
Förresten; min dator är en PowerMac G4 867mhz 1gb Ram.

Att garageband är tyngre än protools le för datorn är ganska enkelt att förklara. Garageband är tyngre på grund av att det är ett mer avancerat komplett musikprogram än protools (trots att GB verkar och är enklare) med mer effekter live timestretch och och mjukaruinstrument plus att grafiken är lite mer slick i GB vilket också tynger ned datorn en del.

Jag rekommenderar att du uppgraderar till 10.3x och skaffar GB 2 som på vissa sätt är något tyngre och på andra sätt något mindre krävande än GB1 för datorn. Har du råd så kanske du borde processoruppgradera också.

För det frösta är jag ganska säker på att iLife 05 (Garageband 2) kräver 10.3.x

För det andra, vänta med att köpa 10.3 Vor tråkigt om du köper det nu, för att om två veckor se 10.4 släppas....

  • Oregistrerad
  • 2005-04-03 12:18

Garageband har realtids funktioner ( i bakgrunden) påslagna vilket gör att det drar mycket kraft. Dels får man slå av dom man inte behöver, men sen skall man också lägga märke till att om man gömmer "nivå indikatorer " speciellt de som finns vid varje spå, så frigörs faktiskt mycket processor kraft.

GB dras fortarande med någon slags gränssnittsläcka som suger omotiverat mycket processor kraft. Starta aktivitetskontrollen i verkygsprogrammappen och kolla om du är nyfiken.

Sist men viktigast är att GB 2 har "låsfunktioner" vid varje kanal. Det betyder att GB 2 kan räkna
ut alla realtidseffekter i spåret i förväg och bygga en ren ljudfil i bakgrunden vilket betyder att all processorkraft som det spåret upptog innan nu frigörs. På det viset kan man "låsa" trummor och bas och övrigt grundkomp och koncenterar resurserna på de spår man för tillfället arbetar med.

Om du sedan måste göra en ändring på ett låst spår, får du låsa upp det, göra ändringen , och låta datorn räkna ut spåret igen.

lite tumregler:

Gröna midispår drar processor kraft.
Blåa ljudspår ställer krav på hårdisk hastighet. Om du sedan lägger mycket effekter på dina blå spår så drar detta naturligtvis processor kraft också. Midispåren kräver däremot inte nåt av din hårdisk.

rock on

Ursprungligen av Leftrustle:

För det frösta är jag ganska säker på att iLife 05 (Garageband 2) kräver 10.3.x

För det andra, vänta med att köpa 10.3 Vor tråkigt om du köper det nu, för att om två veckor se 10.4 släppas....

På kartongen för iLife ´05 står det bl.a:

Systemkrav

• Macintosh-dator med PowerPC G3 - ( 400 MHz eller snabbare ), G4 eller G5 processor eller snabbare för Garageband, 600 Mhz G3 processor eller snabbare för Garageband, 733 MHz G4 processor eller snabbare för iDVD, G4 eller G5-processor för avancerad redigering i iPhoto och programvaruinstrument i Garageband.

• Mac OS X 10.3.4 eller senare
• DVD-enhet krävs för installation av Garageband och iDVD

256 MB, 512 MB rekomenderas

På kartongen så finns finstilda noteringar om att "HD-video" vill ha 10.3.6 vilket även gäller för iPhoto och en RAW-kompatibel kamera som stöds...

Instämmer med Leftrustle, ha lite is i magen och vänta 2 veckor. Liten personlig notering efter att ha både en PB 12" med 768 MB minne samt en MDD 2x1 HGz med 1,2 GB minne. Garageband 1 kunde ibland småhänga sig på båda datrorena fast valigaste på Powerbooken. Började inträffa när jag kanske var uppe i bortåt eller mer än 10 spår, programmet avslutades aldrig utan behövde bara hämta sig lite i försöken att buffra. Efter att nu ha Garageband 2 så har detta inte träffat... kanske version 1 inte var färdigoptimerat och att koden i version 2 är rejält uppstädad... fast nu gissar jag bara. Personligen så tycker jag att jag gjorde rätt i att handla iLife... 745 kronor var det helt klart värt.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-04 00:42

Tack för alla era svar! En uppgradering av OSX och ett garageband 2 får det bli! iLife-paketet är ju grymt bra och absolut värda sina pengar! Super

1
Bevaka tråden