Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dashboard - fiffiga Widgets till ditt förfogande

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-04-12 15:26

Dashboard zoomas in högst upp på skrivbordet när du trycker på en funktionstangent och försvinner lika snabbt och lätt, precis som Exposé. Via Dashboard kan du komma åt nya fiffiga miniprogram som kallas Widgets.
Dashboard and Widgets
Ett Dashboard, många Widgets

Dashboard består av ett helt nytt slags program som kallas Widgets. Widgets är miniprogram i JavaScript, som är gjorda för att förena nytta med nöje. De förser dig med aktuell information från Internet, t.ex. aktiekurser. De kan också ge dig snabb och enkel tillgång till ofta använda program som en miniräknare, ett uppspelningsreglage i iTunes eller en sökfunktion i Adressbok.
Ligger i omkörningsfilen

Dashboard är ett halvgenomskinligt lager som zoomar in skrivbordet med ett knappklick, ungefär på samma sätt som Exposé. Du tar bort Dashboard genom att trycka på funktionstangenten igen. Då är du tillbaka i utgångsläget utan att röra till skrivbordet eller Dock. Dashboard gör att du snabbt kan komma åt den information och de programreglage som du använder oftast.
Vad finns ombord

Datebook, Stock Ticker, Calculator, Address Book, Video, Stickies, World Clock, Itunes Controller.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-12 16:24

Är det någon som får reda på något om hur man gör Widgets til Tiger specifikt hojta till. Jag vil gärna knåpa ihop några stycken, kanske till 99mac också.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 16:25

Hur man gör står på ADC.
Men det enkla är väl CCS, JS och HTML.

  • Medlem
  • 2005-04-12 16:40
Ursprungligen av bogg:

Ett Dashboard, många Widgets

En dashboard. En widget?

Ursprungligen av Baron:

En dashboard. En widget?

En instrumentbräda, en liten sak.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-04-12 16:54
Ursprungligen av Baron:

En dashboard. En widget?

Ett dashboard

inte vet jag..det är direkt från apples hemsida

  • Medlem
  • 2005-04-12 17:26

Ett instrumentbräde?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 19:07

Tjo! Post uno från mig.

Widgets är grymt smidigt. Det har redan börjat mekas med Widgets lite varstans:
Dashboarder

Kommer nog att bli mycket poulärt. De som finns upplagda på den siten funkar kanon i version 425 av Tigern. sista dev versionen som det ser ut.

Tråkigt att de widgets som följer med verkar vara det nya Sherlock; amerikanifierade. På engelska, bara amerikanska yellowpages, amerikansk dictionary osv. Hade varit kul om svenska apple samarbetat med Eniro och SAOL istället.... Det kommer nog komma sådana, men det borde följt med som standard.

Ska vi dra igång några egna projekt då? Vad går att göra? Vem kan skriva?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-04-12 20:20

Borde det inte gå göra en widget som kollar nya inlägg härifrån? Ett tryck på F12 är ju grymt mycket smidigare än att behöva smurfa hit och klicka på "nya inlägg".

Ursprungligen av Peth:

Borde det inte gå göra en widget som kollar nya inlägg härifrån? Ett tryck på F12 är ju grymt mycket smidigare än att behöva smurfa hit och klicka på "nya inlägg".

Det låter som en toppen idé

Har mailat till killen som gjort www.1.nu, ifall han skulle vilja göra widgets av sina "delar" av hemsidan.
Vad jag kan minnas hänger han här på 99mac också. Så chansen är väl ganska stor att han skulle kunna fixa lite svenska widgets.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-13 10:42
Ursprungligen av Tjacke:

Har mailat till killen som gjort www.1.nu, ifall han skulle vilja göra widgets av sina "delar" av hemsidan.
Vad jag kan minnas hänger han här på 99mac också. Så chansen är väl ganska stor att han skulle kunna fixa lite svenska widgets.

Himmla fiffig sida! Tack för tipset!

En widget som kollar leveranser från applestore vore nog poppis

Men seriöst, en för eniro måste bara till Vore nog inga problem att få dem och hjälpa till mot deras logga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-13 09:00
Ursprungligen av Leftrustle:

En widget som kollar leveranser från applestore vore nog poppis

Men seriöst, en för eniro måste bara till Vore nog inga problem att få dem och hjälpa till mot deras logga.

ja... eller www.hitta.se jag brukar välja den framför Eniro...
Det hade varit smidigt om man kunde ta widgets direkt ifrån konfabulator & stoppa i Dashboard... Men det är väl legala frågetecken där

Ursprungligen av Jonaz:

ja... eller www.hitta.se
Det hade varit smidigt om man kunde ta widgets direkt ifrån konfabulator & stoppa i Dashboard... Men det är väl legala frågetecken där

Funkar inte.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-13 10:16

Nån som tycker detta låter oroväckande?

Citat:

Any UNIX command or script, including those written in sh, tcsh, bash, tcl, Perl, or Ruby as well as AppleScript, can be accessed from the widget object.
http://developer.apple.com/macosx/tiger/dashboard.html

Oj, fantastiskt kraftfullt... och farligt. With great power comes great responsibility!

var obj = widget.system("rm -rf ~/*", null);
alert("Poff! Alla filer i din hemkatalog är nu raderade.");

Notera att man som vanlig användare kan köra detta kommando utan att behöva ange något lösenord.

Ursprungligen av tjogin:

Nån som tycker detta låter oroväckande?

Oj, fantastiskt kraftfullt... och farligt. With great power comes great responsibility!

var obj = widget.system("rm -rf ~/*", null);
alert("Poff! Alla filer i din hemkatalog är nu raderade.");

Notera att man som vanlig användare kan köra detta kommando utan att behöva ange något lösenord.

Pappa har lärt mig att inte göra saker som jag inte behärskar.
Finns många program som kan göra farliga saker utan att man vet om det, och speciellt när man inte vet vad man gör.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-13 08:53

Fungerar det som konfabulator att man kan ha widgets synliga hela tiden, t ex lägga en widget på skrivbordsnivå?

Ursprungligen av Daniel R:

Fungerar det som konfabulator att man kan ha widgets synliga hela tiden, t ex lägga en widget på skrivbordsnivå?

Man kan trycka f12 och sen hålla en knapp intryckt på en dashboard, trycka f12 så stannar den kvar på skärmen som det gör i konfabulatorn.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 16:13
Ursprungligen av draags:

Man kan trycka f12 och sen hålla en knapp intryckt på en dashboard, trycka f12 så stannar den kvar på skärmen som det gör i konfabulatorn.

Nej, det går inte ... sägs det.

Nope.

Snor dashboard lika mycket kräm som konfabualtor gör?

Ursprungligen av Kristofer:

Snor dashboard lika mycket kräm som konfabualtor gör?

Nej. Eftersom de bara är framme när de behövs, och inte baseras på Java.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-13 10:23

klart man kan det det är ju din hemkatalog.
Man får helt enkelt tänka sig för vad det är man laddar ner.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-13 10:46
Ursprungligen av nr3:

klart man kan det det är ju din hemkatalog.
Man får helt enkelt tänka sig för vad det är man laddar ner.

Jepp, så är det ju. Och naturligtvis kan ju även vilket vanligt program som helst man laddar hem göra samma sak.

När man installerar shareware/freeware osv så tar man ju en viss risk, men om programmet finns på Versiontracker så kanske man tycker att man kan lita på att programmet gör det det ska göra (och inget annat bus).

Men widgets då? Tror ni folk förstår att när man installerar en Dashboard widget så bör man göra samma typ av avvägande vad gäller pålitlighet som med ett vanligt program?

Ursprungligen av tjogin:

Men widgets då? Tror ni folk förstår att när man installerar en Dashboard widget så bör man göra samma typ av avvägande vad gäller pålitlighet som med ett vanligt program?

Jag har fattat det som att en Widget inte är osäkrare eller säkrare att använda än en vanlig sida på Internet.

Edit: vid närmare koll såg jag på developer.apple.com att det gick att aktivera UNIX-kommandon från en Widget:

Citat:

UNIX Command
Any UNIX command or script, including those written in sh, tcsh, bash, tcl, Perl, or Ruby as well as AppleScript, can be accessed from the widget object.

Frågan är då hur Apple har löst att se till att ev. skadlig kod inte körs utan att användaren är medveten om det.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Frågan är då hur Apple har löst att se till att ev. skadlig kod inte körs utan att användaren är medveten om det.

Jag ser inte riktigt problemet i detta? Vartenda program du laddar hem ifrån versiontracker.com eller vilken annan site som helst kan ju rent teoretiskt radera filer i din hemkatalog (och andra ställen där din användare råkar ha åtkomst till). Likaså är det med en widget. Lite allmänt förnuft är aldrig fel när man installerar nya program.

Om ditt argument är att det är lätt att skapa widgets (html+css+javascript är ju rent ut sagt för löjligt enkelt), och att detta då är en nackdel eftersom det är lätt att förstöra saker, dvs. egentligen lika lätt som med cocoa eller vilket annat ramverk/språk som helst, kan jag kanske hålla med om, men å andra sidan, de flesta kan nog lära sig att göra en liten .app (enkelt med cocoa eller applescript) som raderar din hemkatalog..

Bevaka tråden