Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad hindrar folk att switcha?

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-04-12 20:51

Även om ganska många switchar nu, finns det en hel del PC-användare som inte vill byta till Mac.

Varför? Så här brukar det låta om man frågar pc-folket och mina egna farhågor vad som hindrar folk.

* Flera populära spel finns bara till Windows. (DirectX ofta orsak)

* Vissa inkörda specialprogram finns bara för Windows, även om liknande program finns till mac kan detta vara en hindrande orsak.

* MSN Messenger 7 i Win (och ICQ5) stödjer massa saker -som videokonferens.
Vilket fortfarande inte stödjs på dito i OS X
Detta är rådande standard-IM (troligen mkt pga videocam funktionen) bland kids, tonåringar och yngre vuxna.
AOL-iCHAT är ofta inget alternativ eftersom "alla andra" har MSN

* Macar är dyra i förhållande till prestandan, (kan diskuteras.)

Vad ska man göra åt detta..?

Senast redigerat 2005-04-12 23:21
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-12 20:53

Vad hindrar människor från att switcha? Enbart en brist på kunskap.

För mig handlar det mest om att jag inte har råd att köpa en iBook på grund av kostnaden.

Ursprungligen av Mondo:

Vad hindrar människor från att switcha? Enbart en brist på kunskap.

Inte direkt de flesta som använder windows är ju relativt nöjda annars så skulle de aktivt ha sökt efter alternativ.
Apple underlättar inte heller genom sin totalt sett ganska miserabla marknadsföring av sina datorer och operativsystem.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 23:15
Ursprungligen av Errol Garner:

Apple underlättar inte heller genom sin totalt sett ganska miserabla marknadsföring av sina datorer och operativsystem.

Jag tycker att det är bra. Kunderna hittar om de så vill det. Jag tycker även att det är ganska roligt att mac har så många unga kunder idag trots deras (inte miserabla) utan bara mindre mängder reklam om man jämför. Jag har inte sett en Apple reklam i hela mitt liv (utom på nätet @ www.apple.se) och ändå hittade jag det jag ville ha.

nemas problemas

Ursprungligen av Wheat:

Jag tycker att det är bra. Kunderna hittar om de så vill det. Jag tycker även att det är ganska roligt att mac har så många unga kunder idag trots deras (inte miserabla) utan bara mindre mängder reklam om man jämför. Jag har inte sett en Apple reklam i hela mitt liv (utom på nätet @ www.apple.se) och ändå hittade jag det jag ville ha.
nemas problemas

Wheat Apples taktik verkar vara att de vill föra ut macar och OSX med hjälp av telepati och word of mouth en otvivelaktigt billig marknadsföringsmetod. Men tyvärr inte så effektiv. Det tråkiga är att Apple har så bra datorer och OS att de förtjänar att marknadsföras och synas och reklamen är som du så korrekt påtalar inte miserabel utan bristen av den där den gör effekt. Lite TV reklam och några annonser i DN SVD Metro City o.s.v. skulle inte skada eller kosta mer än vad det är värt.
Apple skulle utan tvekan kunna förhandla fram kanondealar.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-13 00:14

Absolut, jag håller med, lite reklam skulle inte skada.

Frågan är om Apple verkligen vill det? Vill vi det? Vill man att Mac ska bli nya trenden som står i alla hallar i hela världen fullsmackade med virus?

Personligen tycker jag att det är roligare med företag (i dessa fall) som inte är stora. Jag tycker faktiskt att det är ganska kul att vara en outsider, kompatibilitets problemen är en annan sak.
Jag tror faktiskt att Apple vet vad de sysslar med vad gäller marknadsföringen iaf.

Ursprungligen av Wheat:

Absolut, jag håller med, lite reklam skulle inte skada.

Frågan är om Apple verkligen vill det? Vill vi det? Vill man att Mac ska bli nya trenden som står i alla hallar i hela världen fullsmackade med virus?

Personligen tycker jag att det är roligare med företag (i dessa fall) som inte är stora. Jag tycker faktiskt att det är ganska kul att vara en outsider, kompatibilitets problemen är en annan sak.
Jag tror faktiskt att Apple vet vad de sysslar med vad gäller marknadsföringen iaf.

Tyvärr så håller jag inte med iaf inte vad gäller Europa. Apple skulle här behöva se över sina marknadsföringsinsatser som är väldigt blygsamma även sett till apples storlek. Svenska Apple chefen har t.o.m. sagt att TV reklam är för dyrt och att Apple har en för liten marknadsföringsbudget .
Trots detta så använder sig betydligt mindre aktörer än Apple av TV och dagspressannonsering något de inte skulle göra om det inte gav resultat.
Apple i Sverige verkar satsa på bra men rätt kostsamma seminarier och mindre evenemang som i princip bara når de redan frälsta

Virus kan aldrig(peppar peppar) bli ett stort problem på macar p.g.a. Apples säkerhetstänkande och OSX uppbyggnad. För en virusskapare så spelar det oftast ingen större roll om 500 personer eller 500 miljoner använder ett system de drivs ju ofta av att utforska och hacka /skapa virus för system som ska vara osårbara.

Ursprungligen av Mondo:

Vad hindrar människor från att switcha? Enbart en brist på kunskap.

utgår ifrån att du skämtar. annars så var det ett ganska korkat svar.

nu till min åsikt. om man bortser från att det finns väldigt få spel (i jämförelse med utbudet till Windows) så kan det fortfarande finnas enstaka program som inte finns till OSX som folk måste/vill ha. sedan om man bara behöver e-postklient, webbläsare och office-paket så kan man egentligen använda vilket os som helst.

här är två anledningar till att jag inte kommer sluta använda windows (använder Mandrake och OSX också):
Army Builder
FL Studio

  • Medlem
  • 2005-04-15 15:27

Jag är utvecklare och behöver MS VS .NET på jobbet.

Har en iBook som jag använder rätt mycket också.

Anledningar att jag inte kan switcha:

MS VS .NET (iofs kommer man en bra bit med Eclipse, det kanske - förhoppningsvis - inte är en issue om ett år eller så). Skulle kunna köra Mac hemma helt om det bara var för detta.

FFDShow Att använda Macen som HTPC går bra så länge man inte vill använda den som en High End HTPC. Då krävs efterbehandling såsom FFDShow. Det kan komma alternativ, men inte i dagsläget.

Spel är inte någonting jag hänger upp mig på, vill jag spela kan jag göra met med en PS eller en XBoX.

Internetspel är däremot en fråga. Vill kunna lira nätpoker och 90% av alla siter (de flesta använder samma leverantör av back-end mjukvaran, vet inte vad den heter men det är nog anledningen) har ingen Mac-klient. Andra kanske inte vill lira poker men däremot andra spel och ja där blir svaret detsamma, dåligt Mac utbud. (inkl Doom3, då prestandan är så risig på Mac - även med ett monster till maskin - är det samma som att spelet i praktiken inte existerar alls)

/hpe

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 21:06
Ursprungligen av Myrslok:

* Flera populära spel finns bara till Windows. (ActiveX ofta orsak)

Du menar DirectX va?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-04-12 21:43
Ursprungligen av amn:

Du menar DirectX va?

ja givetvis

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 22:01
Ursprungligen av Myrslok:

Även om ganska många switchar nu, finns det en hel del PC-användare som inte vill byta till Mac.

Varför? Så här brukar det låta om man frågar pc-folket och mina egna farhågor vad som hindrar folk.

* Flera populära spel finns bara till Windows. (ActiveX ofta orsak)

* Vissa inkörda specialprogram finns bara för Windows, även om liknande program finns till mac kan detta vara en hindrande orsak.

* MSN Messenger 7 i Win (och ICQ5) stödjer massa saker -som videokonferens.
Vilket fortfarande inte stödjs på dito i OS X
Detta är rådande standard-IM (troligen mkt pga videocam funktionen) bland kids, tonåringar och yngre vuxna.
AOL-iCHAT är ofta inget alternativ eftersom "alla andra" har MSN

* Macar är dyra i förhållande till prestandan, (kan diskuteras.)

Vad ska man göra åt detta..?

Det är väl ganska uppenbart: 100% förutfattade meningar.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-04-13 00:20

Kan ju svara genom att förklara varför jag själv inte valde Mac förrän så sent som i våras... Okunskap! Och gamla förutfattade meningar. Så enkelt är det. Jag trodde att Mac var kass, eftersom jag mindes hur det var för flera år sedan. Visst, det är inte speciellt genomtänkt, men det är nog så de flesta PC-användarna ser på saken. Och jag tror (dessvärre) att många vägrar att switcha trotts att man argumenterar ut dem totalt. Skälet till att switcha måste komma från en själv. Man kan inte övertalas. Så var det för mig iaf.

-- Patrik

Ska jag vara helt ärlig så finns det saker jag saknar med PC och det är ett stort hopp. Man måste vänja om sig vid en hel massa saker. Sen finns det egentligen inga klara bevis för att Mac faktiskt är bättre. Det finns bara åsikter.

Varför skall man överhuvudtaget byta plattform när det gäller ens dator...Det kan jag inte förstå. Spelmarknaden är väldigt stor när det gäller pc och det vet alla att dom nyaste och senaste titlarna fungerar bäst på pc-burkarna om dom ens finns att få till mac. Ta bara dom populäraste spelen just nu på nätet, HL2 finns inte för mac och Counterstrike nope inte det heller. Sedan finns ju Battlefield att lira både för mac och pc men där har vi problemet att den versionen som är för macen är väldigt gammal och det har kommit ett otal uppdateringar och konverteringar tex DC Final som inte går att installera på macen.

Hur kul är det att ha programmet men inte kunna lira med/mot sina vänner på nätet då dom flesta sitter vid en pc...

Jag har sneglat lite åt en mac framöver och då blir det nog en bärbar att ha som surfdator här hemma men när jag kollar in vad som skrivs på detta forum om inkompabilitet mellan olika webbläsare och sidor på nätet så vet jag inte... Lite jobbigt om man måste ha Firefox,Explorer och Netscape för att få det att fungera och att man inte kan vara säker på att det fungerar iallafall.

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=63280

Kommer ihåg när jag satt vid min powermac 7500/100 för ca 8 år sedan med någon version av Mac OS 9.x och Toast och skulle ha tag på en snabbare brännare. När jag hade hittat en billig så var det ett problem med att just den brännaren inte hade stöd hos Toast och en annan inte hade stöd i OS 9 och det visar sig att samma problem finns med dagens OS och programvara...

Mac har sina kvaliteér och nackdelar och för pc sidan gäller detsamma men var och en är bra på sitt sätt, men allt snack om att switcha hit och dit gör mig så trött. Varför inte använda sig av båda plattformarna samtidigt...

Mvh

  • Oregistrerad
  • 2005-04-13 13:39

Jag tror spelen är A och O för många användare, som därmed inte spanar på mac:en som alternativ. Uppsjön av billiga burkar spelar nog in också.

Nu kommer några skriva att de vanligaste spelen kommer, att det portas och att det fungerar lika fint på mac. Så är inte fallet - jag är nybliven switcher och lade i praktiken ned mitt spelande helt i och med switchen. Jag sitter visserligen bara på en mini (med 1 gig minne), men tycker ändå att spel med ett gäng år på nacken - Civ3 - går rätt slött.

Jag var hardcore-gamer. Satt på en AMD XP 3200+ med X800 Pro-kort. Vad det gäller spelprestanda genererar apple.se ett endaste långt gapskratt tyvärr. Wow! 30-40 FPS i UT 2004, ett spel där jag i 1280x1024 i högsta kvalitét ligger på åtminstone det dubbla med en relativt billig PC-burk.

Det dörjer nog innan det ändras, tyvärr.

Däremot har jag fått ett gäng "vanliga" personer att switcha till Mac:en. Människor som använder sin dator för film, musik, ordbehanlade och surfande är intresserade av såväl design som ett operativsystem om inte kräver timmar och timmar av underhåll och säkerhetstänkande.

mvh
FrrH

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-14 23:12

Jag har spanat på Mac i flera år, men det finns ett par saker som gör att jag ännu inte är 100% säker.

- Webbsurfning. Jag är själv militant mozillaanvändare sedan många år och får allergiska utslag av IE. Dock behövs den ibland för att man ska kunna komma åt innehåll på webben. Visst, VPC fixar detta, men ändå...

- Windows media. WMP9 finns ju för mac, men bara i en kastrerad version som inte t.ex klarar DRM. Inget jag idag bryr mig om, men ändå en begränsning.

- "tänk om nåt program inte finns...". Jag har gjort efterforskningar och vet att macen inte saknar nåt av det jag behöver i dagsläget i programvaruväg utom Access och Visual Studio .NET som jag tyvärr behöver i min utbildning. Detta klarar jag mig dock utan på den bärbara, och det är inte aktuellt att jag skulle göra mig av med min stationära PC, men ändå...

- Prestanda. Jag har idag en förhållandevis omodern P4 Mobile 1.8 Ghz, två år gammal, och den är väl i runda slängar lika snabb på ren räknekraft som en 1.2 Ghz ibook. Hastigheten är fullt tillräcklig idag, men hur är det om ytterligare två-tre år? Ren prestanda kommer ju ofta långt ner på listan över prioriteringar när man köper laptop, men jag skulle ju gärna vilja gå upp ett steg i prestanda när jag ändå pungar ut med pengar. Man får ju en ganska pigg centrinomaskin för samma pengar som en ibook, surt men sant.

Om man kunde få möjlighet att testköra en mac i en vecka eller två mot en rimlig kostnad tror jag flera skulle våga ta språnget. Spel kunde jag inte bry mig mindre i, men chansen är ju ofrånkomligen större att nån obskyr programvara inte finns för Mac än för Win. Sen tror jag att de flesta i praktiken aldrig råkar på nåt sånt problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-15 15:44
Ursprungligen av Perc:

Om man kunde få möjlighet att testköra en mac i en vecka eller två mot en rimlig kostnad tror jag flera skulle våga ta språnget. Spel kunde jag inte bry mig mindre i, men chansen är ju ofrånkomligen större att nån obskyr programvara inte finns för Mac än för Win. Sen tror jag att de flesta i praktiken aldrig råkar på nåt sånt problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-15 15:47
Ursprungligen av rhesus:

Du glömde att vi lever i 2005

Det skulle ju vara kanon om man kunde hyra en mac mini för en symbolisk summa, eller låna en mot en pant på 100 euro eller så.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-15 15:52

I mitt fall är svaret enkelt:

- Apples hårdvarupriser
- Kostnaden att behöva investera i Mac-versioner av den mjukvara jag redan har
- Visual Studio .NET för jobbets skull
- Spel
- Handelsbankens Internetbank
- Diverse musik-mjukvara som inte finns för mac

Nu har jag iofs ett ben i vardera värld, jag kör PC stationärt och Mac bärbart...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-20 17:03
Ursprungligen av Perc:

Jag har spanat på Mac i flera år, men det finns ett par saker som gör att jag ännu inte är 100% säker.

- Webbsurfning. Jag är själv militant mozillaanvändare sedan många år och får allergiska utslag av IE. Dock behövs den ibland för att man ska kunna komma åt innehåll på webben. Visst, VPC fixar detta, men ändå...

Microsoft Internet Explorer finns till OSX...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-20 17:47
Ursprungligen av obo:

Microsoft Internet Explorer finns till OSX...

... men det är ändå inte exakt samma program.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-20 19:27
Ursprungligen av Myrslok:

Även om ganska många switchar nu, finns det en hel del PC-användare som inte vill byta till Mac.

Varför? Så här brukar det låta om man frågar pc-folket och mina egna farhågor vad som hindrar folk.

* Flera populära spel finns bara till Windows. (DirectX ofta orsak)

Vad ska man göra åt detta..?

För mig handlar det egentligen bara om spel. Jag har försökt analyzera min egen situvation då alla är olika. Just nu har jag fler datorer som är Mac än PC (En Mac Mini och en PB Titanium). Min PC är en AMD 2500+ XP.

Men tittar man på Fragzone, gamershell eller någon annan populär "windows" site, där släpps det demolir och nya saker kommer igång hela tiden. På Mac kanske det släpps 4-5 stora lir per år.

Tyvärr är det ju ett problem som är svårt att göra något åt. Det är ju också svårt och förutspå hur stort försprång nästa generations Xbox och PS kommer få. Ju större avstånd desto mindre motstånd till Mac tror jag

Själv har jag nästan bestämt att jag kommer "tillfredställa" mina spelstunder med en spelkonsol istället. Fast det är inte lätt såndär.

Programmässigt är jag inte ett dugg orolig, bra webbläsare, bra mailprogram, bra ordbehandlare, DVD-spelare, etc. etc. listan kan göras väldigt lång..

Powermac är faktiskt alldeles för dyr. Självklart är det helt omöjligt att jämföra pris på en Amd och en IBM processor. Helt annan volym (Även om det finns många andra saker än datorer som använder PowerPC). Man behöver ju inte prisa ut sig, men den billigate Powermacen borde kosta 8.000 kanske, inte 14.000 som det är idag. Mac MINI är nog ett sätt att få ut många PowerPC processorer också. Rent genialt av Apple.

Som vanligt går det ju att få folk att ändra vanor om man kan spara pengar, man byter inte telefonileverantör bara för man har lust, det måste ju vara billigare. Man köper ju inte ny bil om försäkringen till den kostar 500% mer än den man har idag.

Apple borde göra mer Switcher-reklam i Sverige om budgeten tillåter. Gå i TV och press, där folk läser. Påvissa att Allt kommer fungera som vanligt, förutom virus o skit (Bara man inte skjuter sig själva i foten)

Nä nu har jag skrivit tillräckligt.

1. Brist på spel / överkomliga grafikkort
2. Allt är lite suddigare, pga korkat överdriven kantutjämning. Titta på KDE - perfekt anpassad kantutjämning.

Främsta anledningen till att jag inte switchade förrän i september 2004 var att jag tyckte prestandan och utbudet på 3D-program inte var tillräckligt förr. men så kom de dubbla G5 PowerMacarna och jag såg möjligheterna till att jobba med 3D på en Mac i Maya eller Lightwave. Enda svagheten jag hade sett dittills var 3D-grafiken. 2D-grafiken är ju Macen bäst på utan tvekan och har alltid varit det.

Jag kom fram till bl.a. följande och upptäckte jag hade allt jag behövde på Mac för att kunna byta:

Snabb prestanda
- Dubbla G5 processorer och högre busshastighet än på någon Windowsburk (som fanns då i a fall).
- Bra grafikkort med samma höga prestanda som på en Windowsburk.

Virus/Spyware
- På Mac existerar inte virus/spyware och därför sparar jag mycket tid på att slippa installera om eller köra virusscans som man måste på Windows.

Stabilitet
- OS X är stabilare och ifall det händer att program hänger sig så går det snabbt och smidigt att stänga dem utan att datorn laggar ihop.

Användavänlighet och OS-design
- Jag sparar mycket tid på att det mesta i OS X inte tar så långtid att göra, man behöver inte klicka tusen gånger och ställa in saker för hand och installationer går snabbare och smidigare.

Webbläsare och kompabilitet
- Safari, Firefox och Opera ger ett bra utbud för att kunna surfa utan problem eftersom väldigt få seriösa webbsidor inte fungerar där. Det mesta funkar i Firefox, Safari har vissa problem med javascript men annars bra till nästn allt.

Musikprogram
- Garageband och Logic Pro. Apple har ett bra utbud för professionella musiker.
- Cubase.

3D-program
- Maya.
- Lightwave.
- Modo.
- Cinema4D.

2D/vector-program
- Adobe Familjen.
- Macromedia-familjen.
- Corel Painter, utmärkt när man har Wacom ritbord.

Video
- Final Cut.
- Premiere.
- After Effects.
- Discreet Combustion 3.

Html-kodning/programmering
- Finns en bunte editorer som är helt ok till Mac, jag kör BBEdit och den täcker mina behov.
- För de som inte kan koda för hand finns ju Dreamweaver och GoLive bl.a.

Spel
Enda spelet jag egentligen hade velat ha på min Mac är Counter Strike och Half Life 2. Men det kan man leva utan när man har en XBox att spela på istället. har dessutom kvar min PC P4 2,4GHz och där kan man ju lira lite ibland.

Ordbehandling
- Om man nu tvunget ska syssla med Excel eller Word så finns ju Officepaketet till Mac.
- Apple har ju också sitt iWork som dessutom är väldigt prisvärt.

Efter jag köpte min Mac så har jag lagt mycket mer tid på jobb och nöjen och lagt ingen tid alls nästan på tekniskt strul som man tvingades till av strul i Windows. Jag är verkligen supernöjd med mitt byte! Det enda program jag i så fall skulle sakna är 3dsmax, men det ska jag så småningom ersätta med Maya istället och det funkar ju lika bra!

Mac rockar och den som inte inser det, har antagligen inte provat OS X på en dual G5 PowerMac! Punkt slut!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 13:04

pengar.. väntar på pengar!

Ursprungligen av tobiwan:

- Dubbla G5 processorer och högre busshastighet än på någon Windowsburk (som fanns då i a fall).
- Bra grafikkort med samma höga prestanda som på en Windowsburk.

Stabilitet
- OS X är stabilare och ifall det händer att program hänger sig så går det snabbt och smidigt att stänga dem utan att datorn laggar ihop.

Webbläsare och kompabilitet
- Safari, Firefox och Opera ger ett bra utbud för att kunna surfa utan problem eftersom väldigt få seriösa webbsidor inte fungerar där. Det mesta funkar i Firefox, Safari har vissa problem med javascript men annars bra till nästn allt.

Spel
Enda spelet jag egentligen hade velat ha på min Mac är Counter Strike och Half Life 2. Men det kan man leva utan när man har en XBox att spela på istället. har dessutom kvar min PC P4 2,4GHz och där kan man ju lira lite ibland.

Mac rockar och den som inte inser det, har antagligen inte provat OS X på en dual G5 PowerMac! Punkt slut!

Om du tycker att kompabilitet är lika med att använda sig utav tre eller fyra olika webbläsare så...

När det gäller stabiliteten så är det bara att läsa tråden Mac OS X här på forumet så inser man ganska snart att gräset inte är grönare på andra sidan.

Det hjälper föga med snabba busshastigheter och dubbla processorer när en enkel processor på 3.4Ghz och en busshastighet på 800Mhz spöar den snabbaste macen i Photoshop "Psbench" för halva kostnaden för att inte tala om prestanda i spel vilket tråden "Doom 3 timedemo-resultat"...

När det gäller spelbiten så är iallafall jag glad över att sitta vid en pc som slår vilken spelkonsoll som helst på fingrarna när det gäller grafiken.

mvh

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-21 19:39
Ursprungligen av xplane:

Om du tycker att kompabilitet är lika med att använda sig utav tre eller fyra olika webbläsare så...

På Windows måste man ändå ha minst två. Firefox eller Opera för att behålla sinnesfriden samt IE för att surfa på den procent av webben som inte funkar i andra läsare.

Ursprungligen av xplane:

Om du tycker att kompabilitet är lika med att använda sig utav tre eller fyra olika webbläsare så...

När det gäller stabiliteten så är det bara att läsa tråden Mac OS X här på forumet så inser man ganska snart att gräset inte är grönare på andra sidan.

Det hjälper föga med snabba busshastigheter och dubbla processorer när en enkel processor på 3.4Ghz och en busshastighet på 800Mhz spöar den snabbaste macen i Photoshop "Psbench" för halva kostnaden för att inte tala om prestanda i spel vilket tråden "Doom 3 timedemo-resultat"...

När det gäller spelbiten så är iallafall jag glad över att sitta vid en pc som slår vilken spelkonsoll som helst på fingrarna när det gäller grafiken.

mvh

Alltså kompatibla mellan olika plattformar menar jag ju!
HTML/CSS-kodmässigt så renderar Safari, Firefox och Opera sidorna likadant på de plattformar där webbläsarna finns eftersom de alla följer W3C-standarden till skillnad mot IE som inte följer hela standarden. När man sitter och utvecklar webbsidor så bör man testa i alla dessa webbläsare och ja, därför måste man ha alla de webbläsarna. Men är du däremot en vanlig Svensson-användare så räcker det ju med att köra t.ex. Firefox. Förstår du?

Jag talar mest om mina egna erfarenheter och jag har upplevt OS X som jädrans mycket stabilare och mindre struligt än Windows. Självklart finns det säkert de som har allvarliga problem på OS X, men jag är inte en av dem och jag känner ingen som har haft ens i närheten av så mycket allvarligt strul som folk haft med Windows.
Jag antar att du inte har jobbat med Mac OS X på en PowerMac med dubbla G5:or?

Det där med tester på nätet är alltid svårt att lita på, då det är många faktorer som spelar in. Jag gjorde ett test med en gammal G4:a Mac 733 MHz (GeForce 2 MX, billigt gfx-kort) vs. en PIII 800MHz (GeForce 2 Deluxevarianten, dyrare/bättre gfx-kort). I Photoshop renderade Macen t.ex. filter en aning snabbare än Windows-burken. Däremot så är OS X interface slöare på en gammal Mac och det går därför lite långsammare att jobba i programmet just därför. Men uträkningarna verkar den vinna på.
Jag ska göra ett test med min dubbla G5 när jag fixat en skärm till min PC.
Det där med att det går snabbare i Doom3 på en Windowsburk är inte speciellt konstigt eftersom det är byggt för DirectX (Utvecklat av Microsoft) och att det är typ portat till Mac. Alltså det är ju inte direkt optimerat för Mac. Hade Apple utvecklat en motsvarighet till DirectX och spelet utvecklats för det så hade det gått snabbare än om det portats till Windows. Jag har inte uppfattat mitt ATI 9800 XT Radeon-kort som långsamt på min Mac, har testat att modellera högpolygonsobjekt i Maya och det flöt på skitbra faktiskt. Har testat endel spel och det har också flutit bra. Men har inte testat Doom3 och andra jätteny spel, får väl ta o göra det sen kanske och se om det laggar så fruktansvärt som vissa påstår. I o för sig så laggade Doom3 på min PC när jag testade det och jag fick stänga av en massa effekter för att det skulle flyta någorlunda, så det är ju ett väldigt krävande spel även under Windows.

Ja PC-spelen har ju grym grafik eftersom gfx-korten är bäst, då utvecklarna kan leka mer med nya tekniker och effekter där, på konsoller är det ju samma hårdvara de utvecklar mot och blir därför begränsat. Fördelen med det är ju att konsoll-spelen är lättare att optimera då de inte måste fungera på många olika hårdvarukonfigurationer.

Bevaka tråden