Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildstorlek på raw, D2X.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-18 21:27

Är det någon som vet om det går att ställa ner upplösningen när man plåtar råfiler? Jag upptäckte att det tog så hiskeligt med plats och har bara 5 Gb minne. Säg att om man plåtar raw+jpg, kör komprimerad raw, samt ställer ner till Medium upplösning, då börjar man få plats med lite. Men är det bara jpg filen som blir den lägre upplösningen och rawfilen behåller högsta? Visst borde det vara så?

MIRI, vet du hur resultatet blir med compressed raw?

Tacksam för hjälp då jag åker om nån timme och ska plåta, samt har batterierna på laddning nu.

Mvh

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-06-18 21:34

Skit i jpg! Jpg-bilden kan du väl göra när du kommer hem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-18 21:46

Ja, mest troligt, men om det blir brådis måste jag kunna skicka bilder via mobil på nån minut.

Mvh

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-19 17:50

Vad det gäller raw och d2x.
Komprimerad blir beroende motiv bildfilen ca 11Mb istället för 19Mb. Kvaliteten blir knappast lidande, du får därmed plats för fler bilder
Jpg medium räcker för de flesta fotouppdrag. Här vinner du också plats. Annars kan du välja jpg fine och bestämma en viss storlek, vi pratar om nyanser, nyanser som aldrig kan ses i tryck om du hanterar bilden rätt från början
Mikael

1
Bevaka tråden