Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XMMS i OS X 10.4.2?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu blir jag väl bannad på forumet :), men jag har totaltröttnat på iTunes. Jag har verkligen, verkligen försökt tycka om programmet ifråga, men jag kan inte gilla det.

Winamp är för mig det ulitmata programmet för musik, som tyvärr inte finns till OS X. Då kom jag att tänka på XMMS. Det borde väl gå att få igång?

Någon som vill vara vänlig att hjälpa mig? Vore väldigt tacksam!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-16 16:05

xmms borde finnas med i Fink och/eller Darwinports, två distributioner/system för installation av Unix-program på OS X. Börja med att installera X11 om du inte redan gjort det. Det finns på system-skivan. Kolla sedan vilket av systemen (om något) som innehåller xmms och installera det (själv föredrar jag Fink eftersom det inte kräver kompilering och är baserat på Debians apt). Sen följer du respektive systems instruktioner för att installera xmms.

Fink: http://fink.sourceforge.net
Darwinports: http://darwinports.opendarwin.org

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-16 16:10

Vore intressant att höra vilka fördelar som finns med Winamp kontra iTunes för din del? Har du en liten MP3-samling eller vad?

Vore även KLART intressant att höra om du får igång XMMS och hur det funkar. Alternativa mp3-spelare jag testat genom X11 och JAVA funkar rätt kasst (prestanda och användarmässig).

jag har fink installerat. när jag kör "fink install xmms" så får jag felmeddelandet

"Failed: Can't resolve dependency "gcc3.1" for package "xfree86-4.4.0-13" (no matching packages/versions found)"

Jag har gcc4.0.0 installerat (ser jag om jag skriver gcc i terminalen). Är inte gcc bakåtkompitabelt?
Har XcodeTools installerat, där ligger väl X11 med?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-16 16:17

X11 kommer med OSX installationen och inte xCode. Dock kommer GCC med xCode tror jag.. Om det nu hjälper dig något

Under Apps > Utilites

Bör du hitta "X11" om du har det installerat.

Har du instalerat Xcode då? samt x11 som Erik.Dv skrev?

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Har du instalerat Xcode då? samt x11 som Erik.Dv skrev?

jag har installerat XcodeTools och X11SDK.pkg från OS X skivan som följde med datorn nu.

Ändå säger fink "Failed: Can't resolve dependency "x11-dev" for package "xmms-1.2.8-2" (no matching packages/versions found)".

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-07-16 17:02

Well, försök med att installera X11 genom fink. Kanske inte helt optimalt, men det kanske funkar...

Ursprungligen av Arvid:

Well, försök med att installera X11 genom fink. Kanske inte helt optimalt, men det kanske funkar...

finns tyvärr inte listat, hittar inget i fink-commander.

Valde du att instalera utvecklingsverktygen för x11 när du instalerade xcode?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-17 09:15

Jag kan installera xmms utan problem med fink (dselect), men jag får däremot inte ljudet att funka.

1
Bevaka tråden