Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktbyte i MDD 2x1GHz

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har hört att man med fördel kan byta fläktarna till både tystare och effektivare.

CPU-fläkten låter rätt mycket i grundgången men skramlar, låter som syrsa, emellanåt så det är nog dags.

Datorn har på sista tiden hängt sig ett par gånger.

Vilken typ av fläkt ska jag köpa?

Kan ej angiva vilka fläktar som är bäst, men tänk på att fläktar med "sleeve"-lagring låter mindre och blåser med, men lever inte lika länge medans kullagrade fläktar blåser mindre till mer ljud men lever länge.
Många säger att ADDA och Papst fläktar är väldigt bra.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-07-20 16:10
  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-20 16:22

Vi har bytt fläktar på några G4 dual 1,25. Vi köpte fläktar från Verax . Datorerna blev helt tysta.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-07-20 17:52

Jag har en G4 DA 466MHz (uppgraderad med ett Sonnet 1.2GHz kort). Jag har bytt PSU-fläkten till en Papst, och Chassi-fläkten till en Vantec Stealth. Den sistnämnda är jag inte nöjd med, utan ska byta till ytterligare en Papst. Den fabriksmonterade processor-fläkten, ska jag också byta till en Papst (40mm). Fläkten på grafikkortet (ATI 9800Pro), har jag bytt till en Zalman VF-700 (som är tyst).

Har en Nexus 120mm fläkt som körs på 12V hela tiden (1000 rpm) mycket tystare än orginalfläkten i en dual 1.25 G4. Enligt temperature monitor ligger CPU tempen på 53 grader och då kör jag fold@home 24/7 så att bägge CPUna belastas till 100% månader i sträck.
Då har jag också en Q-tech hårddiskkylare monterat över den bakre hårdisken. På den har jag vänt de små fläktarna så att de blåser in luft i CPU kylflänsarna.

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2005-11-03 17:37

Jag har just bytt PSU-fläktarna samt chassifläkten till Titanfläktar i min G4 1Ghz FW800 med gott resultat. Papstfläktar kanske är ännubättre men databutiken hade inga inne och jag stod inte ut längre. =P

1
Bevaka tråden