Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RubyOnRails + MySQL

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-08-03 16:29

Jag har lite problem med att få RoR att ansluta till MySQL. Jag tänkte jag skulle ta och testa RoR och installationen gick bra. Jag försökte sedan göra en ToDo-lista enligt den här guiden.

Allt fungerar ända till jag kommer till steget med [FONT="Courier New"]scaffold :todo[/FONT]. Då får jag felmeddelande (se skärmdump).

Jag har lagt in användarnamn och lösenord i [FONT="Courier New"]database.yml[/FONT] men det verkar som att RoR inte använder sig av det.

Jag har, sedan jag installerade Ruby och Rails installerat om MySQL-databasen - kan det påverka eftersom jag vill minnas att jag fick skapa en anslutning till MySQL när jag installerade Ruby (hade en korrupt MySQL-installation innan).

Tacksam för svar

/K

Senast redigerat 2008-02-19 13:29
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-03 20:12

Har du lagt till en användare i MySQL, skapat en databas och sett till att användaren har access till just den databasen? Vad händer om du kör följande i ett terminalfönster:

$ mysql -u username -p database

(Där du ersätter username och database med samma som du har i din database.yml, och skriver in ev. lösenord vid prompten efteråt)

Du borde komma in i mysql-terminalen då, och kunna köra t.ex.

mysql> show tables;

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-03 20:31
Ursprungligen av Krypto:

Jag har lagt in användarnamn och lösenord i [FONT="Courier New"]database.yml[/FONT] men det verkar som att RoR inte använder sig av det.

Det är exakt vad RoR använder sig av, dubbelkolla att du faktiskt har giltiga uppgifter under development i den filen (production används i produktionsläge, test används av tester, du kör per default i developmentläge).

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-08-03 20:58

Tack för svaren - det har löst sig. Flyttade runt lite på mappar etc och började köra med Apache som utvecklingsmiljö istället...

/K

1
Bevaka tråden