Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac söker testpiloter

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-09-04 20:09
  • Medlem
  • 2005-09-16 19:03

Hej "Baron",

jag läste att Ni söker folk som kan och vill testa grejer. Det lät roligt så jag gör ett försök. Nedan finner du en testtext om min nuvarande mus, en Logitech MX Laser 1000. Jag vet inte hur mitt språk stämmer med Era önskningar, men hoppas att det kan vara till glädje för någon.

Min bakgrund är kort, min första Macintosh i mitten av 1980-talet, sedan dess ett antal Macar, idag iMac G5 20" 2 GB, innan det min kära G4 Cube (vars tystnad jag älskade). Arbetar till vardags i pcmiljö som lärare på ett gymnasium och menar därmed att jag har en relativt god insikt i båda miljöerna.

Frågor? Ställ dem bara.

vänliga hälsningar
Bjarne

****mitt texttest - av en mus ****mitt texttest - av en mus ****mitt texttest - av en mus ****mitt texttest - av en mus ****mitt texttest - av en mus ****mitt texttest - av en mus ****mitt texttest - av en mus ****mitt texttest - av en mus *****

(obs - jag har INTE lagt ner så mycket kraft på uttryck etc eftersom detta ändå verkar mer eller mindre oavlönat. Den saken kan jag naturligtvis korrigera mer efter att jag fått synpunkter och "ledstjärnor" att hålla mig till. Min inställning är att allt som har med Macintosh SKALL ha en atmosfär av kvalitet, god smak, framtidsvision och skaparglädje. Allt annat är fel.)

Test av Logitech MX Laser 1000

Där stod den, musen som jag sökt efter i tiotalet år. I en datorbutik i norska Halden stod den ergonomiskt utformade trådlösa och relativt diskret färgsatta musen. Fabrikatet var Logitech, vilket borgar för hög kvalitet. Frågan som kvarstod var; lider även denna nya modell av de typiska problemen för trådlösa inmatningsenheter som långsam, inexakt, "ryckig" samt svårt att vakna efter vila?

Alla som spelar på sin dator har ju intill nu generellt gett kalla handen till dessa trådlösa möss eftersom det alltid leder till sämre villkor i den snabba 3D-verkligheten i spel som Counter Strike och Unreal Tournament.

Sagt och gjort. Inköp gjordes snarast möjligt på min lokala butik i Sverige eftersom det mesta är dyrare i Norge och jag gärna vill stödja mina lokala datorhandlare.

Väl hemkommen öppnar jag med spänning mitt relativt stora paket. Jag inser att det troligen är omöjligt att få ihop detta underverk till paket igen eftersom det är många formgjutna plastsjok som skall passa tillsammans. Hårdvara består av två delar. En mus och ett laddställ som samtidig utgör mottagare för radiotrafiken från musen (Cordless Mouse Receiver).

Musen är oerhört välutformad och ligger mycket bra i handen. (obs - inte användbar för vänsterhänta). En kollega till mig, med mycket mindre händer än jag upplever märkligt nog också att den är fantastiskt bra utformad. Knapparna som finns kan räknas upp till tio stycken beroende på hur man definierar en knapp. Först de vanliga två för pekfingret och lång- eller ringfingret. Dessa två knappar är inga egentliga knappar utan två fjädrande "fingrar" på ett y. När man trycker ner dessa så hörs ett svagt och distinkt "klick". Precis lagom för att märkas men inte störa. Ytan är len, sval och klibbfri. Materialet verkar svårt att bli trött på. För tummen är ytan något gummerad för bättre grepp vid flytt och lyft av mus. Knapparna för tummen är tre stycken. Programmerbart som de övriga. Vanliga funktion för tumknapparna kan vara "klick_fram" för pageUp och motsvarande "klick_bakåt" för pageDown. Mitt på "tumknapparna" finner du en knapp med vilken du snabbt kan starta vilken applikation du önskar.

Mellan "fingrarna" på "y-et" finner du ett skrollhjul som har många goda möjligheter. Förutom normalt skroll upp och ner så kan du klicka på hjulet och om du vill få fram Dashboard. Det finaste med scrollhjulet anser jag är att den kan vickas i sidled. Detta är fantastiskt bra exempelvis när jag vill tillbaka till föregående sida i en webbläsare och känns helt naturligt.

Batteriet är av typen lithium och är under hållsfritt. Man ser ingen batterilucka och behöver troligen aldrig byta det under musens livstid. Tre små dioder i "tumvecket" talar om att batteriet är fulladdat. Jag brukar inte ens ställa den i laddstället varje kväll - det kanske räcker att ladda den en till två gånger i veckan. En batterisparande grej är att den snabbt lägger sig i "vila" när man inte hela tiden använder den. Under musen finns också en avstängningsknapp om man vill stänga av den helt och hållet. Själv låter jag den alltid vara på.

Upplösning
Många optiska möss med dioder och ljussensorer är inte så bra på vissa underlag. MX Laser 1000 från Logitech har dock en laserdiod som utlovas ha 20 gånger högre upplösning. Och det verkar stämma. Mitt egna lilla test på hur bra upplösningen är på en mus är att jag skall kunna träffa punkten ovanför bokstaven i med min markör. Det är faktiskt full möjligt med denna mus.

Räckvidd
Det är som för de flesta trådlösa möss idag med radioteknik som musrörelsen förmedlas till datorn. Antennen är själva laddaren som är ansluten till datorn via en USB-sladd. Har testat mus på många meters avstånd och jag påstår att de räcker och blir över. Du kan garanterat använda musen på så långt avstånd som det är möjligt att se skärmen.

Betyg 4,5 "råttsvansar" av 5 möjliga.

1
Bevaka tråden