Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemmabio från Mac

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-07 11:56

Har fått en fråga om det går att bygga upp en hemmabio med en Mac som bas. Har någon gjort det? Hur gör man med Dolby-DTS dekodning t.ex.? Vilka prylar behövs?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-07 12:11

Det finns en sida för just detta. Det är folket bakom "center stage" som håller koll på det hela:
http://centerstageproject.com/extras.php

Center Stage är ett tänkt "MacOSX Media Center" projekt.

På sidan hittar du tror jag "allt" i varje fall. Du får nog grotta o tänka till lite själv om du vill göra lite mer häftiga lösningar. Ex. kan ju Salling Clicker på en PDA med Blåtand göra riktigt häftiga saker iom att du kan scripta hela systemet. Finns ju lösningar för att ex. styra belysning i ett rum genom Macen och ja...

Men kolla på sidan, återkom gärna med vad du gjort och byggt för detta är något jag ska titta på inom en snar framtid jag också. Framför allt saknas idag ett "TV-vänligt" interface för OSX vilket är lite synd. Center Stage är väl tänkt att det ska lösa det men ja, det har en lång bit kvar att gå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-07 13:24

Hmmm... har precis beställt en iMac G5 för just detta ändamål... Är det inte så att det blir 5.1 ljud ur den digitala ljudutgången???

Vilken typ av kontaktdon är att föredra om man skall koppla till projektor?? VGA, S-video eller composit?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-07 15:43

Hmmm... har precis beställt en iMac G5 för just detta ändamål... Är det inte så att det blir 5.1 ljud ur den digitala ljudutgången???
Det borde det blir, i vart fall borde ex. Apple DVD Player skicka vidare en AC3 eller DTS-ström till din förstärkare i 5.1, 6.1 eller 7.1.

Vilken typ av kontaktdon är att föredra om man skall koppla till projektor?? VGA, S-video eller composit?
DVI eller HDMI är bäst men i och med att du kör med en iMac så går inte det. Då är det VGA som gäller.

Måste du köra S-Video eller Composite så kör S-Video. Composite är "last/worst-case" att man ska använda.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-07 16:57

Jag använder för närvarande min G5'a som hemmabioanläggning. Jag har en projektor kopplad till DVI-porten, surround-systemet till den optiska utgången på macen, och ett bluetooth-keyboard på TV-bordet för att navigera. För tv-mottagning använder jag mig av Elgato EyeTV 410, och annars är det Apple DVD Player, VLC, iPhoto och iTunes. Jag har programmerat en del funktionstangenter till att starta respektive program, men som precis som Erik.dv nämner så skulle man vilja ha ett enda interface som kunde styra allt med endast en fjärrkontroll.

Jag har också installerat Salling Clicker, men använder mig sällan av den funktionaliteten.

/ Jocke

  • Oregistrerad
  • 2005-09-08 16:39

Tack för mycket fina råd!!!!

1
Bevaka tråden