Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tipsa mig om BÄSTA digitalkameran för 5000:-

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-28 16:02

Tja?

Jag vill ha macro & jag vill kunna ställa skärpedjup... Annars får det gärna vara automatiskt...

Vilken skall jag shoppa?

  • Medlem
  • 2005-09-28 16:12

Canons Powershot G6 ligger väl i den klassen? Den ska väl vara bland det bästa utan lösa objektiv. (Några hundra kronor dyrare var det visst.)

http://www.cyberphoto.se/canon/digital/g6.php
http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/223236/prices

Var medveten om att skärpedjupet inte kan bli överdrivet kort med en kompaktkamera, sensorns storlek (eller litenhet egentligen ) förhindrar detta. I övrigt är nog Powershot G6 en alldeles utmärkt kamera.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-28 17:08

Igår beställde jag en Canon Powershot A620 som jag tycker verkar vara en mycket trevlig kamera. Grym macro (1 cm) och många manuella inställningar...men även massa automatiskt om man så vill

Dustin tar drygt 3500:- för den så då har du ju gott om pengar över till minneskort och extra utrustning...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-28 17:39
Ursprungligen av oskarrr:

Igår beställde jag en Canon Powershot A620 som jag tycker verkar vara en mycket trevlig kamera. Grym macro (1 cm) och många manuella inställningar...men även massa automatiskt om man så vill

Dustin tar drygt 3500:- för den så då har du ju gott om pengar över till minneskort och extra utrustning...

Aaah! Ser hur bra ut som helst!
Tackar för tipset, skall bara leta upp nått ställe & klämma på den IRL...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-28 18:56
Ursprungligen av Jonaz:

Aaah! Ser hur bra ut som helst!
Tackar för tipset, skall bara leta upp nått ställe & klämma på den IRL...

Ja gör det! Jag var först lite skeptisk till den men sedan jag var in hos den lokale fotohandlaren å klämde på den var det kört, jag var tvungen att ha den! Grymt skön känsla, rejäl men ändå kompakt. Skärm som kan vinklas på alla möjliga sätt är ju också väldans trevligt...

varför inte köpa en begagnad canon eos 300d?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-28 17:23

Jag har en Canon G6 och är inte riktigt nöjd med den.

Grejer jag stör mig på:
- Dålig autofokus
- Svag blixt
- Man kommer lätt åt powerknappen av misstag (typ i väskan)

Jag hade satsat på en Panasonic DMC-FZ5 om du inte måste ha en kompaktkamera. Den är liten och har bra makro plus otroliga 12x zoomobjektiv.

Recension på DPReview.com:
http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz5/page11.asp

Den finns i svart och silver.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-28 18:21

Över huvud taget håller alla Canons kameror hög kvalitet, ger bra bilder och är prisvärda. Olympus är väldigt billiga men tummar lite på kvaliteten. Nikon har halkat lite efter och deras utbud känns lite gammalt och dessutom dyrt.

Själv har jag haft en Canon A85 - en föregångare till A620 - och den var jag mycket, mycket nöjd med! Just nu har jag en S2IS som jag också tycker fungerar väldigt bra. 12x optisk zoom, 0 cm närgräns och ultraljudsobjektiv med optisk bildstabilisering är roligt att leka med.

Om du bor i Stockholm är Fotokungen trots sitt något skabbiga namn och tillika skabbiga hemsida, ett trevligt ställe att gå till för att klämma på diverse kameror och även inhandla kameror till en billig peng, ofta i samma prisklass som internetbutikerna. Av de senare rekommenderar jag www.cyberphoto.se.

Slår ett slag för Canon Ixus 700 här. Jag är GRYMT nöjd med den. Kostar ca 4000 på rätt ställe. Lång batteritid, SD-kort, liten som bara den, skön att håll etc. Och bra bilder. (finns ju även ixus 750 nu som är en uppdatering, men 700:an borde vara lättare att få billigt).
Jag köpte kameran för 4100 på jmedata punkt se och ett 1GB SD ExtremeII på ZebraMedia för 855kr.

Ursprungligen av sjovall:

Slår ett slag för Canon Ixus 700 här.

Har ingen tidsautomatik..

Ursprungligen av Kristofer:

Har ingen tidsautomatik..

Eh... som innebär vadå?

Ursprungligen av sjovall:

Eh... som innebär vadå?

Jonaz ville kunna ställa in skärpedjupet, vilket regleras av bländaren. Tidsautomatik innebär alltså att du ställer vilken bländare du vill använda och kameran räknar ut slutartiden.

Som point and shoot-kamera är dock ixusen ett bra val

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-28 21:57

Har suttit & jämfört G6 med A620 och jag ser ingen anledning att gå på G6... Är det något jag missar? Det ser imponerande ut tammehunna!

Ljusstyrkan! Helt överlägsen, räkna med halva exponeringstiden! Dessutom skulle jag tro att du klarar kortare skärpedjup också.

Men A620 har ju flera starka motargument, som storleken, R6-batterier, bättre makro och bättre film.

Dmc-fz5

Har beställt en svart Panasonic Lumix DMC-FZ5 à 3.775 kr hos DigiCom.nu... grym zoom, många inställningsmöjligheter, mycket bra testvärden i Foto och DigitalFoto... fast zoom Zeiss-objektiv motsv. 35-400mm och fantastisk bildstabilisering som klarar handhållet 1/60s i maxteleläge (400mm)...

PRESENTATION: http://www.panasonic.se/servlet/PB/menu/1114428_l15/

BILD: http://www.fotosidan.se/obj/productpic/pw_42604ac0d1365.jpg

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-28 23:52

Någon som vet vart i Göteborg jag kan klämma på en A620?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-29 00:01
Ursprungligen av Jonaz:

Någon som vet vart i Göteborg jag kan klämma på en A620?

Känner mig slösaktig... Har beställt en
Köpte ett paket på cyberphoto med extra batterier, laddare , 512Mb minneskort, väska & en bok "Digital fotografering i praktiken" för 4500:- Inom ramen för tänkt budget. Toppen!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-29 10:50
Ursprungligen av Jonaz:

Känner mig slösaktig... Har beställt en
Köpte ett paket på cyberphoto med extra batterier, laddare , 512Mb minneskort, väska & en bok "Digital fotografering i praktiken" för 4500:- Inom ramen för tänkt budget. Toppen!

Kul att höra!
Jag sitter å väntar på min A620, den borde komma idag om inte posten är sådär extra seg som vanligt...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-29 00:40

Nice, hoppas du blir nöjd! Och berätta gärna om Cyberphoto fortfarande skickar med en liten överraskning i paketen.

Ursprungligen av Macvarg:

Nice, hoppas du blir nöjd! Och berätta gärna om Cyberphoto fortfarande skickar med en liten överraskning i paketen.

om det är en chokladbit du menar så är jag rätt säker på att de gör det. har fått en varjegång jag beställt band... vilket är rätt ofta

Det vore kul att veta om de fått någon ordning på fokuseringstiden. Den är ju en direkt vidareutveckling av A80, som hade långsamheten som värsta akilleshäl.

1
Bevaka tråden