Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anslut nätverksskrivare till Tiger

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-30 09:16

Hallå där

Jag läste en artikel i MacWorld igår om att ansluta en nätverksskrivare till Mac, men tror ni att jag minns hur man gjorde.

Jag har en Win 2003 SBS sosm jag har anslutit min skrivare till, jag har både Win och Mac datorer här. Från Win funkar skrivardelningen bra, så det är ok. Jag har även fildelning på, det funkar både på Win och Mac, så Mac har kontakt med servern.

Jag har bara problem med att ansluta skrivaren på Mac Tiger. Har testat med att ansluta en IP-skrivare, platsen har jag angett till smb://<serverns ip>/<delad skrivare>. När jag försöker skriva ut händer inget.

Vad gör jag fel, snälla hälp mig.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-30 10:26

Har du rättigheterna till skrivaren riktigt ställda? Antagligen tillåter inte AD gäster. Slå på det eller anslut Mac:en som AD-klient. Det sista är en helt annan historia coh en sökning här på forumet hjälper dig.
Alternativt ansluter du direkt till skrivaren med HP:s socketprotokoll. Det ställer inte till med några problem med två in-köer. Använd Skrivarinställning för detta, "HP Jet Direct - Socket"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-30 11:36
Ursprungligen av Schuckert:

Har du rättigheterna till skrivaren riktigt ställda?

Ja, jag är admin på alla maskiner. HP Jet Direct gjorde ingen skillnad. Det är en Canon skrivare om det spelar någon roll, tror inte det.

Nu hittar Macen iaf servern, men när jag försöker skriva ut något får jag "Network host '<ip>'is busy; will retry in 30 seconds".

Har fått detta även förr med en Ricoh skrivare, vad beror detta på?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-30 17:02

Javisst är DU admin, men klientkopplingen du gör med SMB är som gäst om du inte stoppar in smb://<user:pass>@<server-ip>/<delad-skrivarkö>
Kontrollera även vad default-kön heter på respektive skrivare. På Canon-maskiner kan den tex var "_Print" eller "Print"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-07 13:06
Ursprungligen av Schuckert:

Javisst är DU admin, men klientkopplingen du gör med SMB är som gäst om du inte stoppar in smb://<user:pass>@<server-ip>/<delad-skrivarkö>
Kontrollera även vad default-kön heter på respektive skrivare. På Canon-maskiner kan den tex var "_Print" eller "Print"

Tack för hjälpen men det var inte problemet. Det var precis så jag tog kontakt med den. smb://user:lösen@server/osv. Nej problemet var W2K3 kryptering av lösenordet. Den förstod inte lösenordet jag skickade åt den helt enkelt. Det är åtgärdat nu.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-09 22:24
Ursprungligen av conwik:

Tack för hjälpen men det var inte problemet. Det var precis så jag tog kontakt med den. smb://user:lösen@server/osv. Nej problemet var W2K3 kryptering av lösenordet. Den förstod inte lösenordet jag skickade åt den helt enkelt. Det är åtgärdat nu.

Stängde du av "SMB signing"?

En variant på lösning är ju att låta macarna skriva direkt till skrivaren och hoppa över momentet att gå via skrivarserver. Med rendevous så brukar macen hitta skrivarna per automagik.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-10 11:24
Ursprungligen av Johan Asplund:

En variant på lösning är ju att låta macarna skriva direkt till skrivaren och hoppa över momentet att gå via skrivarserver. Med rendevous så brukar macen hitta skrivarna per automagik.

Jag skrev det lite längre upp, men det största problemet med detta brukar vara PC-tekniker som anser att det inte går, alt. är en säkerhetsrisk.

Sorry, såg inte det

1
Bevaka tråden