Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemskt vilka kassa trumset i GB!

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 21:45

Är det någon här som har lyckats få ihop ett hyfsat trumljud med standard-MIDI-seten i Garageband? Jag menar, det finns inte en enda virvel som är ens hyfsad! Är det någon som lyckats så snälla säg hur ni gjorde. Jag ger snart upp det programmet...

Funderar starkt på Digidesign Mbox 2 och Pro Tools LE. Finns det både en massa förinspelade loopar och många MIDI-trumset inkluderat i programmet?

Ursprungligen av Pajaspojken:

Är det någon här som har lyckats få ihop ett hyfsat trumljud med standard-MIDI-seten i Garageband? Jag menar, det finns inte en enda virvel som är ens hyfsad! Är det någon som lyckats så snälla säg hur ni gjorde. Jag ger snart upp det programmet...

Om du inte är nöjd med de ganska hyfsade virvlar och trummor som följer med GB så är det ju bara att "sampla" in en virvel eller annan trumma från vilken CD/Vinylskiva som helst.
Har själv fått till mycket bra produktioner med standardljuden som följde med Garageband men självklart så processade jag dom en del.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 22:34

Okej... Vilket trumset och vilken virvel? Jag tycker att alla de som ska föreställa verkliga trummor har som en sjungande efterton som är otroligt störande eftersom att den skär igenom hela ljudbilden. Sen spelar det ingen roll vilka register jag tar bort på ljudet eller vilka effekter jag lägger på. Har du nåt exempel man kan få lyssna på tro?

Ursprungligen av Pajaspojken:

Okej... Vilket trumset och vilken virvel? Jag tycker att alla de som ska föreställa verkliga trummor har som en sjungande efterton som är otroligt störande eftersom att den skär igenom hela ljudbilden.

Kanske beror på ditt ljudkort? De ljud som ska föreställa riktiga trummor är "riktiga" samplade trummor inte av värsting kvalite men ändå rätt användbara speciellt med lite fx.
sen kan du ju som sagt använda i princip vilka trumljud du vill i Garageband.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 00:00
Ursprungligen av Simon Templar:

Kanske beror på ditt ljudkort? De ljud som ska föreställa riktiga trummor är "riktiga" samplade trummor inte av värsting kvalite men ändå rätt användbara speciellt med lite fx.
sen kan du ju som sagt använda i princip vilka trumljud du vill i Garageband.

Hur skulle ljudkortet kunna påverka? Det är väl bara mjukvara och att det sen skickar ut signalen? Kan inte bli så mycket skillnad. Ljudet är som det är. Sen att man kan lägga på effekter för att få det hyfsat är möjligt, men jag har då inte lyckats. Det jag testat är otaliga EQ-inställningar och självklart reverb. Ska det behöva trixas mer?

Men du hör alltså inget störande "sjungande" i t ex Pop-trumsetets virvlar? [SMACK-OOooo...] låter det. Behöver distinkt ljud, t ex a la dem som finns hos digitala trumsets ljudmoduler. Det är ju likadant med vissa av gitarrerna och basarna som skorrar på vissa toner och en gitarr som inte ens känns helt stämd! De sakerna spelar iofs mindre roll eftersom att det i sig är vansinne att försöka lägga in gitarr och bas på digital väg.

Ursprungligen av Pajaspojken:

Hur skulle ljudkortet kunna påverka? Det är väl bara mjukvara och att det sen skickar ut signalen? Kan inte bli så mycket skillnad. Ljudet är som det är. Sen att man kan lägga på effekter för att få det hyfsat är möjligt, men jag har då inte lyckats. Det jag testat är otaliga EQ-inställningar och självklart reverb. Ska det behöva trixas mer?

Kompressor och noisegate är också väldigt användbart på trummor prova även den parametriska eq'n.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 01:15
Ursprungligen av Simon Templar:

Kompressor och noisegate är också väldigt användbart på trummor prova även den parametriska eq'n.

Ska testa! Tack!

  • Medlem
  • 2005-10-12 16:26
Ursprungligen av Pajaspojken:

Men du hör alltså inget störande "sjungande" i t ex Pop-trumsetets virvlar? [SMACK-OOooo...] låter det.

Vill du inte ha trummans "naturliga" resonans så är det gate i första ledet som gäller. Därefter slänga på andra effekter.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 17:41
Ursprungligen av SirN:

Vill du inte ha trummans "naturliga" resonans så är det gate i första ledet som gäller. Därefter slänga på andra effekter.

Fan, detta är inte Cubase, insåg jag nu. Det finns ju ingen gate-effekt i Garageband! Om jag har fel, vad kallas den då? Det finns ju nåt som heter Grind som är liknande, men det funkar ju bara för audio. Och att hålla på och göra om MIDI till audio och skit ska väl inte behövas? Det orkar jag inte med i alla fall, när exporteringsproceduren i GB är så osmidig.

Ursprungligen av Pajaspojken:

Fan, detta är inte Cubase, insåg jag nu. Det finns ju ingen gate-effekt i Garageband! Om jag har fel, vad kallas den då? Det finns ju nåt som heter Grind som är liknande, men det funkar ju bara för audio. Och att hålla på och göra om MIDI till audio och skit ska väl inte behövas? Det orkar jag inte med i alla fall, när exporteringsproceduren i GB är så osmidig.

Det finns gate'ar i Garageband (AUdynamics) och du behöver inte göra om Midi till Audio eftersom ljuden i Garageband givetvis redan är Audio. Finns även massvis av gratispluggar och ljud att ladda ned gratis till Garageband. Kolla www.macjams.com och www.osxaudio.com t.e.x.

Ursprungligen av Pajaspojken:

Fan, detta är inte Cubase, insåg jag nu. Det finns ju ingen gate-effekt i Garageband! Om jag har fel, vad kallas den då? Det finns ju nåt som heter Grind som är liknande, men det funkar ju bara för audio. Och att hålla på och göra om MIDI till audio och skit ska väl inte behövas? Det orkar jag inte med i alla fall, när exporteringsproceduren i GB är så osmidig.

Det finns gate'ar i Garageband (AUdynamics) och du behöver inte göra om Midi till Audio eftersom ljuden i Garageband givetvis redan är Audio. Finns även massvis av gratispluggar och ljud att ladda ned gratis till Garageband. Kolla www.macjams.com och www.osxaudio.com t.e.x.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-11 22:57

Jag brukar lägga på lite overdrive och en del reverb på rock-kittet och jag tycker att det funkar hyfsat. Jag har mer problem men att få basar att låta ok. Jag får nog skaffa en riktig bas...
Jag tror att smaken är som baken samtidigt som miditrummor alltid är miditrummor hur mycket man än försöker få det att låta naturligt.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 23:25
Ursprungligen av axpax:

Jag tror att smaken är som baken samtidigt som miditrummor alltid är miditrummor hur mycket man än försöker få det att låta naturligt.

Precis. Det var dessutom inte länge sen många av oss satt med sunkiga Sound Canvas-moduler och slet. Garageband har bra ljud... för tjusiga låtskisser.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 00:04
Ursprungligen av axpax:

Jag har mer problem men att få basar att låta ok. Jag får nog skaffa en riktig bas...

Ja, verkligen! Det sinkar så otroligt att försöka sig på att använda MIDI-basarna - plastigt och statiskt som tusan! Det lät tom bättre, när jag spelade in bas genom en liten transistorgitarrstärkare ställd på skrivbordet intill den inbyggda micken i min iBook, än det nånsin har låtit med hjälp av Garageband's basar. Iofs beror ju det på vad man är ute efter för sound, så klart.

Men vad säger ni? Erbjuder Pro Tools LE bättre ljud vad gäller trummor?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 05:41
Ursprungligen av Pajaspojken:

Men vad säger ni? Erbjuder Pro Tools LE bättre ljud vad gäller trummor?

PT kommer inte med några ljud alls.
GB är gratis.
Gillar man inte det man hör går det relativit lätt att göra något åt ljuden, för att få till en "bra" virvel så kanske man får blanda 2-3 st, kanske kombinera det med något annat ljud.

kanhända anledningen till att det inte låter bra är att GB är ett leksaksprogram, du får kliva upp ett snäpp och köpa Logic Express, eller Logic Pro helt enkelt. Då kommer det att börja fladdra i kallingarna på dig.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 09:09
Ursprungligen av Alejandro:

kanhända anledningen till att det inte låter bra är att GB är ett leksaksprogram, du får kliva upp ett snäpp och köpa Logic Express, eller Logic Pro helt enkelt. Då kommer det att börja fladdra i kallingarna på dig.

Ursäkta en på musikproduktion okunnig, men GB, Logic Pro och Logic Express använder väl samma instrument? Instrumenten som följer med GB eller JamPack låter väl inte bättre i Logic?

Ursprungligen av Schuckert:

Ursäkta en på musikproduktion okunnig, men GB, Logic Pro och Logic Express använder väl samma instrument? Instrumenten som följer med GB eller JamPack låter väl inte bättre i Logic?

Nej dom använder inte samma intrument om man använder dom mer proffsiga grejorna i Pro och Express. Kalsongfladdrarna. Men använder man samma instrument som i GB kommer det garanterat att låta likadant i Pro och express som i GB, men bara om du använder samma alltså. Jag har samma kallingar idag som igår.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 11:42
Ursprungligen av xis:

PT kommer inte med några ljud alls.
GB är gratis.
Gillar man inte det man hör går det relativit lätt att göra något åt ljuden, för att få till en "bra" virvel så kanske man får blanda 2-3 st, kanske kombinera det med något annat ljud.

Jo, jag har försökt att blanda olika ljud jag med, men det blev verkligen inte bra. Kan ju i och för sig bero på min brist på tålamod. Sen räknar jag med att jag kommer att kunna använda mig av synthens trumset när jag får ljudkortet. De ljuden faller mig bättre i smaken.

Ursprungligen av Alejandro:

kanhända anledningen till att det inte låter bra är att GB är ett leksaksprogram, du får kliva upp ett snäpp och köpa Logic Express, eller Logic Pro helt enkelt. Då kommer det att börja fladdra i kallingarna på dig.

Det gör det redan, bara av att läsa om såna här prylar!

Ursprungligen av Alejandro:

kanhända anledningen till att det inte låter bra är att GB är ett leksaksprogram, du får kliva upp ett snäpp och köpa Logic Express, eller Logic Pro helt enkelt. Då kommer det att börja fladdra i kallingarna på dig.

Nej GB är inget leksaksprogram det bygger enligt utvecklarna själva på exakt samma teknik som Logic Express.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 12:24
Ursprungligen av Simon Templar:

Nej GB är inget leksaksprogram det bygger enligt utvecklarna själva på exakt samma teknik som Logic Express.

Varför är Garageband då så monstruöst processorkrävande, jämfört med Logic och andra program?

Ursprungligen av Pajaspojken:

Varför är Garageband då så monstruöst processorkrävande, jämfört med Logic och andra program?

Därför att Garageband bygger främst på mjukvaruinstrument och för att effekterna är på från början på nästan allt i Garageband vilket drar mer processorkraft plus att det snyggare (?) grafiska gränssnittet är lite mer processorkrävande än Logics.
Logic eller logic express med massor av effekter och mjukvaruinstrument igång är också väldigt processorkrävande.

Instämmer, det är verkligen 100% sirap jämfört med Express eller Pro. Hmmm hmmm. Jag tror inte att en enda kodsnutt är samma.

Ursprungligen av Alejandro:

Instämmer, det är verkligen 100% sirap jämfört med Express eller Pro. Hmmm hmmm. Jag tror inte att en enda kodsnutt är samma.

Enligt de som gör programmet så bygger Logic express och garageband i grunden på exakt samma kod. Varför Garageband är tyngre för datorn beskrev jag ovan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-12 13:09

Appropå det "sjungande" ljudet i virvlarna: Testa dra ner på/variera velocity i midisequencern lite och ersätt det efterfrågade trycket med overdrive och kompressor. Det blir inte riktigt lika ösigt, men du får mer variation i ljudbilden och det kanske kan vara en acceptabel kompromiss. En riktig virvel sjunger på ganska ordentligt när man spelar hårt, och det är just riktiga samplade virvlar i GB. Trumprogrammering - där man eftersträvar ett "analogt" ljud - ÄR tidskrävande, oavsett vilket sampleset eller program man jobbar med. Men det är ju det som är halva nöjet.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 14:09
Ursprungligen av Simon Templar:

Därför att Garageband bygger främst på mjukvaruinstrument och för att effekterna är på från början på nästan allt i Garageband vilket drar mer processorkraft plus att det snyggare (?) grafiska gränssnittet är lite mer processorkrävande än Logics.
Logic eller logic express med massor av effekter och mjukvaruinstrument igång är också väldigt processorkrävande.

Jag har fått upp dialogrutor om att processorkraften inte räcker till när jag enbart har haft audio-spår helt utan effekter. Det är så konstigt att jag tror att det skulle kunna röra sig om buggar. Det har dock enbart hänt när jag har haft extrem volym på det jag försökt spela in. Men det ska väl inte kunna spela någon roll?

Ursprungligen av Borg 64:

Appropå det "sjungande" ljudet i virvlarna: Testa dra ner på/variera velocity i midisequencern lite och ersätt det efterfrågade trycket med overdrive och kompressor. Det blir inte riktigt lika ösigt, men du får mer variation i ljudbilden och det kanske kan vara en acceptabel kompromiss. En riktig virvel sjunger på ganska ordentligt när man spelar hårt, och det är just riktiga samplade virvlar i GB. Trumprogrammering - där man eftersträvar ett "analogt" ljud - ÄR tidskrävande, oavsett vilket sampleset eller program man jobbar med. Men det är ju det som är halva nöjet.

Tack! Det ska jag prova!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 17:48
Ursprungligen av Borg 64:

Appropå det "sjungande" ljudet i virvlarna: Testa dra ner på/variera velocity i midisequencern lite och ersätt det efterfrågade trycket med overdrive och kompressor.)

Nu har jag letat. Var finns denna möjlighet till att ändra velocity? Hittar det minsann inte... :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-13 00:38
Ursprungligen av Pajaspojken:

Nu har jag letat. Var finns denna möjlighet till att ändra velocity? Hittar det minsann inte... :/

När du markerar en ton/flera toner i Midisequencern så har du ett reglage som heter Tonanslag (under inställningen Regionens tonhöjd), där är det. Förväxlade med det engelska ordet efter idogt arbetande i Cubase och nyfunnen lekstuga i Logic, sorry.

I redigeringsläget markerar du noterna och drar ner regeln till vänster där det står något i stil med just velocity eller anslag (eller något liknande...)

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 14:11
Ursprungligen av Simon Templar:

Det finns gate'ar i Garageband (AUdynamics) och du behöver inte göra om Midi till Audio eftersom ljuden i Garageband givetvis redan är Audio. Finns även massvis av gratispluggar och ljud att ladda ned gratis till Garageband. Kolla www.macjams.com och www.osxaudio.com t.e.x.

Aha.. Är det där? Bra! Att jag pratade om att göra om MIDI till audio var för att standardreglaget "Grind" enbart finns till audiospåren och den effekten skulle förmodligen kunna fylla någon funktion för mig. Nu är det ju onödigt eftersom att ni så fint har lotsat mig till AUdynamics och de gate-funktionerna.

Ursprungligen av Borg 64:

När du markerar en ton/flera toner i Midisequencern så har du ett reglage som heter Tonanslag (under inställningen Regionens tonhöjd), där är det. Förväxlade med det engelska ordet efter idogt arbetande i Cubase och nyfunnen lekstuga i Logic, sorry.

Ursprungligen av irrelogical:

I redigeringsläget markerar du noterna och drar ner regeln till vänster där det står något i stil med just velocity eller anslag (eller något liknande...)

Jaså, det var det ni menade. Jo, det reglaget är ju givetvis välanvänt. Annars hade det blivit fullständigt outhärdligt att överhuvudtaget syssla med MIDI. Jag trodde först att "velocity" kanske hade att göra med själva tongeneratorn. Som t ex på de flesta synthar kan man ju editera rösterna rätt så fritt. Och en lösning för mig angående virvlarna hade ju kunnat vara att korta ner tonen så att jag lite smidigt kunde klippa bort den sista, sjungande delen av ljudet. Men nu går ju inte det i GB.

Men, AUdynamics matchar nog min önskan!

Tack ska ni ha!

Bevaka tråden