Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny mac användare vill koppla sin synt

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-18 02:48

Hej!

Min vän skall köpa min G4 MDD 1Ghz 1GB ram och 3 hd på sammanlagt ca 350GB, Mac OS X 10.3.9. Jag kan ingenting om musik, själv sysslar jag med film.
Jag har sökt lite här på forumet om en bra start för någon som har en synt. Det mesta verkar vara tips från 2001 eller 2002.

Den här killen är nyfiken på att använda dator för att skapa musik. Han har idag en pc och ser nu några fördelar med macen. Han tänker då på virusfriheten, stabilitet och timmar framför skapande istället för timmar att lösa datorstrul. Jag kan inte hjälpa honom att välja ut program eftersom jag inte kan något som helst om musik. Vad tycker ni att han som amatör skall börja med för att leka med sin synt i macen?
Skall han köpa till hårdvara och eller mjukvara, utöver macens?

Jag personligen kanske skulle välja typ att börja med Garageband och sedan Logic 7 Express för att sedan övergå till Pro varianten när han växer ur dem.

Han tänker inte göra något proffessionellt, allt är för skoj skull. Hittade en lång lista på forumet, men eftersom det var så länge sedan de lades in så är det nog inaktuellt? Listar dem här nedan ändå:

Mvh
Jonas Thornander

----------------URKLIPP----------------

Martin tänker ge sig in i musikens underbara värld... Trevligt!

Kort sagt:

Köp bra högtalare.
Köp en mixer med ca 16 kanaler.
Köp två (ja, två stycken!) ljudkort med 8 utgångar per kort.
Köp en multieffetk med bra reverb och delay.
Köp en DAT-bandare.
Glöm inte ett midi-klaviatur och kablar (kablar är något man lär sig älska och hata, liksom gott-ont om du fattar vad jag menar...)
Skaffa Cubase VST 5 och lite mjukvarusynthar och mjukvarusamplers, du vet säkert var dom finns
Koppla ihop och ös på!

Länkar finns i botten på detta inlägget...

Den långa förklaringen:

Det enda som du faktiskt hör i en studio är monitorerna (fackspråk för högtalare, har inget med bild eller datorskärmar att göra) och eftersom det är där man jobbar mest är det vettigast att börja just där.

Köp ett par Behringer Truth!
Dom här monitorerna är aktiva, det vill säga att dom har en inbyggd förstärkare i sig. Både smart och bra. Smart, eftersom det innebär att du slipper köpa en förstarkare som är anpassad till monitorerna, och bra för att det blir mindre kablar och dessutom så låter Behringer truth snorbra.
Dessa kostar ca 4.500 + moms.

Dessa monitorer ska i sin tur kopplas in från ett mixerbord.
"Men varför ska jag ha ett mixerbord när det finns ett i Cubase?"
Musik och ljud handlar om mycket om dynamik. Utan dynamik så låter musiken "platt" eller lite "torrt". Kanske känns igen från kompisen som har en synth och en dator i sitt sovrum. Man kan man vara lite elak och säga att det låter just "datormusik" om hans alster.
Skillnaden ligger i relativt enkla medel. Mixerbord är ett av dom "magiska" sakerna som faktiskt funkar och gör att det låter mer "rymd och luft" i dina musikaliska utsvävningar. Det blir bättre dynamik helt enkelt.

Mixerbord:
Ett bra mixerbord kostar inte skjortan idag. Det som är viktigt att tänka på är att mixern ska ha bra EQ. Det fins ett begrepp som kallas "brittish EQ" och det finns i mixers från SoundCraft eller Allen&Heath. Deras EQ är lite skarpare än till exempel amerikanska Mackie. Dessutom så är dessa engelska mixerbord oftast MYCKET tystare än Mackie. Mackie har också en tendens att brusa ordentligt. Mackie funkar därför bra till "ruffig" house, men funkar sämre i renodlad musik där man vill åt bättre dynamik.
Ett bra "brittish EQ" mixerbord med 16 kanaler rekommenderas varmt.
Kostar ca. 10.000 - 15.000 kr + moms.

Ljudkort:
M-Audio har ett bra ljudkort med 2 in och 8 ut. Delta 410 heter kortet och det är 24bitars 96Khz, men du kommer ändå köra 16bitar 44.1Khz eftersom det är CD standard idag.
Korten kostar strax över 3.000 styck + moms.
Köp två kort för att du ska fylla ut ditt nya 16-kanals mixerbord.

Multieffekt. "Varför man köper en när Cubase har effekter...?"
Återigen så säger jag det. Dynamik! (jag vet att det låter som ett jävla tjat, men dynamik är faktiskt CHEF!)
En effektburk i Cubase låter bra, men låter fortfarande just bara "dator"...
En riktig multieffekt låter helt enkelt mycket bättre. Den ska ha ett bra reverb och ett bra delay.
Reverb är när du står i en kyrka och allt som du säger i kyrkan låter "stort" eller att du uppfattar ljudet som att det har en "rymd" runt sig... Klappa ihop händerna en gång i kyrkan så fattar du vad jag menar. Om prällen sen kommer och drar dig i öronen så kan du skylla på mig...
Delay är som ett eko, kort sagt. ... eko, kort sagt... eko, kort sagt... ja, ni fattar!
Delay gör underverk för rytmer och trumljud nämligen.
Köp en TC. Electronics M-one, den låter riktigt bra.
Kostar runt 3.500 kr + moms.

DAT-bandaren... Varför du köper en och vad den egentligen gör:
En DAT köper du för ett enda syfte. Du ska spela in dina musikstycken i ett digitalt format på den. Så enkelt är det.
En DAT är en ganska osexig pryl eftersom den mest bara står där och väntar på att du ska bli klar med låten som du sitter och pillar med.
Men en DAT kommer att få dina grejor att låta "det där lilla extra" (läs dynamik) när du spelar in dina låtar på den.
Kostar runt 5.000-10.000 beroende på vart du köper den.
Personligen föredrar jag Tascam´s DA20 mkII för att den har bra AD-omvandling för ett bra pris (ja, ni vet dynamik-grejen...)
Fostex D-5 har lite mindre bra ljud in så skippa den.
Ska man vräka på ordentligt med sin DAT köper man en Fostex D-15. Detta är en mycket bra DAT, men den kostar ca 25.000 + moms

DAT-VARNING!!!!!
Köp absolut inte en Sony DAT, eftersom dom har lite problem med sina DAT´ar.
Om du spelar in på en Sony och du senare ska spela upp din grej på en Fostex eller Tascam, i en annan studio eller hos ett skivbolag, så kommer du att höra digitala klick eller "dropouts". Detta beroro på att Sony har ett "eget" format på sina DAT´ar. Sony följer en standard, men intehela vägen liksom...
Ungefär som Apple och MS har, alla tillverkare vill gå sin egen väg.

Midi-klaviatur och kablar...
En klaviatur kostar runt en tusenlapp, och kopplas in på USB. Gå och känn på olika klaviatur eftersom dom har olika "feeling" i anslag och mjukhet. Köp ett som känns bra, helt enkelt.
Kablar... Ja, vad skall man säga... Med 16 kanaler från dina ljudkort och 4-6 kablar från multieffekten, så blir det ett mindre råttbo. Detta kan vara problem om ni har en katt eller hund som gillar gummi och plast (lite kinky husdjur va?) eftersom dessa våra små vänner brukar tugga i sig kablar.
Kablar kostar runt en tusenlapp (för ca. 20 hyggliga kablar) Köp inte skitkabel för 15 spänn styck, för dom låter skit. Köp inte kablar för 200 spänn styck heller, för du hör inte skillnad på den och en kabel för 50-75 kr.
Personligen tycker jag att plast och gummi smakar lite som surt rost-regn, jag har ett 32 kanals mixerbord med ca 50-60 kablar från alla ljudkort och synthar och effekter som jag brukar tugga på när jag blir irriterad över att det inte låter som jag vill... (läs ingen dynamik)
Kablar lär man sig älska för deras mjuka ljud, men hata för deras långa ringlande som aldrig verkar ha ett slut... Ungefär som det här inlägget...

Skaffa Cubase och en massa mjukvaru-synthar och samplers.
Lek, då lär man sig allra mest om syntharna.
Jag tänker inte ge några prisexempel på några mjukvaror eftersom jag förmodar att det inte kommer vara riktigt relevant med priser i ett digitalt forum, och eftersom vi faktiskt snackar hemmastudio så anser jag att det är helt enkelt upp till ens eget samvete med den biten...

Sist men inte minst:
DYNAMIK! Dynamik är chef, så enkelt är det bara...

www.behringer.de/02_products/prodindex.cfm?id=B2031 (monitorer) www.m-audio.com/products/m-audio/delta410.php (ljudkort) www.allen-heath.co.uk/WZ162DX.asp (mixer) www.soundcraft.com/products/spirit_fx16.html (mixer) www.tcelectronic.com/products.asp?page=intro&id=58&category=1 (effekt) www.tascam.com/products/dat_recorders/da20mkii/index.php (DAT)

[ 09 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: 12moons ]

  • Medlem
  • 2005-10-18 07:18

12moons har en del poäng, men helt klart överkurs för den som vill "prova på" lite grann. Med en extern synth beöver han ett MIDI-interface. Det inbyggda ljudkortet etc fungerar så länge man håller sig till ljud i datorn men ska man börja spela in akustiska instrument är det läga att köpa till ett bättre.

Logic Express är nog en bra början (alternativt GarageBand, men hur är det med MIDI där?), växer han ur det är steget naturligt upp till Pro. Mjuk- eller hårdvara är en smaksak, mjukvara är mer ekonomsikt men alla (mig inkluderad) trivs inte riktigt med denlösningen.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-10-18 08:19

Det går alldeles utmärkt med Garageband och MIDI! Jag leker lite hemma och kör då Garageband och ett enkelt MIDI-interface från M-audio. Så starta från det, Garageband följer ju iLife och ingår i ett nytt datorköp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-18 09:31

Jag har ett Roland PC-300 klaviatur. fördelen med det är att man kan kör midi per USB. Med Garageband, vilket väl ingår vid köp av ny mac, är man igång till en rimlig kostnad, åtminstone med midi.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2005-10-18 12:12
Ursprungligen av Ylan:

Jag har ett Roland PC-300 klaviatur. fördelen med det är att man kan kör midi per USB. Med Garageband, vilket väl ingår vid köp av ny mac, är man igång till en rimlig kostnad, åtminstone med midi.

Så som jag förstod det hade han skaffat en lite äldre dator, så frågan är om han har med GarageBand. Och en synth hade han också redan, om jag förstod rätt.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-18 14:37
Ursprungligen av SirN:

Så som jag förstod det hade han skaffat en lite äldre dator, så frågan är om han har med GarageBand. Och en synth hade han också redan, om jag förstod rätt.

Han har den macen som jag beskrev ovanför. Det finns även garageband i datorn. Han har även en synt, som jag tror har möjlighet att koppla till usb, men det måste jag fråga honom för att vara säker.

/Jonas

  • Medlem
  • 2005-10-18 14:55

Ja, det är verkligen inte lätt att tala om för folk vad de behöver för saker. Om man inte gör som 12moons och rabblar så som man själv vill ha det, vill säga...

Men börja med GB eftersom det finns, om/när det inte räcker till är det dags att updpatera till någon Logic företrädesvis.

Är han nöjd med synthen, och den inte har USB, så finns det MIDI-interface för några hundralappar. Tänker han spela in akustiska instrument kan det vara läge att titta på någon av kombo-boxarna som finns med både audio och MIDI i. Det finns även med inbyggd mic-preamp (mikrofoner samt en del andra instrument kräver pre-amp, för låg signal för att använda linjeingångarna).

Såvida han inte tänker spela in massa instrument samtidigt (typ trummor) så kan man nog vänta med mixerbord och fler-kanalskort tills det man känner att det behövs.

Sammanfattningvis, börja försiktigt med det nödvändiga, och bygg ut efterhand behovet uppstår! De är meningslöst att slänga ut massa pengar på något man sedan inte använder.

1
Bevaka tråden