Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Möjligt att få mer än 64kbit från vinyl?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 16:14

Jag har en gammal iMac G3/500 och försöker att få över mina gamla vinylskivor till digitalt format. Jag har ett litet fyrkanaligt mixerbord som heter Folio Notepad (på baksidan står det Spirit by Soundcraft) och använder mig att programmet SoundEdit 16 för att få in ljudet i datorn. Jag har bara Mac Os X 10.2.8 så något Garageband äger jag inte (om det hade hjälpt).

Jag spelar in ljudet till wav-format direkt från skivan och konverterar sedan det i iTunes till aac. När låten är i wav så ser jag att kbit ligger på 1411 men när jag konverterar den till aac blir den 64kbit. Detta händer oberoende på vilken högre bitrate som jag valt.
Är det alltså så att det är omöjligt att få högre än 64kbit aac från vinylskivor? Eller är det så att jag med mina begränsade kunskaper har missat något?

Tack på förhand

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-27 16:31

Jag antar att du med "Detta händer oberoende på vilken högre bitrate som jag valt" menar att du har varit i

Inställningar -> Avancerat -> Importera

valt iallfall >128kbit/s?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 16:39
Ursprungligen av Ree_Tab:

Jag antar att du med "Detta händer oberoende på vilken högre bitrate som jag valt" menar att du har varit i

Inställningar -> Avancerat -> Importera

valt iallfall >128kbit/s?

Precis så

  • Medlem
  • 2005-10-27 16:33

Mina aac blir alltid det jag valt iTunes. Var filen har sitt ursprung (vinyl eller inte) har iTunes ingen aning om, så det ska inte spela någon roll.

Antar att du ställt in iTunes aac-import-inställningar innan du konverterar?

Har du prövat något annat format än aac? Bara för att kolla upp möjligheten av codeckrångel...

Det är inte så att filen är i mono då? Då blir det ju bara en kanal, d.v.s halv bitrate.

edit: Fast det är klart... du sa ju "oavsett vilken högre"... Ja, nu fick du ett (dåligt) förslag iaf!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-28 13:02

Tack för alla förslag som ni kommit med!
Jag har nu tillslut lyckats lösa problemet, det var något så luddigt som en version av iTunes som jag gissar på var boven i dramat, för nu när jag uppdaterat till 6.0.1 funkar det alldeles utmärkt att konvertera till 128kbit aac. Versionen jag använde förra gången var 4.7 (japp, jag lade projektet på hyllan "ett tag" när jag inte lyckades lösa problemet...).

Nu är det dags att rippa vinylskivor så det står härliga till!

Räcker 128? Även om AAC är bra mycket bättre än MP3 så skulle jag inte göra AAC i lägre bitrate än 192 kbt/s, annars kan det kännas lite "platt" i en stereoanläggning.

1
Bevaka tråden