Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Räcker USB 2 för inspelning?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-17 18:59

Hej!

Jag har en G3 567MB 233Mhz med Logic 6.4. Eftersom det bara finns 4Gb hårddisk så blir det lite tidsödande att bränna ner alla låtar på CD. Det jag undrar är om det går att använda scsi för att koppla dit en extern hårddisk eller om det går att sätta i ett USB 2 PCI kort och plugga in en extern Usb 2 hårddisk. Hänger USB2 med vid in och avspelning. Jag har ett Audiowerk8 ljudkort.

Funkar USB 2 med G3. Hur mycket går det att uppdatera processorkraften för G3? Beige desktopmodell. Kör OS 9.2.2

Ja ja jag skulle nog köpa upp mig till en G4!!!!

/Mvh

MatsW

Om usb2 klarar det beror ju helt på hur många kanaler du vill spela upp och in samtidigt. Men min spontana tanke är att det räcker och blir över.

Sen tror jag inte heller att os 9 klarar usb 2, tyvärr.

SCSI:n kan du självklart använda för att koppla in en hårddisk på! Vet dock inte vart du ska få tag på en tillräckligt gammal för att det ska passa bara... SCSI finns ju i nåra versioner, och jag vet inte om de diskar som säljs nu är tillräckligt bakåtkompatibla för en g3...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-18 10:27

Tack för svaret!!
Jag läste någonstans att usb1 och usb2 hade samma fart på mac??
Och att USB utan egen ström drar ner hastigheten på andra anslutna usb-enheter.
Jag får nog använda hd endast för att att lagra filer.
/
MatsW

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-11-18 12:43
Ursprungligen av matsw:

Tack för svaret!!
Jag läste någonstans att usb1 och usb2 hade samma fart på mac??
Och att USB utan egen ström drar ner hastigheten på andra anslutna usb-enheter.
Jag får nog använda hd endast för att att lagra filer.
/
MatsW

Det är det verkligen inte.. USB1 är väl runt 10-11Mbit och USB2 är på 480Mbit, det är inget undantag på mac. Jag har inte testat att installera något kort på en G3'a, för en så gammal burk har jag aldrig haft. Men på G4'an jag hade förut så gick det hur bra som helst.

USB2 är slöare på Mac än på PC men det är ändå fart så det räcker och blir över. Tror jag läste någonstans att USB2 gav runt 200 Mbit i realiteten, (typ hälvten av Firewire)
Betänk då att två kanaler 16 bitar/44.1 KHz går helt okej även på USB 1.1

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-18 20:19

Hej!! Har kollat upp lite. USB2 går inte på OS9. Så FW är det enda alternativet. Det finns ingen begränsning hur stor extern HD man kan ha. På gamla mac krävs ström från hd och inte från datorn.
Tack för svaren..
/
Matsw

Ja, nu har du ju redan kommit fram till att FW är enda alternativet.. Kan bara bekräfta att det skulle varit ett riktigt val i vilket fall som helst. Jag har testat att köra Cubase (på en G5 dual 1.8) mot en extern HD som har både FW och USB2 -- USB2 var fullständigt värdelöst i det sammanhanget (mycket hack och knaster) medan FW flöt på hur bra som helst. (fast jag kör förstås med betydligt mer än två kanaler.. nöjer man sin med stereo så räcker nog usb också)

  • Medlem
  • 2005-11-19 11:14

Haha, du kör med samma dator som mig! (Har t o m Audiowerk8.) Kör själv med en lite snabbare SCSI-disk, fungerar utmärkt - det är processorn som limiterar antal kanaler snarare än HD:n. Det går att hitta SCSI-HD:s begagnat någorlunda billigt, fast då är de i regel inte så stora utrymmesmässigt. FireWire kommer inte ge något extra för just din dator (jämfört med SCSI), dock kan de bli aktuellt när du byter till nyare dator.

Tilldela Logic mer minne om du inte redan gjort det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-19 14:08

Jag kollade idag med min gamla G3. Fick ut 44 audiospår i mono innan den slog i taket. Det räcker för mig. Eftesom man kan frysa spåren i Logic 6 så klarar man sig utan att processorn slår i taket. Nu bränner jag ner låtarna på CD-RW. Det tar lite tid men funkar. Hur kopplar man på på SCSI disk när man har flera andra saker uppkopplade Akai-sampler och discdrive till den.
Skall den vara först i kedjan och ha ett eget nummer. Ser man hd på skrivbordet. Behövs det drivisar. Hur stora är diskarna??

  • Medlem
  • 2005-11-19 15:24

Den kan vara var som helst i kedjan, men måste ha eget id. Kedjan måste termineras rätt också.
HD:n dyker upp på skrivbordet som en volym. Normalt sätt behövs inga drivrutiner; SCSI är standard liksom. Strorlek, tja, du får vad du betalar för... Obs att nya SCSI-diskar är väldigt dyra, så kolla begagnat isf.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-20 15:12

Tack!!
Det är bara sätta igång och leta. Terminera, är det att man stoppar sista enheten i kedjan???
/
Matsw

1
Bevaka tråden