Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VHS till iMovie via FW-videokamera

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-29 15:20

Försöker överföra analog videofilm (Sony Handycam video 8) via Sony DCR TRV 60E till iMovie HD men jag får bara stillbilder; (00.00 bildrutor) . Jag ser den analoga filmen korrekt med ljud och allt i digitala vidoekamerans display och får då och då se en kort sekvens i iMovies fönster men inget sparas och det är som om signalen inte orkar ända fram. Jag har kopplat helt enligt instruktionsboken med RCA och FW men det funkar inte.
Tacksam för hjälp och råd!:

• Oregistrerad
  • 2006-01-29 16:18

Att din sony DV kamera visar filmen från den analoga kameran i displayen betyder inte att kameran kan konvertera ditt analoga videomaterial till DV som iMovie behöver. Jag tror du behöver speciell konverteringsutrustning. Vore intressant att veta om du får det att funka...

Här finns folk som kan video, så utförliga svar kommer du förmodligen få.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-29 16:30

Tack för svar,
Enligt videokamerans instruktionsbok ska den kunna utföra signalomvandling: "Du kan hämta bilder och ljud från en analog videobandspelare genom att koppla den , via kameran till en dator med DV-ingång".(Borde funka lika bra direkt från orginal-tape i den analoga kameran, väl, min anm.)

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-29 16:33

Exakt vilken version av iMovie har du?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-29 16:39

iMovie HD 5.0.2

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-29 16:48
Ursprungligen av bach:

iMovie HD 5.0.2

Gissade nästan det. Tyvärr....:(
5.0.2 har buggar som krånglar till detta:
http://www.sjoki.uta.fi/~shmhav/iMovie_HD_5_bugs.html#analog_DV
Om du har tidigare version av iMovie (version 4, t.ex.), så testa installera den.
Och/eller gå hit: http://discussions.apple.com/forum.jspa?forumID=858 och sök på t.ex. "TRV". Jag kollade som hastigast, och det verkade finnas en hel del om problemet som du förhoppningsvis kan ha hjälp av.
(Förresten, skaffa ett medlemsskap också. Det är bra att kunna ställa frågor där ibland också, även om de flesta är amerikanare och använder NTSC)
Håller tummarna för att det löser sig....

D

• Oregistrerad
  • 2006-01-29 17:43

Bra länk! (alltså sjoki.uta.fi länken) Tack!

Hittade ett program som kan konvertera PAL till NTSC, enligt hemsidan så är det bättre än iMovie (Quicktime), som jag behövt använda ett antal gånger. Quicktimes konvertering är så där.

Hoppas det är bättre, ska i alla fall testa det

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-29 17:55

Stort tack Danne V och elsevero!
Jag ska kolla länkarna och tidigare version av iMovie. Man tycker ju att det inte borde vara något obskyrt problem utan något som de flesta vill kunna utföra med en ny iMac. Jag har stött på problem förr med 5.0.2 när jag importerade tidigare iMovie-projekt där iMovie plötsligt kraschade och inte kunde konvertera från iMovie 3. Filen går fortfarande inte att öppna i iMovie men går fint att titta på via FrontRow.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-29 21:14

Har testat med iMovie 3.0.3 här under kvällen. Samma sak händer tyvärr..

1
Bevaka tråden