Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konsekvens av skrivare utan PostScript?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att skaffa en multifunktionsskrivare, färglaservariant. Jag glor skitigt på Epsons CX 11NF. Men den har ingen PostScript enligt uppgift. Jag brukar skriva ut en del Quarkdokument som jag gjort samt Photoshop, pdf och word. Hur skulle dessa utskrifter påverkas om jag hade en skrivare som inte har PostScript?

I alternativa maskiner som Brothers MFC 9420CN och HP's 2840 så emuleras PostScript. Är dessa bättre då?

Troligen blir eps-bilder utskrivna med bara förhandsvisningen, om inte Quark på senare år fått in en postscripttolk. Tiff, PSD och och PDFer borde däremot gå bra. Sen försvinner möjligheten att köra ut separationer (alltså cyan, magenta osv för sig), men det är ju kanske inte så ofta man behöver göra. Du kan förstås skriva ut eps-bilderna i bra kvalitet från Photoshop eller Illustrator ändå.

Indesign läser postscript som rinnande vatten och är därmed mindre beroende av postscript i skrivaren för snygga utskrifter (men skriver inte heller separationer utan ps i skrivaren).

Om EPS skrivs ut med endast förhandsvisningen i ett Quarkdokument på en skrivare utan PostScript, blir bilden väldigt lågupplöst då?
Lär jpg i quarkdokument funka bra på en skrivare som saknar postscript?
Hur funkar typsnitten?

Jag är dåligt hemma på vad Quark klarar (men det borde ju gå fort att lära sig ), men generellt om det kan visas bra på skärmen kan det också skrivas ut bra på en skrivare utan ps. Förhandsvisningen på epser brukar se riktigt sunkiga ut, men om quark numera kan visa dem högupplösta på skärm så borde det också kunna bli bra på utskriften. Jpg borde funka bra, men eftersom jag inte kör Quark själv törs jag inget lova. Det gick i alla fall i gamla Pagemaker men där liksom Quark blev eps'er lågupplösta.

Indesign skickar glatt ut allt högupplöst och snyggt på en vanlig bläckspruta, kanske Quark gör det med nuförtiden. Med lite tur finns det nån Quarkanvändare kvar som inte hunnit bli uppstoppad och utställd på museum som kan svara?

Annars kan man alltid först göra en pdf och sedan skriva ut... [elakhet] Men det kanske inte quarken kan heller? [/elakhet]

Skaffade förresten nyligen en hp2600. Ingen postscript men nätverksanslutning. Praktiskt att inte alltid behöva ha en dator igång jämnt och ständigt som server. Funkar i "hemmakontoret" med två macar och en pc där ingen av dom egentligen är lämpliga att ha som skrivarserver (två bärbara och en bullrig stationär G4).

Hur går det med typsnitten då? Har hört att de kan se konstiga ut om man skriver ut på skrivare utan postscript

1
Bevaka tråden